العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 26-06-2011, 02:36 AM
seyad seyad غير متواجد حالياً

seyad will become famous soon enough
Smile حاجة عايز استفسر عنها من اهل الخبرة

عربيتى النترا 2011 الشكل القديم مانويل الحمد لله عملت صيانة الالف وكان يوم بس الحمد لله فى ملاحظة واحدة انا عندى الجنوط الأمامية بتسخن احيانا ولاكنا تسخن جدا ودائما عند تشغي التكييف هل هذا طبيعى ولا ايه وان كان غير طبيعى اعمل ايه؟
على فكرة انا رفعت العربية ولفيت العجلة الأمامية لقيتها بتلف عادى بس فيه صوت حكة خفيفة وشكرا
قديم 26-06-2011, 04:03 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حاجة عايز استفسر عنها من اهل الخبرة

عاااااااااااااااااااااااا اااادى جدا ولازم صوت الحكة دا اكيد اكيد اكيد لانى الطنبورة بتبقى لازقة فى التيل عشان يمسك فرامل وانا عندى بتسخن جدا بس لما اعمل مشوار طويل واجى المسهم بحس بسخونة جامدة لكن لو بليل والجو هادى وماشى براحتى وممسكش فرامل كتير الموضوع بيبقى عادى سخونة طبيعية لانى لازم الجنط يسخن من الفرامل بس انا بطمنك عادى السخونة والجو حر اساسا واى عربية كدة بس خف فرامل شوية يعنى متجيش قبل المطب وتشد فرامل تقيييل اوى لاة قبلية بفترة ريح فرامل سنة سنة براحة كدة هتلاقى فرق كبير طبعا لكن هتسخن برضة اكيد لكن مش اوى زى ما بتحس الوقتى اطمن مفيش مشكلة
اعمل بقى الحكاية دى عشان اتاكد انها سليمة عندك الفرامل
بص مور العربية وزقها لقدام لو اتزقت عادى جدا وكدة وبتروح وتيجة معاك يبقى عادى جدا لكن لو مش قادر تزقها العملية صعبة يبقى فى مشكلة فى الفرامل او البستم تقيل فى الرجوع جرب وقولى لو اتزقت يبقى نام وارتاح والسخونة عادى جدا وربنا يستر طريقنا
قديم 26-06-2011, 09:56 PM
seyad seyad غير متواجد حالياً

seyad will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

عاااااااااااااااااااااااا اااادى جدا ولازم صوت الحكة دا اكيد اكيد اكيد لانى الطنبورة بتبقى لازقة فى التيل عشان يمسك فرامل وانا عندى بتسخن جدا بس لما اعمل مشوار طويل واجى المسهم بحس بسخونة جامدة لكن لو بليل والجو هادى وماشى براحتى وممسكش فرامل كتير الموضوع بيبقى عادى سخونة طبيعية لانى لازم الجنط يسخن من الفرامل بس انا بطمنك عادى السخونة والجو حر اساسا واى عربية كدة بس خف فرامل شوية يعنى متجيش قبل المطب وتشد فرامل تقيييل اوى لاة قبلية بفترة ريح فرامل سنة سنة براحة كدة هتلاقى فرق كبير طبعا لكن هتسخن برضة اكيد لكن مش اوى زى ما بتحس الوقتى اطمن مفيش مشكلة
اعمل بقى الحكاية دى عشان اتاكد انها سليمة عندك الفرامل
بص مور العربية وزقها لقدام لو اتزقت عادى جدا وكدة وبتروح وتيجة معاك يبقى عادى جدا لكن لو مش قادر تزقها العملية صعبة يبقى فى مشكلة فى الفرامل او البستم تقيل فى الرجوع جرب وقولى لو اتزقت يبقى نام وارتاح والسخونة عادى جدا وربنا يستر طريقنا
شكرا جدا لحضرتك طمنتى كتير طيب لية بتسخن اكتر لما التكييف يشتغل لدرجة مقدرش المس الجنط اكثر من ثوانى معدودة؟
على فكرة انا ساكن فى التجمع الثالث وطبعا عندنا منحدرات كتير لما امورها واسيبها تنزل لوحدها بتنزل بسرعة ممكن توصل ل 90ك بس اللى محيرنى ايه علاقة التكييف مع سخونية الجنط؟ فى انتظار رد حضرتك وشكرا جدا على اهتمامك
قديم 26-06-2011, 10:56 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

هو انا مبحبش اجيب فى سيرة الناس بس هما مفيش بينهم علاقة
ولكن انت لما تشغل التكييف بيبقى شعورك بالبدال بتاع الفرامل او البنزين تقيل شوية يعنى انا مثلا بحس انى فعلا لما اشغل التكييف رجلى بتقلها على البدال بتاع الفرامل او البنزين عمتا التكييف بيدى احساس انك لازم تبقى متحكم فى العربية كويس مش زى ما مبتشغلوش بتحس انى العربية حرة شوية لكن متشغلش بالك طالما العجلتين بيلفوا والعربية بالزق بتمشى يبقى تمام
خد بقى دى عشان يمكن تشك فيها العربية وهى باردة والطنابير باردة ولسة ممشتش هتلاقى العجلتين بيتحركوا بسهولة والعجلة معاك ماشية دا لما ترفع العربية وتمشى العجل بايدك
لكن خد بقى مشوار وخلى الفرامل تسخن هتحس بتقل فى العجل شوية عن عما كانت باردة خالص ودا عادى جدا لانى المادة لما تسخن بتتمدد هتحس بتقل شوية فى العجل لكن برضة بيتحرك انا قلت ممكن تقابلك وتشك فى العربية فاطمن واى حاجة قولى وانا لو اعرف هرد عليك دايما واى خدمة
قديم 26-06-2011, 11:17 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

بعد كلام الاستاذ memodina1 الوافى
احتمال ان العلاقة هى عنصر الحر فطبعا الجنط طبيعى يسخن اكتر + ان شغل التكييف بيسخن حوض الماتور نتيجة للتبادل احرارى بين سربنتينة التكييف و تدفق الهواء الخارجى و سحبه بمراوح التبريد من بره و دفعه بعد ما يسخن للخلف اتجاه حوض الماتور فوارد الجنوط تكتسب بعضا من الحرارة دى

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا