العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 13-03-2011, 06:57 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute
افتراضي عايز اركب طرمبة بنزين كهربا .. قولي رأيك فى الموضوع دة ؟؟

معايا سيارة ريجاتا .. الطرمبة اللى فيها رداخ ميكانيكية .. ومفهاش اي مشكلة الحمد لله
لكن عايز اركب واحدة كهربا علشان متاخدش وقت فى الدوارة بعد ركنها ليومين مثلا . واحيانا
فى اليوم التالى لان الطرمبة الكهربا هتحضر لها بمجرد مفتح كونتاك .

لقيت عندى طرمبة بنزين كهربا كانت بتاعة اللانسر تقريبا .. ركبتها .. وعملت لها الاسلاك بتاعتها مع الموبينة يعنى افتح كونتاك تشتغل .. افصل كونتاكت تفصل .. هى بتسحب بنزين خفيف لثوان معدودة وتقف لعطل فيها لان حد اخدها وشغلها فترة فى حوض السمك بدل الماتور بتاع الحوض
. وطبعا التجربة فشلت .. بتشتغل خمس دقايق على الاكثر وتفصل

عايز اشتري طرمبة بنزين كهربا .. من خلال تجارب حضراتكم اشتري اية ؟ والتكلفة كام تقريبا ؟؟؟
الطرمبة اللى كانت معايا 2 فردة فقط .. وسمعت ان فية طرمبات 3 فرد .. طيب الفردة التالتة اوصلها فين ؟

سؤال اخر علشان معرفش ..
هل المفروض ان الطرمبة الكهربا لو فتحت كونتاك فترة ونسيتة مثلاَ مفتوح المفروض انها تفصل
لوحدها بعد فترة طالما الموتور مشتغلش ؟؟ ولا فائض البنزين هينزل عادي من خرطوم الراجع والعربية مبطلة؟؟

هل فية نسب سحب معينة لكل طرمبة على حسب نوعها ؟ يعنى مثلا هل هيأثر معايا لو ركبت طرمبة لانسر .. هل هتكون ضعيفة والموتور هيحتاج بنزين اكثر منها وهيبطل .. لان حسب معلوماتى ان لو سحبت بنزين من خرطوم التانك ووصلتة بالطرمبة حتى وهي ضعيفة او عطلانة الكربراتير ومكنة الفاكيوم هيكملوا المهمة وهيدور العربية .. فما رأي حضرتكم واشتري اية وبكام وما مدي التأثر

التعديل الأخير تم بواسطة NicEgypt ; 13-03-2011 الساعة 07:03 PM
قديم 13-03-2011, 08:50 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز اركب طرمبة بنزين كهربا .. قولي رأيك فى الموضوع دة ؟؟

طالما معندكش وحدة تحكم والسياره كربوراتير

يبقى الطلمبه مش هتفصل مع تشغيلها

فقط ستقوم الطلمبه بملأ غرفة العوامه بالبنزين

وعند وصول البنزين لأعلى مستوى بالعوامه

سيغلق الباب على ورود البنزين من الطلمبه للكربوراتير

وفى نفس الوقت ستكون الطلمبه محمله كهربيا

وقد تتلف نتيجة الحمل الهيدروليكى العكسى عليها

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 13-03-2011, 10:56 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

السلام عليكم ورحمة الله
ركبتها فى عربية ميتسوبيشي باجيرو 2400 سي سي كنت حاططها فى الحوض بتاع الموتور اشتغلت بس ما كانتش مشبعة العربية بنزين وكانت العربية مخنوقة
نسيت اؤلك انها كانت صينى وكنت جايبها على ما افتكر بـ 120
المهم غيرتها بقدرة اكبر وركبتها فى نفس المكان اشتغلت كويس جدااااااا والعربية كانت فايقة اوى لكن للاسف اتحرقت نتيجة سخونة الموتور
اشتريت واحدة تانى من نفس القدرة وركبتها فى تنك البنزين وفضلت شغالة سنة لغاية لما بعت العربية
وكونك انك تسيب الكنتاكت مفتوح عادى مش بيحصل حاجة والكربراتير لو اتملى بيرجع الفايز الى التنك عادى جدااااا لانك لو شوفت الطلمبة الميكانيكة اللى ركبة عندك هتلاقى فيها in و out بس يعنى نفس الدخول والخروج بتاعة الطلمبة الكهرباء

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 13-03-2011, 11:00 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

نسيت اؤلك عشان الموضوع يكون وافى ان العربية كانت ميتسوبيشي باجيرو 2400 سي سي موديل قديم مش فاكر اوى تمانينات والموتور اسمة كاونتر

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 14-03-2011, 12:14 AM
الصورة الرمزية maka
maka maka غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

maka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond repute

انا راكبة عندى فى الفيورا فى صدر العربية و للاسف مش شغالة و انا شارى العربية بيها

هى ليه 3 خراطيم واحد دخول و التانى خروج و التالت فايظ رجوع للتنك

و ليها بردوه 3 اسلاك بس مش عارف متوصلين بايه

م / محمد قاسم

معا لمقاطعة المنتجات الروسية والصينية نصرة لاخواننا في سوريا