العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 11-07-2011, 03:53 AM
محمدرمضان السيدنعمان محمدرمضان السيدنعمان غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
التخصص العملى: معلم أول ابتدائى
هواياتي: كرة القدم والكمبيوتر ومعرفة اخبار السيارات

محمدرمضان السيدنعمان is on a distinguished road
للاهمية نيسان داتسون

ارجو معرفة مواصفات السيارة نيسان داتسون120 واى موديل 80 من حيث قوة المحرك نظام الدفع خلفى ام امامى ولو امكن معرفة هى الاوسع ام الفيات 128
قديم 12-07-2011, 03:09 AM

للاهمية رد: نيسان داتسون

ياجماعة اى حد يرد على يعرفنى مواصفات الداتسون وله عشان قديمة شوية
قديم 30-07-2011, 02:59 AM

عاجل رد: نيسان داتسون

ياجماعة حد يرد على ويدينى اى معلومة عن السيارة هى قديمة شوية بس على قد الحافك مد رجلكر ارجو الرد:140109 ~347:
قديم 30-07-2011, 09:37 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نيسان داتسون

ياباشا مش مسألة قديمة شوية أو على قد لحافك مد رجليك والكلام ده ربنا يزيدك ياسيدي وتجيب بورش كمان إنشاء الله.
بس الفكرة إني هتلاقي ناس كتير مايعرفوش شكلها أصلا مش لأنها قديمة وبس لأنها كمان مش مشهورة الداتسون مهما كانت يباني ولا غيره مش زي الموديلات القديمة المنتشرة في مصر قوي زي الفيات والسيات ولا البيجو ولا المرسيدس.
أنا واحد من الناس الي ما أعرفشي شكل العربية أصلا ومش عارف أفيدك بس ماحبيتشي أمشي من غير ما أمسي عليك.
ربنا يوفقك في إختيارك ويهديك إلى مافيه الخير إنشاء الله.

قديم 30-07-2011, 09:46 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نيسان داتسون

الداتسون 120Y - 180b الاتنين نفس الشكل وهما بيعتمدو على الدفع الخلفى ( كارونا خلفية )
بخصوص السؤال مين الاوسع اعتقد ان الـ 128 اوسع من الداتسون ولكن الداتسون اقوى اثبت انعم عبها انها وانت راكبها تحس انك فى الارض لكن العربيات دى نعمة جدا وقوية اوى وكفاية انها يابانى لكن قطع الغيار معرفش الصراحة موجودة ولا لا لانها كانت عندى من اواخر التمانينات انما دلوقتى معرفش اخبارها اية والله

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا