العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

قديم 21-06-2011, 11:18 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي اللى محتار بين النيسان ليفينا و الكيا كارينز يتفض يدخل

يا جماعه طبعا احنا عارفين العربيتين دول بينافسوا بعض و انا هريحكو
اولا قبل ما اقول اى حاجه الكيا كارينز اصلا فى اى بلد بتنزل 2000 سىسى و ده مناسب ليها تمام و بتنزل 3 كنبه و مصر بتستسهل و بتنزلها 2 كنبه و موتور 1600 سىسى و ده طبعا صغير عليها
اللى عاوز عربيه موتور ناعم و ممتاز و عاوز عربيه تعيش معاه اطول فتره و احسن تكيف و احسن جوده يجيب الليفينا و اللى عاوز عربيه ضخمه و كبيره لعائله عدد افرادها كتير يجيب الكارينز بس لو انا اللى هشترى هجيب الليفينا لانها ياباتى الناس خايفه انها تقفيل صينى ده بس مجرد تشغيل العماله لكن اليابان لما بتعمل فى مكان تانى بتكون بنفس الجوده لكن مفيش حاجه تخوف بصراحه انا مش مبسوط من الكارينز اولا صوت موتورها يعتبر خشن و على نسبيا بالنسبه لليفينا انا ركبت الاتنين الليفينا قعدتها متعه و مريحه جدا و تعتبر ملهاش صوت و اداء رائع انا مقولتش ان الكارينز عربيه وحشه بس بقول مين افضل فى الاداء على فكره انا معايا فولكس فاجن سوران 2009 بصراحه احسن من الليفينا و الكارينز وعلى فكره السوران الجديده هتنزل مصر فى اخر شهر7 او 8 و هتقتحم السوق بمواصفاتها الجديده كليا و على فكره بقت صناعه المانى تقفيل اسبانى
ما نبعدش بقى عن الموضوع
من الاخر
تقيمى لليفينا 10 من 10
الكيا كارينز 7 من 10
يا رب اكون قدمت الافاده
و جزاكم الله كل خير
قديم 21-06-2011, 11:26 PM
الصورة الرمزية سالم سلامه
سالم سلامه سالم سلامه غير متواجد حالياً

سالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اللى محتار بين النيسان ليفينا و الكيا كارينز يتفض يدخل

انا عن نفسى بحب الكارنز اوى وحلم عمرى انى اشتريها وشكرا ليك على المعلومات القيمه
قديم 22-06-2011, 02:54 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اللى محتار بين النيسان ليفينا و الكيا كارينز يتفض يدخل

الله يخليك يا باشا