العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 13-07-2011, 12:50 PM
samirsaid1 samirsaid1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: accountant

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future
افتراضي انا اشتريت زيت شيل الترا

الحمد لله انا اشتريت زيت شيل الترا 260 ج

*** الزيت لونه غريب جدا تحس انه انظف من زيت الأكل اللى بناكلة
ولونة شفاف اوى وخفيف جدا معرفش دى ميزة وهيهدى صوت الموتور ولا لأ
انا لسة مغيرة بالليل هل عشان احس بتغيير فى صوت الموتور لازم امشى بية فترة
ولا ايه ولا الموتور صوتة بينعم بعد كدة

**** كنت لما بدوس بنزين بحس انى بدوس على الدواسة جامد عشان السحب يبقى حلو فكان معايا وانا بغير الزيت علبة WD40 وقلت انظف بوابة الهوا ففكيت الخرطوم وفتحت البوابة وفضلت ابخ المنظف لحد البوابة مانظفت بس طلعت دخان اية بعد التنظف بالعبيط بتاع دقيقتين وطلعت قطرات مية خفيفة
بس لية سؤال هيه البوابه فتحتها كبيرة اوى واللى بيخشها هواء فاية فايدة التنظيف طالما ان الهوا هايخش عادى واللون الاسود على حرف البوابة وهل دة لية تاثير على السحب والموتور بعد التنظيف لانى ملاحظتش فرق كبير اوى

*** فهل فية سبب لانى باضطر ادوس جامد على دواسة البنزين عشان العربية تتجاوب معايا فى السحب وبصيت على فلتر الهوا لقيتة نظيف وخليتة يشدد سلك البنزين (( ياترى اية السبب ))
*** وكمان غيرت مية الرادياتير الاصلية اللى كانت جاية مع العربية لانها متغيرتش خالص الراجل فك الخرطوم اللى واصل من الموتور للرادياتير من فوق ودورت العربية لحد مافضى الردياتير وبعدين دورت العربية وزود المية الجديدة .. انا كنت معتقد ان الموضوع دة هايأثر على السخونية بتاعة العربية وهايقللها لانى ساعات كنت بمشى مهما امشى وحط ايدى على الكبوت بلاقيه بارد لكن بقالى فترة بحس ان السخونية زادت عشان كدة غيرت الزيت ومية الرادياتير

لو ممكن ملاحظاتكم
لان بحس ان السحب لسة مش تمام زى زمان

وشكرا دوشتكوا وصدعتكوا
بس عادى احنا اخوات

التعديل الأخير تم بواسطة samirsaid1 ; 13-07-2011 الساعة 01:00 PM
قديم 13-07-2011, 01:28 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا اشتريت زيت شيل الترا

زيت شل هيلكس الترا ممتاز بس الزيت مش حينعم صوت الماتور الا لو كان الزيت الي قبله جودته سيئة جدا
تنضيف البوابة له سبراي مخصوص و طبعا طلعت دخان علشان حرق ال wd40 و يمكن برضه تطلع دخان مع الاسبراي
الغرض من تنظيف البوابة مش الفتحة الكبيرة في حد زاتها كلامك منطقي لان كبرها مخلي الوساخة مهملة الا لو سدة احد الاخرام الدقيقة الي بتتوصل باحد خراطيم الفيكم
اما الهدف الاساسي من نضافة البوابة هو صمام الايدل و قاعدته علي جسم البوابة و مجاري الهواء بتاعته في جسم البوابة فلازم يتفك
سخونة الكبوت طبيعية جدا الموضوع مرتبط بظرف التشغيل ليل نهار طريق سريع زحام تكيف
فلتر الهواء لو بقاله اكتر من 10 تلاف غيره و كمان البنزين بالمرة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 13-07-2011, 02:06 PM

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future

شكرا يا استاذ احمد

الزيت اللى قبل كدة كان موبيل وان ومعجبنيش بصراحة اوى
كنت حاسس ان صوت الوتور بقى خشن وصوتة عالى

يعنى ممكن يكون فلتر البنزين والهو هما اللى مش مظبتين السحب

هما فعلا بقالهم كتيييير ممكن من 20 الى 250 الف بس فلتر الهوا بلاقية نظيف
وفلتر البنزين بمون 92 دايما

وشكرا مرة تانية
قديم 13-07-2011, 06:12 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

العفو يا استاذ سمير
موبيل وان حلو عن نفسى بفضل شل فطبيعى مش حتحس بفرق فى صوت الماتور
انصحك بتغيير فلتر الهواء و البنزين لان فى رواسب دقيقة مش حتبان و مش بتطلع بنفخ الهواء

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 14-07-2011, 06:58 PM

هل بيقعد فترة فى الاول لحد صوت الموتور مايهدى ولا المفروض يبقى هادى من الاول
وخصوصا ان خفيف طبيعى
وشكرا على اهتمامك