العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 02-03-2009, 12:47 AM
e30 e30 غير متواجد حالياً

e30 can only hope to improve
استفسار بخصوص ال cd

كيفية توصيل ال cd rom بي كاسيت العربية برجاء الشرح بالصور .............ومشكور جدا
قديم 02-03-2009, 01:13 AM
sh_masry sh_masry غير متواجد حالياً

sh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار بخصوص ال cd

بالنسبة لموضوع توصيل السيى دى روم للعربية

طبعا ان للسيدى روم العادى كابل باربع سلوك

الاصفر و دا 12 فولت

الاسود اللى جنب الاصفر على طول و دا ارضى الـ12 فولت

الاحمر و دا 5 فولت و معاه طبعا الارضى بتاعة الاسود اللى جنبة

الوصلة سهلة جدا و بسيطة و مش محتاجة لاكهربائى و لا اى كماليات اضافية الا بس اوكليزر هتكلم عنة كمان شوية

و كمان مكثف واحد هوا كل الشفل اسمة مكثف من 12 ل 5 او مقاومة من 12 ل5

شرح الوصلة

بكابل باور قديم وصل السلكين السود اللى فى النص مع بعض و بعدين بسلك و طولة شوية حوالى متر و ياريت يكون سلك اسود برضوا و دا هيكون الارضى بتاعك و هتوصلة باى سلك ارضى قريب منك او احتى بجسم العربية

السلك الاصفر و دا هتوصلة مباشر من سلك كهربة العربية بس تكون متاكد انة 12 فولت و دا طبعا الطبيعيى بتاع العربية و يفضل من الباور بتاع الكاسيت او الاوكليزر

و من نفس الطرف تاخد وصلة على المكثف من ناحية ال12 فولت و تلصق عليها بالشيكارتون و الناحية التانية للسلك الاحمر ال5 فولت

بكدا نكون كملت الدائرة فاضل بس وصلة الصوت و دى لازم يكون فيها اكليزر يكبر الصوت و هتوصلة بكبل audio in و هو رخيص ميعدش تمنة جنية

اما بالنسبة لالوكليزر فلابد ان يكون فية فتحات لتوصيل audio in زى jensen 2002 او roadstar الجديد

او

سي دي روم diskman و في أنواع كتير مش بتفرق في حاجةو وصلة و هي عبارة عن شريط كاسيت موصول بسلك نهايته audio out يعني طرف السلك يبقي شبه طرف سلك السماعات و الوصلة دي بيقي جاي معاها الشاحن اللي توصله ببطارية العربية للسي دي لو متعرفش تعملها مش مشكلة ممكن تشغل السي دي ببطاريات أقلام بس دي مكلفة الوصلة أنا أشتريتها من حوالي 6 أشهر ب 90 جنيه من العجيل ممكن تلاقيها أقل في العتبة " ده لو أنت في القاهرة
الوصلة

حط سي دي في السي دي روم و ودخل طرف الوصلة في مدخل السماعات بتاع السي دي و بعدين حط الشريط في الكاسيت

او

و دى اسهل حاجه انك تشترى MP3 و هو تمنه رخيص دلوقتى و فى حدود ال 100 جنيه بالكتير و تجيب برده نفس الوصله اللى فوق اللى هى فى اخرها شريط الكاسيت و جاك ال audio out

اى موضوع او اى تعليق ينم عن رأيي انا الشخصى و لكم جزيل الشكر ,,,
قديم 02-03-2009, 01:37 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

باشا احب ارد عليك واقولك انها فكره مش حلوه خالص لانها بتبوظ شكل التابلوه ثانيا بتعمل اسلاك كتير جوه العربيه
وبتبقى محتاج كونفرتور للباور للسى دى والسى دى روم بتاع الكمبيوتر مش مجهز انه يعيش مع المطبات اللى ماليه مصر يعنى فتره بسيطه وهتلاقيه انتهى
انا عن نفسى جربتها قبل كده وكانت تجربه فاشله بكل المقاييس
حضرتك اريحلك لو اشتريت اف ام موديوليتور وهو تمنه 45 جنيه والفلاشه ال2 جيجا ب25 جنيه
يعنى القصه كلها هتبقى 70 جنيه وهتبقى ريحت نفسك من التغيير فى كهربه العربيه
وكمان هيبقى معاك 2جيجا تملاهم MP3 زى ما انت عايز وهتوفر كميه السيديهات الاوديو والسى دى الواحد مش هيشيل اكتر من 20 اغنيه
ولما تحب تسمع اغنيه مش هتحتاج انك تفضل تدور فى السيديهات والملل ده
واى استفسار انا موجود بأذن الله
اخوك بوب

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 02-03-2009, 01:45 AM
lawyer lawyer غير متواجد حالياً

lawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond reputelawyer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

باشا احب ارد عليك واقولك انها فكره مش حلوه خالص لانها بتبوظ شكل التابلوه ثانيا بتعمل اسلاك كتير جوه العربيه
وبتبقى محتاج كونفرتور للباور للسى دى والسى دى روم بتاع الكمبيوتر مش مجهز انه يعيش مع المطبات اللى ماليه مصر يعنى فتره بسيطه وهتلاقيه انتهى
حضرتك اريحلك لو اشتريت اف ام موديوليتور وهو تمنه 45 جنيه والفلاشه ال2 جيجا ب25 جنيه
وكمان هيبقى معاك 2جيجا تملاهم MP3 زى ما انت عايز وهتوفر كميه السيديهات الاوديو والسى دى الواحد مش هيشيل اكتر من 20 اغنيه
اخوك بوب
والله فكره حلوه يا بوب انا كنت عامل فكره شبهها
انى جبت شريط mp3 وكنت بوصله بالموبايل وكان شغال كويس برضه
قديم 02-03-2009, 01:46 AM
الصورة الرمزية lancer.style
lancer.style lancer.style غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed Osama
التخصص العملى: Futuer Academy
هواياتي: CaR RiDe

lancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

اخوك بوب

++++1

بس انا كنت هحط واحد و كنت اشتريتة خلاص بس لما روحت ل الكهربائى قالى ملوش لزمة

وو هياخد مساحة على الفاضى و شكلة مش قد كدة

و انا كنت شغال ب اف ام موديوليتور لحد لما ربنى رزقنى و جبت MP4 كان ب 100 ساعتها وشغال بية لحد دلوقتى

بس فى حالة الموديلاتور لازم يكون عندك كاسيت فية راديو

و فى حالة mp4 يكون عندك تسجيل فية مكان وصلة AUX او شريط المحول هو ب 5 جنية

(رائى الشخصى)