العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 28-08-2011, 01:24 PM
AMRSAID127 AMRSAID127 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشغل طلمبات

AMRSAID127 will become famous soon enough
نقاش استهلاك بنزين الـــ RB

السلام عليكم ورحمة الله كل عام وانت بخير بمناسبة عيد الفطر المبارك
موضوعى المرة دى بخصوص استهلاك البنزين
اللى انا عاوزه ان كل واحد يقول تجربته فى استهلاك بنزين عربيته الــ RB الاوتوماتيك لانى انا حاسس ان استهلاك العربية عالى
من الناحية الاولى من خلال الشاشة اللى فى التابلوة اللى بتوضح استهلاك الوقود لكل 100 كيلو بيبقى كاتب ان الاستهلاك من 10.2 لتر إلى 11.9 مع العلم ان الاستهلاك ده ونظام ECO شغال مع ان النظام ده لتوفير الوقود
من الناحيوة التانيه تفويله العربية اخدت معايا فى الــ 94 كيلو 11.35 لتر
ومع تفويله العربية على أخر التنك كتب مسافة المتبقية 567 كيلو
ياريت كل واحد يقولى الاستهلاك ده طبيعى ولا لا
قديم 28-08-2011, 02:18 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استهلاك بنزين الـــ RB

بص يا باشا بالنسبة للاستهلاك انت بتقيس جوة البلد وكدة ولا وانت مسااااااااافر على طريق سريع ولو على طريق سريع يبقى تقولى بتمشى على كام
ولو جوة البلد يبقى طبعا استهلاك ممتاز جدا لما تمشى 10 كيلو بلتر واكيد مشغل التكييف صح لو الكلام دا جوة البلد متقلقش لو بقى سفر زى ما قلت قولبى بتمشى على كام لانى بعد المية استهلاك البنزين بيعلى اوى اوى ممكن يوصل للضعف لو ماشى على 150 مثلا فهمتنى
قديم 28-08-2011, 09:37 PM

كل كلامى ده على جوة البلد بش مش كتير 100 كيلو يستهلكه 11 لتر ونص
قديم 28-08-2011, 10:02 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMRSAID127 مشاهدة المشاركة

كل كلامى ده على جوة البلد بش مش كتير 100 كيلو يستهلكه 11 لتر ونص
طيب يا حبيبى بتشغل تكييف ولو بتشغل اد اية تقريبا فى اليوم مثلا ساعة ساعتين نصف ساعة
وعموما مش كتير 11 لتر ونصف ولو بالتكييف كمان حتى لو ساعة فى اليوم يبقى ممتاز جدا جدا
بص انا بعمل حوالى 13 لتر فى 100 كيلو ومشغل التكييف حوالى ساعة ونصف كل يوم وشكيت زيك ووديت العربية التوكيل وقالى دا معدل كويس جدا وسالت برة قالولى كويس برضة فبقيت مش بشك فى الموضوع طالما المعدل كويس معايا وبعدين عربيتك جديدة وللعلم بعد ما تعدى 5000 كيلو العربية هتتظبط جدا الحكاية مش حكاية 1000 كيلو الاولانية لاة بعد 5000 حاجة تانى
ثانيا بقى عشان اطمن اكتر انت سوق على 100 بالضبط اول ما تجيب 100 ثبت رجلك على الدواسة يعنى خليك ماشى على 100 دقيقة مثلا هل وانت مثبت رجلك الدواسة نازلة اوى ولا يدوب نزلة حاجة بسيطة والسرعة ثابتة على 100 مهم جدا الاختبار دا لو حاجة بسيطة ربع الدواسة مثلا يبقى تمام
قديم 28-08-2011, 10:17 PM

بص انا لحد دلوقتى مشغلتش التكيف الا مرتين تلاتة بالكتير عشان انا لسه فى فترة التليين
بس اللى انا ملاحظة من خلال الشاشة ان الاستهلاك بيبقى اقل لما بخلى نظام الـ ECO مغلق