العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-05-2011, 10:41 AM
bolbol_675 bolbol_675 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مسئول IT بشركة
هواياتي: القراءة و السيارات

bolbol_675 has a spectacular aura aboutbolbol_675 has a spectacular aura aboutbolbol_675 has a spectacular aura about
افتراضي العربية بتقطع

- عايز حد يدلني ايه المشكله اللي عندي
العربيه لما بدورها الصبح بتقطع مني ولا زم اول مادور افضل ادوس بنزين علشان ماتبطلش
-كمان لما بكون لسه مدورها وسايبها تسخن شويه تفضل تقطع أكنها هاتبطل ( الRPM) يفضل يعلى و يوطا بين ال 10 و 5

(ملحوظه المشكله دي بدأت تظهر عندي بعد مابدأت أشغل التكييف مع العلم اني مش بشغله الصبح لكن آخر النهار و أنا راجع من الشغل بشغله علشان الحر)

؟؟؟ هل ده عيب بطارية
؟؟؟ ولا عيب فلتر البنزين لأني ماغيرتوش بقالي أكتر من سنه
؟؟؟ ولا عيب ايه بالظبط
مواصفات السيارة( مرسيدس 230e - 2300سي سي - أوتوماتيك - موديل 91 )
الرجاء المساعده
شكراً

قديم 12-05-2011, 11:59 AM
عمرو سيف عمرو سيف غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا عاشق BMW
التخصص العملى: بكالوريوس تجارة - جامعة طنطا
هواياتي: السواقة

عمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of light
افتراضي رد: العربية بتقطع

أنا حصل معايه نفس المشكلة بس أنا بصراحة ماشكتش في البطارية لإني مغيرها بقالي حوالي 4 شهور, فبصراحة أنا شاكك في الدينمو أو فلتر البنزين , وزاد الموضوع معايه من كام يوم لما كنت مشغل التكيف وقرصت على العربية شوية لقيت العربية بطلت خالص ولمبة البطارية نورت بطلت العربية ودورتها تاني إشتغلت عادي مش عارف بصراحة المشكلة فين مع العلم إني مغير برضوا الدينمو من حوالي 8 شهور بس مستعمل مش جديد, أنا معايه بي إم دبليو 316 موديل 93 ياريت حد يفديني أنا وأستاذ بلال .

وحش الأسفلت
قديم 12-05-2011, 12:19 PM
الصورة الرمزية fadymedhat
fadymedhat fadymedhat غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء..
هواياتي: خبرة فى مجال السيارات

fadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond repute

لو عداد ال rpm بيتحرك لوحده باستمرار...ده يبقى حساس TPS..
قديم 12-05-2011, 12:22 PM
corsair
Guest

روح عند حد بتاع كربيراتير خليه ينفضه ديه وساخت بنزين يا زعيم
قديم 12-05-2011, 01:05 PM
عمرو سيف عمرو سيف غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا عاشق BMW
التخصص العملى: بكالوريوس تجارة - جامعة طنطا
هواياتي: السواقة

عمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of light

كورسير باشا أولا الكربيتير بتاعي بخاخات زي ماحضرتك عارف , ثانيا أنا عملت الموضوع ده من حوالى 3 شهور كان في مشكلة عندي في خرطوم البنزين القريب من البخاخات فخليت الراجل يفوك البخاخات ويغير الجلب بتعاتها , ثالثا في ناس قالتلي في مادة بتحط مع البنزين بتنظف إيه رأيك في الموضوع ده ؟ وهل برضوا أغير فلتر البنزين بالمرة ولا إيه

وحش الأسفلت