العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 127 Fiat Ritmo

قديم 14-08-2011, 03:25 AM
wkno wkno غير متواجد حالياً

wkno is on a distinguished road
افتراضي عربيه 127 اربعه باب كنت عايز اسقطلها متور

انا عندي عربيه 127 اربعه باب
كنت عايز اسقطلها متور كويس تنصحني بأيه ؟ بس يكون فيه تكيف؟

وهل في اي زيادات لازم اركبها؟
الموضوع كله يتكلف كام ؟
واقدر اشتريه منين؟
والتركيب في وقت قد ايه؟

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 14-08-2011 الساعة 10:59 PM سبب آخر: اضافة توضيح للعنوان
قديم 14-08-2011, 04:36 AM
الصورة الرمزية adham.com
adham.com adham.com غير متواجد حالياً

التخصص العملى: System Administrator IT

adham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الي الشيخ طارق ارجو الافاده بسرعه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wkno مشاهدة المشاركة

انا عندي عربيه 127 اربعه باب
كنت عايز اسقطلها متور كويس تنصحني بأيه ؟ بس يكون فيه تكيف؟

وهل في اي زيادات لازم اركبها؟
الموضوع كله يتكلف كام ؟
واقدر اشتريه منين؟
والتركيب في وقت قد ايه؟
أفضل موتور هو موتور الأونو التيربو إنجيكشن بالتكييف
بالنسبة للزيادات هي طبعا هتغير أو هتعدل في دفيرة الكهربا عشان الأنجيكشن و التكييف طبعا و غير كدة هتغير الفرامل و تعدل شوية في العفشة علي الأقل هتجيب جوز مساعدين كوني رياضية و سوست بلستين عشان تستحمل الموتور و هتعمل شوية تقوية في الشاسية و قواعد الموتور
بالنسبة لمكان شراء الموتور من بورسعيد هيعمل تقريبا من 2000 الي 2500 مش متأكد بالضبط شامل التكييف و لا لاء
الموضوع هيكلفك كتير و ممكن يعدي معاك 5 بواكي عشان يبقي الموضوع تمام
قديم 14-08-2011, 06:58 AM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute

تركيب الموتور بالتكيف فى السياره 127 غير موفق ولن يعطيك الاداء المطلوب ولاكنك اذا اردت ذلك فعليك بتركيب موتور 127 توب المانى 1200 سى سى ويوجد منه ايضا 1050 سى سى وهو اقوى بكثير من الموتور الاونو اما بالنسبه للتكيف فلن تجد اى قطعه غيار للتكيف تستطيع ان تركبها والحل الوحيد ان تركب التكيف جديد كامل فى الشركه فى شارع رمسيس وهو يبانى وسعره 2500 جنيه اما سعر الموتور 127 التوب الالمانى 1200 سى سى كامل بالفتيس 1500 جنيه وهولا يحتاج الى اى تعديل نهائى وهذا افضل لاداء السياره والله يوفقك

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431
قديم 14-08-2011, 06:17 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ابوذيد مشاهدة المشاركة

تركيب الموتور بالتكيف فى السياره 127 غير موفق ولن يعطيك الاداء المطلوب ولاكنك اذا اردت ذلك فعليك بتركيب موتور 127 توب المانى 1200 سى سى ويوجد منه ايضا 1050 سى سى وهو اقوى بكثير من الموتور الاونو اما بالنسبه للتكيف فلن تجد اى قطعه غيار للتكيف تستطيع ان تركبها والحل الوحيد ان تركب التكيف جديد كامل فى الشركه فى شارع رمسيس وهو يبانى وسعره 2500 جنيه اما سعر الموتور 127 التوب الالمانى 1200 سى سى كامل بالفتيس 1500 جنيه وهولا يحتاج الى اى تعديل نهائى وهذا افضل لاداء السياره والله يوفقك

شكرا يا شيخ طارق لردك بس انا في ناس قالولي لازم و تعديل في الشاسيه ومسعدين جداد صحيح الكلام ده؟

اجيب المتور منين و وفت التركيب قد ايه؟

وكل عام وحضرتك بخير بمناسبه شهر رمضان الكريم اللهم تقبل صيامنا
قديم 14-08-2011, 10:57 PM

ارجو الرد يا شيخ طارق