العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 23-05-2011, 01:36 PM
hanymi45 hanymi45 غير متواجد حالياً

hanymi45 is on a distinguished road
افتراضي بخصوص الترموستات والراديتير بتاع بيجو 205

انا العربيه الفتره الاخيره كانت المروحه بتشتغل فتره كتيره مش بتلحق يعنى والعربيه كانت بحس انها سخونه على غير الطبيعى بتاعها رغم انه اللمبه الحمرا مش منوره عندى لانه انا مش عندى امبير حراره لمبه بس ولما بيكون فى حاجه بتنور ومعاها لمبة استوب بتنور هى كمان علشان اقف واشوف موضوع السخونه دى
المهم اتفأجات مره انه الترموستات وقفت خالص كشفت عليها لقيتها باظت وبالتالى غيرتها بترموستات تانيه بس مش بتاعتها لانه بتاعتها غاليه ومش بالاقيها بسهوله كمان غيرتها بترموستات اسبانى والكهربائى قالها انه النوع ده محترم جدا بس انا عايز اعرف هل خطأ ولا لازم اغيرها ببتاعتها مع العلم انه الترموستات الجديده 79/82 القديمه على ماعتقد لانه مش واضح ارقم عليها اوى 82/90 المهم كمان سلكت الراديتير وفعلا السخونه بقت افضل والحمد لله بس المروحه بتشتغل برضه كتير بس مش زى الاول طبعا هل الموضوع ليه علاقه بتقليل الترموستات وتغييرها يريت حد يفيدينى وهل تشغيل المروحه مده طويله وكتير ليه تأثير على العربيه او المروحه نفسها ؟؟؟
قديم 24-05-2011, 11:15 AM

افتراضي رد: بخصوص الترموستات والراديتير بتاع بيجو 205

ايه اخبار الردود فين خبراء المنتدى والـ 205
قديم 24-05-2011, 06:26 PM
الصورة الرمزية الكشفى
الكشفى الكشفى غير متواجد حالياً

الكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond repute

طبعا انت خليت الاتوماتيك بتاع الترموستات بيشغل المروحة على حرجة حرارة اقل لكن دة مش مشكلة لكن اللى احب انبة عليك فية لازم تختبر طلمبة المياة وضرورى تشوفها شغالة ولا لا هو يادوب هيفك خرطوم الراجه وهيشغل العربية ثوانى لو كانت الطلمبة شغالة هتضخ مية من برة ولو لا مش هتشوف مية خارجة
كمان ممكن تركب عداد حرارة لو حساس الماتور سليم وتجيبة عداد حرارة بتاع محراث رومانى كهرباء دة هيوفرلك قراءة الحرارة ويريحك بدل مانت بتحتار نظرا لعدم وجود عداد حرارة فى تابلوة ال205

لا تعش فى يومك ان كان يومك متعباً لك بل عش فى غدك تجد يد الله تمتد اليك
قديم 26-05-2011, 01:38 PM

انا شاكر جدا ردك عليا بعد محدش عبرنى خالص بس انا عايز اسال حضرتك موضوع عداد الحراره ده ممكن اركبها عند مين كويس انا ساكن فى شارع فيصل ومفيش مشكله لو حد فى الجيزه او فيصل او الهرم او الجيزه والدقى المهم حد يكون كويس يعمل الموضوع ده والعداد الى حضرتم بتقول عليه ده بكام وممكن الاقيه فيه وبيتثبت عادى مش مشكله يعنى او بيبهدل التابلوه وبيكون فعلا دقيق فى قراءته
ومعلش انا تعبتكم معايا موضوع طلبمة الميااه الى فين بالظبط يعنى اللى واصله بين الرداتير والماتور ناحية الماتور ولا من الناحيه التانيه ناحية الراديتروينفع اعملها انا ولا لازم بتاع رادياتير ومن ناحية الردايت
وشاكر ليك جدا
قديم 04-07-2011, 11:12 PM
الصورة الرمزية gtr
gtr gtr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دعم فني للحاسوب
هواياتي: الشعر

gtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of lightgtr is a glorious beacon of light

كل فترة سنتين يستحسن تسليك الرديتر.. و خصوصًا مع كثرة استخدام الماء العادي.
بعد التسليك ستلاحظ أن السيارة تتحمل حرارة أكثر.