العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 23-05-2011, 06:07 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute
Angry والنبي شويا تفائل لحسن خلاص مابقاش عندي

اسمع كلامك اصدقك اشوف امورك استعجب بقي احنا الشعب العظيم اللي قام بالثوره الدنيا اتكلمت عنها نبقي كده نفسي اعرف احنا 85 مليون فين الناس اللي بتشتغل علشان الاقتصاد اللي ضايع ده في اليابان كلهم قرروا يشتغلوا ساعتين زياده احنا بقي في مصر شغالين ب 24 ساعه وبرضوا في حاجه معقربه في السكه نفسي اغمض عين وافتح عين الاقي كل واحد بيعمل بايدوا مش عمال يردد هتافات في التحرير وبس الصراحه عندي احباط جامد حسه اننا واقفين في مكانا بعد ما كنا بعد الثوره مشين زي القطر التربيني

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 23-05-2011, 06:15 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: والنبي شويا تفائل لحسن خلاص مابقاش عندي

هي فين المصانع واراضي الخريجيين للشباب العاطل.... مشكله شبابنا انه عايز يشتغل بمؤهله ( بيه علي مكتب وسكرتير ....) لو الشباب قرر يترك الاحلام ديت وقرر بس يبدا باي شغل في الساحل الشمالي وفي محلات وهيتعلمله مهنه او صنعه وهيبدا يعرف معني الفلوس....ساعتها هتكون فيه مصانع اتعملت ومدن جديده وفرص عمل ( اللي بيحلم بيها ) ظهرت مع التقدم....
وشكرااا علي الموضوع واحنا متفائلين خالص.........:playing_mus ic:

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 23-05-2011, 06:27 PM
tifa_1979 tifa_1979 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Export Logistics supervisor
هواياتي: كرة القدم

tifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to behold

انا مش عايز احبطك بس بصراحه انا شايف ان الدولة دلوقتى اصبحت
- مجموعة المثقفين مبقاش شغلهم غير توجيه الاهانات الى رموز النظام السابق والتحدث عن الفساد وكيفية وضع دستور جديد ومفيش اى حلول عن توفير رغيف العيش اوزياده فرص العمل اوكيفية ادارة الازمات فى الدولة
- اما عن الوزراء اصبحوا خايفين ياخدوا قرار حتى لو قرار بسيط علشان مش يتحاسبوا ذى غيرهم خايفين يمضوا
اما عن الشعب اصبح كل واحد حسب اتجاهته
المواطن البسيط اقعد يشتم فى الثورة وايلى جابه الثورة
المواطن العادى عارف ان الثورة سوف يكون له دور ايجابى فى تقدم الدولة ولكن الظروف (شركات قطاع خاص اقفلت وشركات قللت المرتبات علشان الخسارة ايلى هو فيها والاسعار بتزيد )ايلى هو فيه مخليه مكتئب
اما المواطن المثقف ايلى كان مشارك فى الثورة شايف ان الثورة بتسرق ان الظروف ايلى موجوده فى البلد تم بفعل فاعل واننا فى موامره ومخون الناس كلها وكمان عايز يشنق اى حد له علاقة بالحزب الوطنى مع الرغم المفروض ان الناس ديه مصريين ومن حقهم المشاركه وكمان مش من حق حد يمنع حق الاخرعن التعبير علشان يبقى فى عدالة بجد
اخيرا انصحكوا وانصح نفسى بالعمل العمل العمل ولكل واحد يحاول ان يتم عملها على اكمل وجه سعتها بس البلد هتقدم
و الله الموفق
قديم 23-05-2011, 06:31 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

فعلا موضوع بطيء في اتخاذ القرارات بشكل عجيب وازاي تبقي سيده تمسك وزاره زي وزاره التجاره والصناعه وهتاخد قرارات....
الواحد مش عارف هل الحكومه ديت مكمله ولا هي لتسيير الاعمال فقط لحد الانتخابات .؟؟؟

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 23-05-2011, 09:05 PM
corsair
Guest

يا استاذه مرمر احنا اكتر دولة في العالم بتاخد اجازات احنا تقريبا بنأجز اكتر ما بنشتغل

الشعب ده عايز الرضعه تجيله لحد عنده وهو قاعد في البيت

يا يشتغل بقلة ضمير ومفيش انتاج ويبجح ويطلب زيادات وتثبيت

ياما يقعد في البيت ويقول ادي اللي اخدناه من الشهاده

ربنا يرحمنا

ده الواحد من الاعدادية شايل المسئولية وكنا بنشتغل بال 20 ساعة في اليوم وعمرنا ما قولنا حاجه

ربنا يهدي الشعب ده شوية والله كان زمان اغني دولة في العالم عندنا موارد مش عند حد

تخيلي البلد زودت الموظفين الضعف في المرتبات وزودات المنحة السنوية ل 15% والبلد مكنش فيها فلوس

تقدري تقوليلي بنصرف منين

البلد فيها خير مش موجود في اي مكان في الدنيا

بس احنا عاملين زي السودانين قمة الكسل