العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 10-05-2011, 09:49 PM
cmatcho cmatcho غير متواجد حالياً

cmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond repute
افتراضي فلتر التكييف

اولا/ اتوجه بالشكر للزميل باسم بيسو علي تعاونه وموضوعاته المفيده للا عضاء ومالكي اسبرانز علي الاخص
وهذا ما لم اجده في مكان اخر

ثانيا/ الاستفاد التي وجدتها في منتدي مصر موتورز
اخيرا وجدت الحلول لمشاكل بسيطه جدا لكنها لعدم المعرفه بها كانت بتخلي الواحد يزهق من العربيه ومش كل حركه نص كم العربيه تعملها الواحد هايجري علي التوكيل طالما الحل بسيط وموجود
ذلك بفضل الله
وبفضل المساعده من الاخوه الاعزاء اعضاء مصر موتورز
ثالثا
المشكله الثاله الموجوده عندي
1- كانت الهوايات بتدخل هواء من الشارع واتحلت الحمد لله
2- الريموت كان فصل واتحلت الحمد لله
الثالثه
فلتر التكييف
انا عربيتي شاريها من الزيرو 13/7/2008
اول مااشترتها كن كل الروائح في الشارع بتدخل العربيه مع تشغيل التكييف وجربت نظام الدوره الداخليه يعني الهواء من الداخل فقط ومع ذلك كانت الروائح بتدخل
وفي التوكيل طبعا لا يوجد حل
المهم رحت لواحد بتاع تكييف واكتشفف ان العربيه ما فيهاش فلتر الفللتر اللي هو موجود في درج التابلوه مش موجدود
طبعا كان زملاء قالوا ان الموديلات قبل 2008 الفلتر تحت المساحات
ولاني موديل 2008 طبعا قولت انه اهمال منهم والفلتر ماركبش اصلا والعربيه بتتجمع وان عدم وجوده هو السبب في دخول الروائح من الشارع
المهم اشتريت فلتر وفعلا الروائح اتمنعت من الشارع وكله تمام
من شهر الزجاج الامامي اتغير والراجل بيشيل الزجاج قالي فلتر التكييف ده وسخ قوي ابقي غيره
طبعا ذهلت
قولت له فلتر ايه الفلتر في درج التابلوه
واتضح ان الفلتر عندي كان راكب تحت موتور المساحات
انا لسه مركب فلتر جديد طبعا قبل الصيف وانا بنفسي اللي مركبه تحت درج التابلوه
هل الفلتر ده يغني عن الفلتر الموجود تحت المساحات لاني رائيت بنفسي تقريبا ان الاثنين علي مدخل واحد
بمعني ان الفلتر ممكن يركب فوق او ممكن يركب في درج التابلوه المدخل واحد يعني
مش عارف الكلام ده صح ولا غلط
ارجو الافاده منكم ولكم جزيل الشكر
قديم 10-05-2011, 10:11 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فلتر التكييف

بص ياكماتشو الموضوع ده هيفيدك جدا جدا جدا جدا عن فلتر التكييف وهو من اعداد استاذنا الكبير رأفت رسلان وهو منقول من اسبرانزا كلوب :
واللينك بتاعه بالصور اهه بشرط تكون مسجل عضويه نادى اسبرانزا :

http://www.speranzaclub.com/forum/in...showtopic=1103

شوفه وقولى

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 10-05-2011, 10:25 PM

cmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond repute

انا مسجل في النادي لكن الصفحه ما بتفتحش عندي بيظهر نصفها
مش عارف ايه السبب
قديم 10-05-2011, 10:29 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

غير المتصفح بتاعك وافتح الصفحه على الفير فوكس او اوبرا او انترنت اكسبلولر
يعنى غير المتصفح بتاعك والصفحه هتفتح علطول

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 10-05-2011, 10:58 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

غير المتصفح بتاعك وافتح الصفحه على الفير فوكس او اوبرا او انترنت اكسبلولر
يعنى غير المتصفح بتاعك والصفحه هتفتح علطول
استاذذذذذذذذ
شكرا ليك