العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 13-04-2011, 11:05 PM
mada_diaby mada_diaby غير متواجد حالياً

mada_diaby will become famous soon enough
نقاش ياريت حد يقولى اعمل ايه بظبط ؟؟

انا معايا نوبيرا 2001 وانا صرفت على العربية ومخليها نضيفة والعربية الحمد لله ادائها جميل بس انا مكنتش واخد بالى من حاجة علشان انا مشاويرى كلها فى وسط البلد ومش بجرى بالعربية خالص انا كنت رايح مشورا امبارح بليل متأخر وكان الطريق الدائرى شبة فاضى العربية كانت تمام معايا لحد اول لما جبت الغيار الرابع حسيت ان العربية نامت منى يعنى سحبها ضعف وحاسس انها شرقانة بس فى الاول والتانى والتالت العربية 100 % فى الرابع والخامس العربية بتخسع .
ملحوظة انا جايب موتور استيراد من شهرين والموتور كويس وخدت بالى من حاجة انى كل يوم وانا نازل الصبح بلاقى العربية محتاجة مياة وبزودلها وانا شاكك ان جوان وش السلندر يكون فى حاجة انا خايف بصراحة افك الموتور .
افيدونى افادكم الله .
شكرأ
قديم 14-04-2011, 01:42 PM
الصورة الرمزية مهند النجار
مهند النجار مهند النجار غير متواجد حالياً
من انا؟: مسافر
التخصص العملى: طالب 3 ثانوي
هواياتي: cars swimming football

مهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond reputeمهند النجار has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ياريت حد يقولى اعمل ايه بظبط ؟؟

غالبا

المشكلة هتطلع من الفتيس مش الموتور
ان شاء الله تطلع بسيطة
و الاعضاء اكيد هيفيدوك

رمضان كريم
قديم 14-04-2011, 01:47 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

مافيش مشكله ولا حاجه العربيه تلاقيها اخدت علي كده لازم تفتح العربيه علي طريق امن وسريع عشان تسلك وبالمره شيك علي الفلاتر والبوجيهات وزيت الفتيس والماتور بالنسبه لموضوع نقص المياه تاكد من عدم وجود تسريب او سده في نظام التبريد وبص عالزيت شوفه طبيعي ولا طحينه
قديم 15-04-2011, 12:11 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهند النجار مشاهدة المشاركة

غالبا

المشكلة هتطلع من الفتيس مش الموتور
ان شاء الله تطلع بسيطة
و الاعضاء اكيد هيفيدوك
شكرا . للرد
قديم 15-04-2011, 12:13 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

مافيش مشكله ولا حاجه العربيه تلاقيها اخدت علي كده لازم تفتح العربيه علي طريق امن وسريع عشان تسلك وبالمره شيك علي الفلاتر والبوجيهات وزيت الفتيس والماتور بالنسبه لموضوع نقص المياه تاكد من عدم وجود تسريب او سده في نظام التبريد وبص عالزيت شوفه طبيعي ولا طحينه
شكرا يا معلم انا شاكك بردو ان العربية خدت على خنقة الزحمة .
شكرا للرد انا كنت خلاص هفقد الامل