العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سيارات حواء

سيارات حواء MasrMotors Girls كل ما يهم المرأة عن عالم السيارات

قديم 24-07-2011, 04:26 AM
الصورة الرمزية مبارك القناوى
مبارك القناوى مبارك القناوى غير متواجد حالياً

مبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond repute
خبر جديد هل المراه اسوا من الرجل بقياده السياره؟

بسم الله الرحمن الرحيم

هل المراه اسوا من الرجل بقياده السياره؟

ان كنت ممن يرددون المقوله السائده ان "النساء اسوا من الرجال في قياده السياره"، فاليك هذه الدراسه التي اجرتها جامعه ميتشيجان مؤخرا.

تقول الدراسه ان النساء اكثر تسبباً للحوادث بالمقارنه مع الرجال، واكدت الابحاث التي قامت بها الدراسه على نحو 6 ملايين حادث كانت معظم اسبابها نساء من الطرفين.

كما وجدت الدراسه ان من ابرز نقاط ضعف المراه في قياده السياره تكمن في تقاطعات الطرق والمفترقات.

وتعطينا الدراسه المزيد من المعلومات حول اسباب تفوق الرجال عن النساء بالقياده يعود الى ان الرجل يقضي 60% من وقته في القياده بينما تقضي المراه 40%.

كما اكدت الابحاث ان الحوادث التي تحدث بين رجل ورجل تعتبر اقل خطوره من تلك التي تحدث بين امراه واخرى.

وتقول الدراسه بعض الاسباب التي تعود وراء تسبب النساء لهذه الحوادث ان المراه بطبيعتها اقصر من الرجل ومعظم نوافذ السيارات الحديثه تكون اعلى من مستوى طول المراه مما يؤدي في بعض الاحيان الى عدم قدرتها على التركيز او تقدير المسافات بشكل صحيح.

لما نشوف بقى هيقولوا اية عن الدراسة دى
منقول
مبارك القناوى

جميع المواضيع منقولة للأمانة

لا تجادل احمق فانه ينَزلك لمستواه ثم يغلبك بالخبرة

قديم 24-07-2011, 04:59 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: هل المراه اسوا من الرجل بقياده السياره؟

هما كل الستات متر في متر وبيحطوا شلت تحتيهم وهما بيسوقوا علشان يشوفوا الطريق هههههههههههههههه

يا باشا ديه مش محتاجه سؤال ديه حقائق علمية المرأه اخرها المطبخ ويا ريت بس بتعرف تسد فيه
قديم 24-07-2011, 07:13 AM
الصورة الرمزية young..pharaoh
young..pharaoh young..pharaoh غير متواجد حالياً

young..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond reputeyoung..pharaoh has a reputation beyond repute

أكيد طبعا أسوأ

أنا أول ما بشوف حد ضارب اشارة نص ساعة و مبيتحركش بعرف ان واحده سايقة

اول ما بشوف طريق مقفول بعرف ان في واحده بتركن في أخر الشارع

أول ما بشوف حادثة من الضهر اللي هي شبه مستحيلة بعرف ان طبعا محترفة سايقة

يارب يمنعوا سواقة الستات

تسلم مبارك ع التوبيكـ
قديم 24-07-2011, 02:38 PM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مبارك القناوى مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم

هل المراه اسوا من الرجل بقياده السياره؟

ان كنت ممن يرددون المقوله السائده ان "النساء اسوا من الرجال في قياده السياره"، فاليك هذه الدراسه التي اجرتها جامعه ميتشيجان مؤخرا.

تقول الدراسه ان النساء اكثر تسبباً للحوادث بالمقارنه مع الرجال، واكدت الابحاث التي قامت بها الدراسه على نحو 6 ملايين حادث كانت معظم اسبابها نساء من الطرفين.

كما وجدت الدراسه ان من ابرز نقاط ضعف المراه في قياده السياره تكمن في تقاطعات الطرق والمفترقات.

وتعطينا الدراسه المزيد من المعلومات حول اسباب تفوق الرجال عن النساء بالقياده يعود الى ان الرجل يقضي 60% من وقته في القياده بينما تقضي المراه 40%.
كما اكدت الابحاث ان الحوادث التي تحدث بين رجل ورجل تعتبر اقل خطوره من تلك التي تحدث بين امراه واخرى.

وتقول الدراسه بعض الاسباب التي تعود وراء تسبب النساء لهذه الحوادث ان المراه بطبيعتها اقصر من الرجل ومعظم نوافذ السيارات الحديثه تكون اعلى من مستوى طول المراه مما يؤدي في بعض الاحيان الى عدم قدرتها على التركيز او تقدير المسافات بشكل صحيح.

لما نشوف بقى هيقولوا اية عن الدراسة دى
منقول
مبارك القناوى
يا سلام وانا من زمان اقول الستات بتسوق وحش لية ومش عارفة كتر خيرك عالمقالة دي دايما في مصر موتورز بتجيبولنا كل حاجه
بس نسيت حاجه كمان يا ا مبارك
ان السيدات سبب ثقب الاوزون

يعني مش كفاية كورسير واللي عاملة فينا في المنتدي احنا مش ملاحقين علية وهو بس نازل مقالب فينا ولو سبناه مش هيلاقي حد وهينقلب عليكو احنا شايلين عنكو كتير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

هما كل الستات متر في متر وبيحطوا شلت تحتيهم وهما بيسوقوا علشان يشوفوا الطريق هههههههههههههههه

يا باشا ديه مش محتاجه سؤال ديه حقائق علمية المرأه اخرها المطبخ ويا ريت بس بتعرف تسد فيه
ايه ده انت هنا, مخدتش بالي

لا لا لا لا انا مطمنة علي بنات مصر موتورز ان هم هيتفوقو في المجال دة بعد تعليماتك وتوجيهاتك ومواضيعك الموسوعية في عالم المطبخ كمل انت بس السلسلة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة young..pharaoh مشاهدة المشاركة

أكيد طبعا أسوأ

أنا أول ما بشوف حد ضارب اشارة نص ساعة و مبيتحركش بعرف ان واحده سايقة

اول ما بشوف طريق مقفول بعرف ان في واحده بتركن في أخر الشارع

أول ما بشوف حادثة من الضهر اللي هي شبه مستحيلة بعرف ان طبعا محترفة سايقة

يارب يمنعوا سواقة الستات

تسلم مبارك ع التوبيكـ
وانا كمان بقول كدة

عاجبك بقي يا استاذ مبارك العضو الجديد اول مشاركات لية تبقي ان سواقة السيدات وحشة لما في الاول يبقي دة راية

ا.فرعون ..... نورت المنتدي

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 24-07-2011, 03:48 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

الصراحه راحه يا سيدي وانت م...................
لالا بجد بجد
انا مع ان الستات ليهم البيت بس لو هنتكلم علي سواقه البنات
ماشي يا سيدي احنا مش بنعرف نسوق
ولا بنعرف اي حاجه وانتم اللي بتعرفوا كل حاجه

وبرضوا مش هيحصل اي حاجه من اللي انتم عايزينوا اننا نقعد في البيت او يبطلوا يخلونا نسوق
فقعدوا احلموا براحتكم

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share