العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 26-05-2011, 12:20 AM
كنتوش كنتوش غير متواجد حالياً

كنتوش has a spectacular aura aboutكنتوش has a spectacular aura about
افتراضي شغل العفاريت فى عربيتى هيجننى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا خلاص هتجنن العربيه دى راكبها عفريت غيرت جوان وش السلندر والزيت طحن تانى الميكانيكى قاللى هنقرط على الوش وغيرت الزيت وطحن تانى روحت مشوار حلو لميكانيكى كويس واوريله العربيه الاقى الزيت رجع زى الفل امشى كام مشوار صغيرين الاقيه طحن تانى وكل الميكانيكيه احتاروا خلاص ما بين وش عاوز يتخرط تانى او طبه من طبب الميه عاوزه تتغير او شرخ فى الموتور وانا بدات بالاخير وقولت اجيب ماده الشروخ ما لقتهاش خالص وواحد قاللى يعرف واحد بيحط حاجه على شوية بن ويحطها بطريقه معينه فى المكنه وبتمنع الحاجات دى ده اولا والموضوع ده انا لسه فيه ومش عارف اعمل ايه وخايف اخلى المكنه حقل تجارب والاقى نفسى عاوز واحده جديده
الجديد بقه انى كنت ماشى اول امبارح ويا دوب دورت العربيه ومشيت كيلو مثلا والاقى صوت نقر جامد جدا جدا من المكنه من فوق وكان واحد جايب ظلطه وبيدق على الموتور وكل ما امشى يزيد ويقطع خفيف ويرجع تانى كملت حوالى 2 كيلو كمان وبطلت لوحدها دورتها وركنتها وبطلت تانى جيت ادورها ما دارتش سيبتها يوم وتانى يوم دورتها وجيبت واحد يشوفها عنده خبره لان الميكانيكى مكانش موجود المهم دارت بس كانت بترعش جامد جدا وتبطل تدور وترعش وتبطل والخبط اللى كان من فوق بقى من تحت والمكنه بتبطل لغايه ما بطلت وحلفت ما تدور تانى النهارده بقه جه الميكانيكى ومن اول لمسه دارت وزى الفل وولا فيه خبط ولا حاجه والموتور تمام !!!!! قولتله تعالى نجربها ومشينا شويه وقرصت سمعنا صوت الخبط اول ما يفتح الكبوت علشان يعرف منين الخبط يختفى نمشى تانى يرجع يفتح الكبوت يبطل ركن وفضل جنبها يزود ويقرص الصوت ييجى على خفيف وبعدين يمنع تانى وييجى ويمنع فى الاخر قاللى مش عارف بس غير الزيت يمكن يكون خف من الميه اللى كانت بتدخله بس طبعا كلام مش مقنع الزيت دلوقت مش مطحن ورجعت بالعربيه وماشى بالراحه مقرصتش خالص مفيش اى صوت ولا خبط اعمل ايه بقه اوديها لشيخ ولا اعمل ايه
انا اسف جدا جدا على الاطاله واتمنى المهندس سمير يقرا الموضوع بتمعن ويفيدنى واهل الخبره
وشكرا
قديم 26-05-2011, 01:36 AM

افتراضي رد: شغل العفاريت فى عربيتى هيجننى

اهل الخبرات فييين
قديم 26-05-2011, 01:56 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

صوت التخبيط الى كان فوق معناه ان الزيت مكنش بيوصل لفوق و لما بقى فى كل حتة معناه ان الزيت قطع خالص و الله اعلم
هى العربية نوعها ايه؟
و برضه حضرتك مكنتش رديت على سوئالى فى موضوع قبل كده بخصوص المشكلة
هل لما الوش اتفك خراط كشف عليه و لا الميكانيكى غير الجوان و ركب على طول؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 26-05-2011, 02:03 AM

اولا لمبة الزيت ما نورتش والصوت بقى ييجى ويروح والميكانيكى مخرطش الوش ودلوقتى احتاروا فى الموضوع خرط ولا طبب ولا شرخ
قديم 26-05-2011, 02:15 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

الاجابة
على الاقل الوش لازم يتفك و يتكشف عليه بدقة و لو طلع سليم يبقى فى احتمال شرخ فى البلوك و كإجراء احترازى الطبب تتغير
و العربية نوعها ايه بأه ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا