العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > أوبترا

أوبترا chevy gold logo

قديم 20-05-2011, 09:09 PM
xahhr xahhr غير متواجد حالياً

xahhr is on a distinguished road
افتراضي ساعدوني يا أوبتراوية أنا مش عارفة أتصرف

عاوزة أشتري عجلة مكان الإستبن لأنه أتسرق ممكن لو سمحتوا حد يقولي السعر كام وعند منصور شفرولية أحسن ولا من برة وهل كل فروع منصور فيها قطع غيار
قديم 23-05-2011, 01:49 AM
xahhr xahhr غير متواجد حالياً

xahhr is on a distinguished road
افتراضي رد: ساعدوني يا أوبتراوية أنا مش عارفة أتصرف

معقوله المنتدى ده كان تاعيمن اكثر المنتديات النشيطة السؤال بقاله يومين انا مش مصدقه الله يرحمه
قديم 23-05-2011, 02:23 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

والله انا مش مالكة للاوبترا ولكن اللي اعرفة هقولة عموما عن العجل
انا معرفش منصور شيفورلية عندة وبرة احسن
انا هكلمك علي حد معلوماتي عن اللي برة
اولا انواع العجل
بالنسبة لنوع العجل في عندك ميشلان هو اصلا فرنسي وعجلة حلوة بمعني انها طرية وتستحمل المطبات والشوارع المكسرة اللي في مصر ميزتها انها ناعمة يعني
بس هي اغلي حاجه
انتاجها عموما اوروبي اصلا الفرنسي احسن نوع لكن المتوفر حاليا الاسباني وعموما طالما انتاج اوروبي كويس
الموزع بتاعه شركة مانتراك المسؤلة برضه عن معدات كاتربلر ليهم رقم مختصر ممكن تسالي عليه من الدليل ولما تتصلي هيقولك اقرب موزع ليكي من عجل ميشلان
المهم بقي حاجتين تكوني متاكدة من مقاس العجل ودة هتلاقية علي القائم المعدني في العربية او علي العجلة الموجودة حاليا عندك ف العربية اعتقد في الاوبترا بيكون
هتلاقي مثلا 195/55/15
الحاجة التانية بقي تاريخ الانتاج يعني مثلا انا هشتري المقاس اللي فوق دة ميشلان العجلة داخلة علي 600 جنية اخر سعر كان 575 حلو اوي مش معقول اشتريها قديمة بمعني ان ليها سنين تخزين فلازم تاخدي بالك من حاجه علي العجل وممكن تسالي البياع
بيكتب مثلا الاسبوع ال20 من سنة 2009 لكن دي مثلا مش زي الاسبوع 1 من سنة 2011 وخلية يوريلك الرقم هم بيقسممو السنة اسابيع
يليها نوع تاني اسمةبريدجستون هو امريكي لكن في منه بلد تانية اندودنيسي او ماليزي مش فاكرة) ارخص
طبعا لو هتجيبي يبقي الامريكي لكن مشكلته انه ناشف اوي هو ينفع للسفر والطرق الطوالي زي السعودية طبعا محدش يختلف انه كويس لكن هتاخدي المطبات وراسك تخبط في السقف
بعديهم بيريلي(وان كان ناس كتير مش بتشكر فية ولكن انا بصراحة مسالتش عنه لما لقيت ناس مش بتشكر فيه
وجود يير
نيجي لبعد كدة في كومهو وهانكوك دي فئات عموما كويسة
في بقي انواع هتسمعي عنها غريبة شوية اندونيسي وماليزي في ماكسيس مش وحشة برضة
في نوع بقي اسمة سلفرستون بصراحة مش هقولك قالولي علية(وحش متشربش من عندة)وعموما قبل اي شئ استخيري وربنا يعملك الخير عموما الفردة الكويسة ممكن 250 ل 350 المتوسطة والسعر برضة حسب المقاس اعتقد انتي مقاس 185/45/14 هي دي كل معلوماتي ارجو اكون افدتك
ربنا يهديكي للخير
عموما اندونيسيا اعتقد انها بلد المطاط حاجاتها مش وحشة

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 23-05-2011, 02:27 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

وعموما لو دورتي في المنتدي هنا هتلاقي معلومات كتير جدا اكتبي كاوتش عجل اطارات في البحث وربنا يوفقك

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 15-06-2011, 03:43 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

معلش اليومين اللى فاتو المنتدى كان بيتنقل وكنا مضغوطين جامد

بالنسبة للعجلة زى ما اشارت دكتورة هبة بخصوص الكاوتش
وزى مانا فاهم اللى حصل ان العجلة كلها اتاخدت كاوتش وجنط
فحضرتك بالاضافة للكاوتش هتشترى جنط حديد ان شاء الله يكون مستعمل وبكده تبقى الفردة رجعت تانى

عامة قدر الله وماشاء فعل وربنا يجازية اللى سرقها

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش