العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 27-01-2011, 02:25 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي إية الأضرار

أنا لا أركب سيارتى كثيرا يعنى ممكن تقعد بالأسبوعين بدون تشغيل والشئ الجيد إنها بتشتغل بمجرد ما احط المفتاح فى الكوناكت. وهذا يطرح سؤال...

1- ما هى أضرار وقفة العربية فترات طويلة بدون تشغيل أو سير. وهل يغنى تسخين العربية على الواقف عن سير العربية؟ ولا يجب هنا النظر للبطارية لانها من المؤكد هتتضرر من الوقف كثيرا ولكن أعنى هنا الأضرار على الميكانيكا بتاعة العربية.

2- هل وقفة العربية فى الشتا أكثر ضرر من وقفتها فى الصيف؟

3- ما هى أقصى مدة ممكن نترك العربية بحيث لا يحدث لها أضرار؟

بالمناسبة العربية بتاعتى هيونداى ماتركس 2001.
قديم 27-01-2011, 07:55 AM
myousry1 myousry1 غير متواجد حالياً

myousry1 is on a distinguished road
افتراضي رد: إية الأضرار

اولا العربيه من كثرة الوقوف العفشه تتعب الجلب و الكلام دة
ثانيا البطاريه طبعا بس بى النسبه لى البطاريه الجافه تستحمل شويه
ثالثا ممكن فى حاجات غريبه تظهر يعنى مثلا تلاقى وش الاسبراتير و فحماته تبوظ او اى شىء اخر
رابعا طبعا العربيه يجب ان تكون مغطاة عشان البويه و الشمس يعنى الدهان لو العربيه وقفه بى استمرار فى الشمش الدهات ما يستحمل و كمات ضرر على طابلوة العربيه و طارة الدركسيون
خامسا عجل العربيه يبوظ عشان كدة لما الناس تسافر و تقوف العربيه بتشيل العجل و ترفع العربيه حفاظا على العفشه و الاطارات

بوص على الاقل على الاقل تسخن العربيه يوم اة و يوم لا و تخرجها تلف بيها لفه حتى لو بسيطه لو مفيش وقت يبقى جيب اول و انت فى الركنه و اطلع قدام و بعد كدة مرشدير وخلاص

و الله اعلم
قديم 27-01-2011, 08:03 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

طبعا قما قال الاخ الكريم myousry1
الحماية من الشمس
يفضل كل ما تيجى تدورها كل اسبوعين تغير مكان العربية حتى لو نص متر علشان العجل ميبوظش
و العربية مفيهاش وش اسبراتير
و ان شاء الله مش حيحصلها حاجة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 27-01-2011, 08:21 PM

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

أنا متشكر ليكم على الرد. فعلا إيجابات مطمئنة. أكيد هحاول مش اخليها وقفة اكثر من اسبوع....

فعلا شكل الكوتش مش حلو كدة ومشدود تحس أنه زى كوتش عجلة قديمة مترب ولونة مش أسود كدة. وحتى بحس أنه مريح شوية يعنى مش منفوخ كويس. من كام أسبوع لقيت الكوتش كدة رحت منفضة ولقيت الشكل أصبح افضل. اخذتها لبتاع الكوتش من أجل النفخ. لم وصلت إلى بتاع الكوتش وجدت الكوتش أصبح افضل والراجل قاس الضغط وقالى لى كويس ومش محتاج نفخ. ولما رجعت وسبتها كام يوم لقيت الكوتش ريح شوية تانى. هل يوجد تفسير لهذا؟؟

أنا مغطى العربية وحاططها فى حته كويسة فى شارع عريض...
قديم 27-01-2011, 08:27 PM

الحقيقة انا كنت خايف من الوقفة الكثيرة على الزيوت بالتحديد. بمعنى أن الشتاء بيخلى الزيت بتاع الاكل يجمد فأفترضت أن زيوت الماتور والفرامل والبور ممكن يحصل لها حاجة زى كدة وتسد الأنابيب أو الفلاتر, أو حتى البنزين يسد الرشاشات واى حاجة زى كدة. هذا كان تخوفى أكثر من تخوفى على البطارية أو الكاوتش