العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 04-10-2011, 10:19 AM
dedo2000 dedo2000 غير متواجد حالياً

dedo2000 is on a distinguished road
افتراضي انسب مياه لريدراتير الماروتى

أنا الحمد لله جبت ماروتى زيرو من شهر ، واستلمت العربية وهى متزودلها ميه خضرا ، وعرفت من بعض قراءتى لبعض المواضيع فى المنتدى ان المية الخضرا بتاكل الالمونيوم وفى أستاذ قال فى مشاركة لازم تتخفف لتكون بنسبة 20 % ، فأرجوا من اصحاب الخبرة الافادة عن انسب نوع لمياه الريدراتير للماروتى هل الميه الخضرا مركزة ولا الخضرا مخففة ولا الزرقا ولا الحمرا ولا ميه عادية .

وانا ملاحظ ان العربية بتسخن بسرعة يعنى درجات الحرارة العادية فى الايام دى يوصل مؤشرر الحرارة للنص بعد فترة قليلة من المشى وبعد كدا تشتغل المروحة شوية فتبرد لغاية قبل النص بشوية وبعديها بكام كيلو ترجع تانى وهكذا ، فهل الكلام دا طبيعى فى الماروتى ولا فيه حاجة غلط عندى ؟؟
قديم 04-10-2011, 01:17 PM
cars admire
Guest

افتراضي رد: انسب مياه لريدراتير الماروتى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dedo2000 مشاهدة المشاركة

أنا الحمد لله جبت ماروتى زيرو من شهر ، واستلمت العربية وهى متزودلها ميه خضرا ، وعرفت من بعض قراءتى لبعض المواضيع فى المنتدى ان المية الخضرا بتاكل الالمونيوم وفى أستاذ قال فى مشاركة لازم تتخفف لتكون بنسبة 20 % ، فأرجوا من اصحاب الخبرة الافادة عن انسب نوع لمياه الريدراتير للماروتى هل الميه الخضرا مركزة ولا الخضرا مخففة ولا الزرقا ولا الحمرا ولا ميه عادية .

وانا ملاحظ ان العربية بتسخن بسرعة يعنى درجات الحرارة العادية فى الايام دى يوصل مؤشرر الحرارة للنص بعد فترة قليلة من المشى وبعد كدا تشتغل المروحة شوية فتبرد لغاية قبل النص بشوية وبعديها بكام كيلو ترجع تانى وهكذا ، فهل الكلام دا طبيعى فى الماروتى ولا فيه حاجة غلط عندى ؟؟
mobil coolant

Using feeler gauge to adjust valve

: Wkiss5:
قديم 10-12-2011, 04:24 PM
myackoo myackoo غير متواجد حالياً

myackoo will become famous soon enoughmyackoo will become famous soon enough
افتراضي رد: انسب مياه لريدراتير الماروتى

خلي بالك ممكن تكون بتقرص علي الغيارات شوية ده بيسخن العربية انا كان عندي نفس الموضوع عربية زيرو فيها مياة خضراء و الحرارة بتوصل النص مع اننا في الشتاء بس عشان انا لسة بتعلم السواقة كنت بقرص علي التاني و انا مش واخد بالي لسه معرفش ... لاحظت لما حد بيسوقها و يكون خبره انها مبتعملش كده و هو قالي اني بقرص شويه علي التاني و ده هو اللي بيسخن العربية و الله اعلم

الكلمات الدليلية
ماروتى