العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 25-06-2011, 04:59 AM
ahmedpepo ahmedpepo غير متواجد حالياً

ahmedpepo will become famous soon enough
افتراضي اطلع من نقره اقع فى .......!

السياره جولف 2 1300 مو 1989 واللهى انا بدلت العجل اللى قدام مع بعضه . وبعدها بكام يوم بدلت اللى واره مع بعضه ..سليم ؟؟
بعدها بيوم لاقيت صوت طقطقه فى الجنب الشمال مع الطلعه والمشى العادى والعجله سليمه ومذودها نيترجين ولسه جداد الاقيها بدل ماتبقى 30 الاقيها 15 بس ازاى ازاى . وده كله بعد مابدلت العجل اللى واره يارب اللى يجاوبنى يتجوز واحده بنت حلال .
قديم 25-06-2011, 05:40 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اطلع من نقره اقع فى .......!

هههههه هههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه هههههه
طب انا متجوز اصلا اعمل ايه دلوقتى
و الله اعلم طالما الاربع فرد جداد و حالتهم تقريبا زى بعض يبقى احتمال جنط فيه مشكلة بالاخص انك بتقول الضغط بينزل
فالجنط ده لما كان قاعد فى مكانه مدة طويلة العفشة ناحيته اتعودت و ريحت على عيبه بس لما اتنقل لمكان تانى العفشة مش عاجبها و بطقطق

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 25-06-2011, 02:28 PM

ربنا يعينك عليه ......,,,
طب ايه نصايحك ياباشا ارجع الامور كما كان عليه ؟
قديم 25-06-2011, 06:28 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

لأ طبعا لان كده كده كل فترة لازم تغير مكان العجل علشان تحافظ على التاكل المنتظم للاربع فرد
فانصحك تعمل كشف كامل على الجنوط و العفشة و تستعدل الجنوط لو فيها عوجة و تغير اجزاء العفشة التعبانة و بعد كل ده تظبط زوايا و ترصص و كده يبقى انت واجهت المشكلة و تحاول تحلها بدل ما تداريها و مع الزمن تسبب مشاكل تانية

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 26-06-2011, 01:06 AM

ايوه بس انا يعتبر مغير العربيه كلها مش العفشه بس من اول مااشتريتها من سنه وانا كل اسبوع بغير حاجه الواحد زهق واللهى