العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مصر بايكرز

مصر بايكرز قسم الدراجات النارية - موتوسيكلات - صور دراجات - استعراضات - احدث موديلات الدراجات - اشهر القائدين - مناسبات وانشطة الدراجات النارية فى مصر والعالم Masr Bikers

قديم 04-09-2011, 01:52 AM
seifsayed seifsayed غير متواجد حالياً

seifsayed will become famous soon enough
جديد معجب جدا بالمنتدى وعايز أجيب نينجا

السلام عليكم ورحمة الله . أولا أنا قاعد مستني من ساعة ما عملت الاكونت عشان أعمل الموضوع وفرحان جدا إني بقيت معاكم. معلشي هطول علييكم شوية صغيرين أصل أنا مش مصدق إني لقيت المنتدى ده .

نخش في الموضوع بقى على طول . أنا عندي 18 سنة ومش بعرف اركب عربيات مانيوال ولا حتى اوتوماتيك , لكن بعرف اركب عجل . 175 سم و 72 كج .عندي كذا سؤال كده أنا قريت كتير على الانترنت لكن في ناس هنا خبرة وبجد شفتلهم كام موضوع / تعليق لحد دلوقتي فكرهم .

أولا : إيه رأيكم في النينجا 250 ر موديل 2010 مثلا . سهل اتعلم إزاي اركبه ؟ وممكن أروح بإيه مثلا 25ك كل يوم رأيح جاي ؟

ثانيا : الموتوسيكل خطر قوي فعلا في مصر ؟ ولا عشان الناس مستهترة وكده ؟
وال لبس بتاع الأمان لما البسه في مكان في الموتوسيكل اشيله فإيه ؟ ولا هاعمل إيه بالضبط ؟ وهل في مكان أروح التعليم فإيه السواقه ؟

أخيرًا : سعره بيبقى كام ؟ " النينجا 250cc موديل 2008+ "

أنا عارف اسئله كتير لكن أنا ما عنديش أي معلومات خالص ومليش صحاب عندهم خالص . شكرا مقدما :D
قديم 04-09-2011, 06:15 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: معجب جدا بالمنتدى وعايز أجيب نينجا

نورت المنتدي...
هو بايك حلو بس مش زي الهوندا نفس فئته في موضوع الانتشار وبالتالي قطع الغيار هتتعب فيها انما لو البايك جبته جديد مش هتفكر في موضوع قطع الغيار غير بعد 5 او 6 سنين...
خليك في الهوندا 250 الفاير موديل 97 جميل جدااا ويعتبر حديث بالنسبه للهوندا 1989....
خطوره الموتسيكلات عموما في عدم تمكن قائدها او قله خبرته وفي اغلب الاخيان قضاء ربنا والمشي براحه اسلم حل ...
وتعلم سواقته سهله جداا بس مش زي العربيات عشان التوازن وده اهم نقطه وخصوصا ان البايك تقيل فنصيحه اتعلم السواقه علي بايك صيني الاول..
بالنسبه لسعر الكوزاكي نينجا 2008 اعتقد انه يعمله من 25 الف مجند فصاعدا وبالفلوس ديت تقدر تجيب حته هوندا 400 فاير افراج او 600 استعمال وربنا يوفقك ان شاء الله واهلا بيك مره اخري معانا في مصر بايكرز....

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 04-09-2011, 06:49 PM

شكرا جدا على اهتمامك. أنا أصلي مش عايز أجيب حاجة كبيرة عشان أنا كده كده مش ناوي أجري بإيه قوي , عشان كده عجبني النينجا 250 أولا عشان شكله , ثانيا قرأت إنه وزنه قليل . طب هو النينجا 2011 يعني جديد زيرو بيبقى بكام ؟ وفيين ممكن اجربه ؟

تاني حاجة حادترتك قلت اني اتعلم على حاجة صيني طيب ده بيبقى فين ؟

شكرا جدا جدا على اهتمامك أنا مبسوط جدا ولاهي إني لقيت المنتدى ده .
قديم 04-09-2011, 06:53 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

فيه ناس بتاجر الصيني ولو عندك واحد صاحبك معاه موتسيكل صيني ممكن يعلمك......
نينجا 2010 علي حد علمي كان عامل 28 الف مجند...شوف بقي 2011 هيعمل كام؟؟

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 04-09-2011, 11:24 PM

طيب أنا ما عنديش حد صاحبي عنده موتوسيكل ولا حتى اعرف حد. بس في سائق تاكسي قال لي ممكن اأجار موتوسيكل والتعليم عليه .. فيين ممكن ألاقي مدرسة تعليم ؟

وشكرا جدا على وقتك .