العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 16-05-2011, 01:07 PM
ABDORME81 ABDORME81 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى تحاليل طبيه

ABDORME81 will become famous soon enough
غاضب جدا صوت صفاره !!!!!!!!!!!

انا معايا فيرنا 2011 ولسه عامل صيانه ال 10000 كم وبعدين بدأت اسمع صوت صفاره لما اجى ادوس فرامل جامد والصوت ده بييجى وبيروح يعنى ساعات اسمع الصوت وساعات لا وكنت عايز اعرف ايه الصوت ده وهل فيه خطوره وهل لازم اروح التوكيل يصلحولى المشكله ده ولا ممكن استنى لحد صيانه ال15000 واروح مره واحده ؟؟؟؟؟
وشكرااااااااااااااااااااا اا

لا إله إلا الله محمد رسول الله
قديم 16-05-2011, 07:34 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: صوت صفاره !!!!!!!!!!!

لالالالالالالالالا اطمن جدا جدا جدا ولا يكون ليك خبر
بص اولا السبب انى فى بعض الفيرنا انا قولت بعض هه المعارض بتشيل التيل الاصلى بتقليد لونة بنى وتركبة وتاخد الاصلى لنفسها لعربيتة مثلا والبعض الاخر فى التقفيل بيركبوا تيل عادى مش اصلى لانى طبعا التقفيل مصرى لكن المفروض انهم يركبوا الكورى فمش كل التقفيل زى بعض وانت عارف الضمير
2- لية بيصفر
لانة بيكون فية نسبة نحاس خشنة على قرف على زفت وفى الاخر بيخلى الطنبورة تتعرج وتبوط وتلاقى نفسك تمسك فرامل العربية تترج بيك
3 الحل وعن ثقة وتجربة والله الشاهد على كلامى
انا لفيت الدنيا جبت كل التيل اللى يخطر ببالك مصر وكورى وكلة
المهم كلة هيصفر وكانوا كلهم بحدود 100 جنية لحد ما رحت التوكيل اللى جمبنا
قالى ريح نفسك ادخل على قطع الغيار وادفع 250 جنية فى الخزنة وقولة هات تيل فيرنا الكورى
طبعا من التوكيل
قلتلة اييييية 250 جنية غالى اوى قالى انت حر الصراحة جبتة فى نفس اليوم وركبتة
بقالى ماشى بية 8000 كيلو اهه الصراحة الراجل صادق فى كلامة والله نعومة تامة فى الفرامل وانسيابية وطبعا مفيش صفارة الحمد لله وفضلة عليا
4 دا مميزات الاصلى طب عيوبة
عيب واحد بيخلص بسرعة معايا يعنى خلص نصفة تقريبا وانا ماشى 8000
يعنى اعتقد بيتغيير كل 15000الف ك
واعتقد دا عادى بالنسبة للراحة النفسية وانت سايق وتفرمل من غير صوت جرب وقولى وان شاء الله انا متاكد من كلامى عن تجربة وبرضة اسال على الكلام وانتظر راى باقى الاعضاء واى خدمة انا موجود اخوك محمد فيرنا 2007

قديم 16-05-2011, 08:08 PM
SuccessCre8or SuccessCre8or غير متواجد حالياً

SuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to all

يعني اللي بيكون راكب في العربية الفابريكة هو بتاع غبور ولا مختلف ؟؟

اللي ميعرفش يقول هجص !

قديم 16-05-2011, 08:20 PM
corsair
Guest

لازم تعرف الاول الصفاره ديه جايه من قدام ولا من ورا يا زعيم والافضل انك وانتا ماشي تشد الهاند بريك بالراحه ولو سمعت صوت الصفاره يبقي من التيل الخلفي ولو مسمعتهوش يبقي التيل الامامي وهتضطر اسفا انك تشتري التيل الاصلي للفيرنا

وممكن يكون في تراب علي الطنبوره والتيل هما اللي بيخلوه يصفر قبل ما تغير التيل نفض الطنبوره والتيل من التراب وجرب كدا ولو الصوت راح يبقي تمام ولو لسه موجود يبقي هتضطر تغير التيل
قديم 16-05-2011, 08:20 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

لاة بيكون تقليد مش اصلى لانى اساسا الطنابير صناعة مصرية
ولكن فى بعض العربيات بتكون اصلى ولو راحت المعرض بيشيلوا الاصلى ويحطوا تقليد ودا كان الراجل اللى شغال عندة فترة كان بيعمل كدا فى الفيرنا والسيراتو ومعظم العربيات
فشوفة الاول لو ان لونة بنى ومكتوب صنع فى كوريا يبقى تقليد لكن لو لونة بنى ومرسوم علية علامة هيونداى فى النص التيل طبعا الحديدة مش التيل نفسة ومدموغ علية من الجنب صنع فى كوريا طبعا بالانجليزى يبقى دا اصلى وبيكون لونة بنى فاتح دا اللى عندى جايبة من 3 شهور ب 250 جنية و15 جنية تغيير تيل
50 جنية خرط وتركيب طنبورة لانى من كتر الصفارة والنحاس والحديد الطنبورة اتعرجت عندى جامد اوى وبس كدة