العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 17-03-2011, 09:21 PM
الصورة الرمزية MOUSTAFA_SAAD
MOUSTAFA_SAAD MOUSTAFA_SAAD غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ACCOUNTANT IN PASSPORTS ADMINISTRATION
هواياتي: INTERNET,WILD LIFE MOVIES

MOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of light
افتراضي صيانة ال5000 فى العامريه وياريت كل ملاك العربيه يدخلوا للاهميه القصوى

السلام عليكم
الحمد لله عملت صيانة ال 5000 انهارده فى العامريه رغم ان سموحه اقرب بس روحت العامريه علشان اسمع انه افضل
المهم
دخلت التوكيل والناس كلها محترمه بصراحه وجاتلى واحده موزه وسالتنى عن تاريخ استلام العربيه وهل توجد ملاحظات على العربيه وابلغتها الاتى
سخونة الدواسات
حدفه يمين
تعلية الدبرياج
رجلاش الفرامل
ضبط رشاشات المياه
صوت صفارة هواء بعد سرعة 80
زنة فى الدواسه البنزين

وبعدين اعدت تلف حوالين العربيه وتفحصها وفتحت الشنطه ولافيت جركن ميه خضراء حطه فيها ولاقيتها بصتلى باستغراب وشخطت فيا وشدتنى شده جامده جدا وقالتلى انت بتحط ميه خضراء فى العربيه
اولتيلها ايوه قلاتلى غلط انا اولت بس انا عملت مصيبه سوده
وقالتلى دية بيتحطلها ميه حمراء
ائولها ياشيخه دية خضراء
تقولى لا حمراء .. خضراء تقولى حمراء
لدرجة مابقيتشى عارف ايه هى الحمرا اللى بتتكلم عليها اساسا من اللغبطه
المهم قالتلى متعملش حاجه تانيه من نفسك احنا هنا بنظبط سوايل العربيه كلها وطالما مفيش حاجه نزلت عن الmin متعملشى حاجه من عندك ولو عاوز تغسل الماتور حتدفع 30 جنيه بس والصيانه كلها مجانيه
قولتلها سمعا و طاعه لانها بصراحه لازم يتسمع كلامها بدون مناقشه
وخدوا العربيه خبوها جوه وطلعوها بعد حوالى 3 ساعات ونص وكان شكلها خاسس بصراحه من اللى اتعمل فيها

وقالولى كل اللى طلبته اتعمل
ماعد صوت الهواء لان السمكرى موجود من الاحد للاربع وزنة الدواسه دية طبيعى فيها
ومطلوب 120 جنيه
طيب ليه ياجماعه
يقولى علشان ظبط الزوايا
طيب هو ظبط الزوايا مش تبع الصيانه
قالى لا طبعا
وللاسف لو كنت عملته بره كان كبيره 30 جنيه

[OVERLINE]المهم بقه واللى غاظنى ونرفزنى[/OVERLINE]

انى قولت اسال على بعض اسعار قطع الغيار و
وللاسف الورقه مش معايا دلؤتى ولكن فى العربيه وكانت كالاتى على حسب ما افتكرت

فانوس امامى 630
كبوت 1300
باب 1400
اكصدام امامى 850
اكصدام خلفى 650
طقم كاتينه 480
طقم سيور 140
فلتر زيت 45
فلتر هواء 75
بوجيهات 130
رفرف 520
تيل 270
مساعد 330
طنابير 300
وكده ياجماعه الفانوس مثلا زاد من 450 الى 650 يعنى حوالى 50 % زياده طيب يجى ازاي الكلام ده وايضا باقى الاسعار زادت جامد
مش المفروض ان كل ما العربيه تنتشر وتقدم اسعارها تقل مش تزيد
انا فاكر لما كنت بشتريها الاسعار كانت اقل من كده كتير وكمان قولت ان شاء الله ترخص مع الوقت مش تزيد

لازم ناخد موقف ايجابى واحد الاعضاء من اللى بيكون بيعرف يكتب خطابات كويسه يكتبلنا صيغه موحده ونبعت شكوى للتوكيل ونفهمهم ان غلو قطع الغيار بيطفش الناس من العربيه ولو لقوا حوالى 300 او 400 ايميل وصلهم اكيد حيبدؤا يغير تفكيرهم شويه لان فعلا فىناس كان نفسها فى العربيه وخافت منها بسبب قطع الغيار

واخيرا بصراحه العربيه اتحسنت جدا لما خدتها منهم والفرامل تعتبر الان احسن فرامل عربيه ركبتها فى حياتى وعلى الشعره فعلا وعملوا كل المطلوب بمنتهى الذوق والادب بس لازم يكون لينا وقفه بجد فى موضوع قطع الغيار ياما ناخد العربيات ونعمل اعتصام عندهم ونسد الباب بتاعهم ومنخليش حد يدخل عندهم خالص
قديم 20-03-2011, 05:33 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
افتراضي رد: صيانة ال5000 فى العامريه وياريت كل ملاك العربيه يدخلوا للاهميه القصوى

انت عامل مشاكل لية يا مصطفي وايه موضوع الموزه دي - عموما انا بروح سموحة وكنت من اوائل الناس اللي عملو فية صيانة وعلي فكره هما نفس الناس اللي كانت شغالة في العامرية بس نقلو منهم شويه سموحة بس للاسف معندهمش تظبيط زوايا المهم الموزة عندها حق لانهم في كل صيانة بيكشفوا عن كل حاجة في العربية من سوائل لانوار وكل الوصلات الكهربائية فياريت منعكش احنا في العربية علي كفنا مدام كل حاجة بينكشف عليها

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 20-03-2011, 06:33 PM

MOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of light
افتراضي رد: صيانة ال5000 فى العامريه وياريت كل ملاك العربيه يدخلوا للاهميه القصوى

والله ياباشا موضوع قطع الغيار صدمنى اناقولت حترخص ابص الاقيها زادت

والموزه دية حتخلينى اعمل الصيانه فى العامريه دايما رغم انها ابعد
قديم 22-03-2011, 11:05 AM
abo-gamal abo-gamal غير متواجد حالياً
هواياتي: من هواة السيارات

abo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa_saad مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
الحمد لله عملت صيانة ال 5000 انهارده فى العامريه رغم ان سموحه اقرب بس روحت العامريه علشان اسمع انه افضل
المهم
دخلت التوكيل والناس كلها محترمه بصراحه وجاتلى واحده موزه وسالتنى عن تاريخ استلام العربيه وهل توجد ملاحظات على العربيه وابلغتها الاتى
سخونة الدواسات
حدفه يمين
تعلية الدبرياج
رجلاش الفرامل
ضبط رشاشات المياه
صوت صفارة هواء بعد سرعة 80
زنة فى الدواسه البنزين

وبعدين اعدت تلف حوالين العربيه وتفحصها وفتحت الشنطه ولافيت جركن ميه خضراء حطه فيها ولاقيتها بصتلى باستغراب وشخطت فيا وشدتنى شده جامده جدا وقالتلى انت بتحط ميه خضراء فى العربيه
اولتيلها ايوه قلاتلى غلط انا اولت بس انا عملت مصيبه سوده
وقالتلى دية بيتحطلها ميه حمراء
ائولها ياشيخه دية خضراء
تقولى لا حمراء .. خضراء تقولى حمراء
لدرجة مابقيتشى عارف ايه هى الحمرا اللى بتتكلم عليها اساسا من اللغبطه
المهم قالتلى متعملش حاجه تانيه من نفسك احنا هنا بنظبط سوايل العربيه كلها وطالما مفيش حاجه نزلت عن الmin متعملشى حاجه من عندك ولو عاوز تغسل الماتور حتدفع 30 جنيه بس والصيانه كلها مجانيه
قولتلها سمعا و طاعه لانها بصراحه لازم يتسمع كلامها بدون مناقشه
وخدوا العربيه خبوها جوه وطلعوها بعد حوالى 3 ساعات ونص وكان شكلها خاسس بصراحه من اللى اتعمل فيها

وقالولى كل اللى طلبته اتعمل
ماعد صوت الهواء لان السمكرى موجود من الاحد للاربع وزنة الدواسه دية طبيعى فيها
ومطلوب 120 جنيه
طيب ليه ياجماعه
يقولى علشان ظبط الزوايا
طيب هو ظبط الزوايا مش تبع الصيانه
قالى لا طبعا
وللاسف لو كنت عملته بره كان كبيره 30 جنيه

[OVERLINE]المهم بقه واللى غاظنى ونرفزنى[/OVERLINE]

انى قولت اسال على بعض اسعار قطع الغيار و
وللاسف الورقه مش معايا دلؤتى ولكن فى العربيه وكانت كالاتى على حسب ما افتكرت

فانوس امامى 630
كبوت 1300
باب 1400
اكصدام امامى 850
اكصدام خلفى 650
طقم كاتينه 480
طقم سيور 140
فلتر زيت 45
فلتر هواء 75
بوجيهات 130
رفرف 520
تيل 270
مساعد 330
طنابير 300
وكده ياجماعه الفانوس مثلا زاد من 450 الى 650 يعنى حوالى 50 % زياده طيب يجى ازاي الكلام ده وايضا باقى الاسعار زادت جامد
مش المفروض ان كل ما العربيه تنتشر وتقدم اسعارها تقل مش تزيد
انا فاكر لما كنت بشتريها الاسعار كانت اقل من كده كتير وكمان قولت ان شاء الله ترخص مع الوقت مش تزيد

لازم ناخد موقف ايجابى واحد الاعضاء من اللى بيكون بيعرف يكتب خطابات كويسه يكتبلنا صيغه موحده ونبعت شكوى للتوكيل ونفهمهم ان غلو قطع الغيار بيطفش الناس من العربيه ولو لقوا حوالى 300 او 400 ايميل وصلهم اكيد حيبدؤا يغير تفكيرهم شويه لان فعلا فىناس كان نفسها فى العربيه وخافت منها بسبب قطع الغيار

واخيرا بصراحه العربيه اتحسنت جدا لما خدتها منهم والفرامل تعتبر الان احسن فرامل عربيه ركبتها فى حياتى وعلى الشعره فعلا وعملوا كل المطلوب بمنتهى الذوق والادب بس لازم يكون لينا وقفه بجد فى موضوع قطع الغيار ياما ناخد العربيات ونعمل اعتصام عندهم ونسد الباب بتاعهم ومنخليش حد يدخل عندهم خالص
- بالنسبة لصوت الهواء اللى بتسمعه المشكلة كانت عندى وبعد بحث وفحص تبين فى النهاية ان هناك عيب بسيط فى قفل كبوت السيارة الامامي بمعنى عند زيادة السرعة اكثر من 80 كم/ ساعة يبدأ الكبوت يترفع حاجة بسيطة جدا ملى تقريبا وكانت حاجة بسيطة صلحها التوكيل فى العبور بأنه ظبط قفل الكبوت وحكم الغلق جيدا
- الحاجة التانية انا مش عارف التوكيل اخد منك فلوس ليه عند صيانة 5000 كم لانى عملت الصيانة داخل توكيل العبور بدون اي مبالغ وكمان قاموا بغسل السيارة من الداخل والخارج وكمان الموتور وكانوا قمة فى الذوق والاخلاق واستلمت السيارة عروسة
قديم 22-03-2011, 12:17 PM

هما فعلا قالوا ان مشكلة الكبوت هى اللى عاوزه سمكره وحاجه بسيطه بس مش موجود السمكرى انهارده

اما الفلوس كانت 30 فوم لغسيل الماتور و80 جنيه ظبط زوايا والباقى ضريبه