العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 18-06-2011, 07:08 PM
a_maher76 a_maher76 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري

a_maher76 is on a distinguished road
طلب تكلفة صيانة الألف كيلو

السلام عليكم اخوتي الأعزاء
انا اشتريت عربية تيجو من شهرين و لسه عامل الألف كيلو وكنت عايز حضراتكم تفيدوني بتجربتكم و خبرتكم ايه اللي هيحصل و تكلفة الصيانه
تجربتي مع التيجو عربيه كويسة الحمد لله بس المشكله ان واحد في الشارع اشتغلني وانا لسه راجع من المرور و قاللي الحق الكاوتش مريح و ببص كده قلت الحمد لله لقيت واحد بتاع كاوتش و رحت له و دخلني في 240 جنيه و حسبي الله ونعم الوكيل فيهم و بعد كده لقيت العربية بتحدف و لما ضبطت هواء الاطارات خفت شوية لكن فيه برضو حدفه .
و لما جيت احط فيها بنزين لما اضغط على الصباع اللي بيفتح غطاء البنزين مش بيفتح ولازم ساعتها عامل البنزينه يضغط عليه علشان يفتح و كمان لسه النهارده لاقيت اثار سواد لى العجل
انما غير كده العربية الحمد لله هايله و زي الفل
ممكن ترشدوني ايه اللي اقوله في الصيانه و تكلفتها ايه و ايه احسن مكان اروحله علشان الصيانه و خصوصا اني ساكن في الهرم
قديم 18-06-2011, 09:48 PM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تكلفة صيانة الألف كيلو

االبنزين دراع ولا كهربا لو دراع بيترفع لفوق مش ضغط عليه
قديم 18-06-2011, 09:53 PM
a_maher76 a_maher76 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري

a_maher76 is on a distinguished road

هوا فعلا بيترفع لفوق انا اسف اخطأت التعبير
قديم 19-06-2011, 01:24 AM
الصورة الرمزية أشرف صبرى
أشرف صبرى أشرف صبرى غير متواجد حالياً
من انا؟: حلمى الأكبر مجاورة النبى فى الجنه بدون حساب
التخصص العملى: ضابط مهندس

أشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud ofأشرف صبرى has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a_maher76 مشاهدة المشاركة

انا اشتريت عربية تيجو من شهرين و لسه عامل الألف كيلو وكنت عايز حضراتكم تفيدوني بتجربتكم و خبرتكم ايه اللي هيحصل و تكلفة الصيانه
هايغيروا الزيت و فلتر الزيت
التكلفه تلتميه و حاجه

تجربتي مع التيجو عربيه كويسة الحمد لله بس المشكله ان واحد في الشارع اشتغلني وانا لسه راجع من المرور و قاللي الحق الكاوتش مريح و ببص كده قلت الحمد لله لقيت واحد بتاع كاوتش و رحت له و دخلني في 240 جنيه و حسبي الله ونعم الوكيل فيهم و بعد كده لقيت العربية بتحدف و لما ضبطت هواء الاطارات خفت شوية لكن فيه برضو حدفه .
و لما جيت احط فيها بنزين لما اضغط على الصباع اللي بيفتح غطاء البنزين مش بيفتح ولازم ساعتها عامل البنزينه يضغط عليه علشان يفتح و كمان لسه النهارده لاقيت اثار سواد لى العجل
انت لازم تشد دراع البنزين جامد شويه غير كده لو بايظ او بيعلق روح صيانه استثنائيه هايعملوهالك

ممكن ترشدوني ايه اللي اقوله في الصيانه و تكلفتها ايه و ايه احسن مكان اروحله علشان الصيانه و خصوصا اني ساكن في الهرم

التعديل الأخير تم بواسطة أشرف صبرى ; 19-06-2011 الساعة 01:30 AM
قديم 19-06-2011, 02:49 AM
الصورة الرمزية kimocyc
kimocyc kimocyc غير متواجد حالياً

kimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond reputekimocyc has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a_maher76 مشاهدة المشاركة

انا اشتريت عربية تيجو من شهرين و لسه عامل الألف كيلو وكنت عايز حضراتكم تفيدوني بتجربتكم و خبرتكم ايه اللي هيحصل و تكلفة الصيانه..

مبروك وربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها.. حيتم تغيير الزيت والفلتر وتربيط العفشة وتشك كامل ع العربية ومعالجة الشكاوى وملاحظاتك..

تجربتي مع التيجو عربيه كويسة الحمد لله بس المشكله ان واحد في الشارع اشتغلني وانا لسه راجع من المرور و قاللي الحق الكاوتش مريح و ببص كده قلت الحمد لله لقيت واحد بتاع كاوتش و رحت له و دخلني في 240 جنيه و حسبي الله ونعم الوكيل فيهم..

حسبي الله ونعم الوكيل..

و بعد كده لقيت العربية بتحدف و لما ضبطت هواء الاطارات خفت شوية لكن فيه برضو حدفه .

اضبط زوايا في التوكيل مع صيانة الألف..

و لما جيت احط فيها بنزين لما اضغط على الصباع اللي بيفتح غطاء البنزين مش بيفتح ولازم ساعتها عامل البنزينه يضغط عليه علشان يفتح

ببساطة في الصيانة قولهم عليها وكل اللي حيعملوا حيرفعلك الإبرة بشكل عامودي على باب التانك وحتلاقية بيفتح تمام بـ 90 درجة عامودي..

و كمان لسه النهارده لاقيت اثار سواد لى العجل

عادي جدا مفيش مشكلة ، دي آثار تطبيع التيل.. لا تقلق..

ربنا يباركلك فيها.. ويكفيك شرها..

ممكن ترشدوني ايه اللي اقوله في الصيانه

حتقول ملاحظاتك كلها..

و تكلفتها ايه و ايه احسن مكان اروحله علشان الصيانه و خصوصا اني ساكن في الهرم
التكلفة 350تقريبا زيت وفلتر (5 لتر) والصيانة نفسيها مجانية لأنها هدية من توحة (الألف فقط) وبالنسبة للمراكز.. اعتقد ان عندك ابو رواش الرئيسي وكمان الصحراوي.. ولو تقدر تروح تكنو2 يبقى تمام اوي..

]ومبروك مرة تانية