العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 29-09-2011, 01:52 AM
tarek_wahba tarek_wahba غير متواجد حالياً

tarek_wahba is on a distinguished road
افتراضي شوية اسئلة ساذجة تخص تيداوي جديد

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إن شاء الله سوف استلم سيارتي الجديدة تيدا 2011 اسال الله ان يرزقني خيرها و يكفيني شرها و يعينني على اداء شكرها و لكن انا لم اسق اتوماتيك في حياتي ابدا و لا سيارة بتكييف ( مش قلت لكم ممكن تكون حاجات ساذجة) لكن الانسان يتعلم طالما يحيا . انا قريت عن استخدام الفتيس الاتوماتيك و الى حد ما فهمت كتير بس السؤال هل يلزم اجراء معين قبل وضع الفتيس على اي وضع مثلا مثل موضوع الدبرياج في المانيوال . و انا طالع بالعربية انقل و بعد كدة احط رجلي على البنزين ولا لازم اكون حاططها مسبقا و لا اكون حاططها على الفرامل؟.فارجو تفصيل ذلك طبعا ده غير الوضع 1 و 2 و الاوفر درايف بس ممكن محتاجهمش الا بعد ما اخد على الفتيس.
ثانيا موضوع الار بي ام و ضبطه و الحركات دي برضه ماليش فيها مش فاهم ايه شروطها. و هل الكتالوج اللي مع العربية فيه شرح لكل الامكانيات و الكماليات بصورة كافيه و واضحة؟ لو فيه هيريحني لأني من النوع اللي بيحب يطبق الكتالوج بحذافيره لغاية ما افهم و لا السيارة ليس لها كتالوج اساسا؟
و لو حد عنده معلومة تفيدني في بداية استخدامي للسيارة.ارجو تكونوا فهمتوا الكلام اللي معرفتش اكتبه او متوقعتش اني احتاجه فياريت يعرفني
ملحوظة انا عارف ان الاسئلة ممكن تكون تافهة او ساذجة بس يمكن لني كان حلمي التيدا خايف منها بس و الله انا مش صعب اتعلم بس المشكلة ان سيارتي الحالية ماروتي مفيهاش لا ار بي ام و لا اتوماتيك و لا تكييف فاعذروني.
اخيرا شكرا لكم جميعا لأني اتعلمت منكم كتير و اهم حاجة اتعلمتها اني لما اجيب لازم اجيب تيدا و حاجات تانية كتير
و جزاكم الله كل الخير
قديم 29-09-2011, 02:18 AM
الصورة الرمزية pharm45
pharm45 pharm45 غير متواجد حالياً
هواياتي: قيادة السيارات بسرعة

pharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud of
افتراضي رد: شوية اسئلة ساذجة تخص تيداوي جديد

مبروووك مقدما...بص ياسيدى انت قبل ما تطلع بالعربية ان شاء الله هتبقى على الوضع P وده وضع الركن...طيب انت عاوز تنقل للD او 3 فهتدوس فرامل وتنقل ةخلى بالك العربية لما تشيل رجلك من على الفرامل هتمشى لوحدها وممكن سرعتها كمان تزيد فخلى بالك ومش اول ماتنقل تدوس بنزين لان العربية هتطييير منك..سيبها تمشى شوية بالفرامل ودوس سنة سنة بنزين...وانت بتنقل من اى وضع D او اى وضع حركة الى وضع R لازم تدوس فرامل يعنى العربية تكون واقفة وانت راجع لورا والعكس صحيح...

يبقى الفرامل من D----P
R----D والعكس
طبعا خلى بالك العربية بتمشى لوحدها لو شلت رجلك من على الفرامل
ان شاء الله فى كتالوج للعربية
طبعا فى الاول براحة خالص على البنزين لحد تتعود على الاوتوماتيك...انت حالتك عكس حالتى انا بقالى زمن مسوقتش مانيوال وكل سواقتى اوتوماتيك...

طبعا فى نقلات الفتيس براحة بالتدريج متكرش اللنقلات كلها مرة واحدة عشان الفتيس يعيش معاك فى عزك
الRPM ده عداد سرعة الموتور يعنى كام لفة فى الدقيقة اغلب النقلات فى الفتيس المانوال بيبقى عند 4500 لفة فى الدقيقة..لكن الاوتوماتيك العداد تقريبا ملوش لازمة ...واى اسئلة انا تحت أمرك

تويوتا...تاريخ صناعة السيارات فى العالم

قديم 29-09-2011, 02:57 AM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شوية اسئلة ساذجة تخص تيداوي جديد

111111111111111111