العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 17-01-2009, 11:35 AM
MO MO غير متواجد حالياً
من انا؟: Mo

MO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond repute
ازاي الين العربية الجديدة ؟

بسم الله الرحمن الرحيم

هاجيب عاربية جديدة
اعمل معاها ايه ؟
بالتفصيل لوسمحتو ***

عايز اعرف : ايه معني التلين اصلاً ؟ ptmnlo123per1127
قديم 17-01-2009, 04:27 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ازاي الين العربية الجديدة ؟

بص يا سيدى

اولا التليين معناة تخليص المحرك من اى شوائب معدنية وتنعيم الاسطح كلها بطريقة لا تضر المحرك

وده لان اجزاء المحرك بتحتاج انها تشتغل بشكل هادىء نوعاً فى بداية تشغيلها لحد ما (تطبع) على بعض وتتخلص من اى شوائب او زوائد فى اجزائها وطبعا تشتغل بشكل هادى لان لو اشتغلت بشكل عادى او قاسى الاحتكاكات ديه هتبقى احمال زيادة جدا على المحرك وقد تودى لمشاكل فيه

التليين عامة عرف متبع للعربيات القديمة لما تكون زيرو وللعربيات المستعملة اللى اتعملها عمرة

لان فى الحالتين نسب الشوائب ديه (ان جاز التعبير) بتبقى اكبر ولازم التخلص منها قبل تشغيل المحرك بصورتة الطبيعية

فكان بينصح دايما انك تاخد العربية مشوار طوالى على سرعات منخفضة 60 مثلا وبعدها تغير الزيت وخلاص

اما بالنسبة للمحركات اللى اتعمل لها عمرة فالتليين بيبقى على مرحلتين اولا تليين على الواقف تحرق فيه العربية وهى دايرة صفيحة بنزين مثلا وبعدين تللين على الماشى بالطريقة السابقة

بالنسبة للعربيات الحديثة 90 - 2000 فالوضع مختلف لان المحركات بيتم تليينها فى المصنع بشكل مبدئى وبشكل كافى جدا لان المحركات دلوقتى مصنعة بشكل احدث وبتكنولوجيا تصنيع سبائك اكثر جودة ودقة

فمش محتاجة التليين التقلديى خالص

لكن مهم مراعاة الاتى :

- متقرصش على العربية فى اول 1000 كم يعنى الا RPM ميعلاش كتير عن 3000 لفة وطبعا التحميل (اوزان) او المطالع الصعبة وتشغيل (التكييف) كل ديه اجهادات كبيرة على المحرك فى الفترة الاولى يفضل تجنبها

- تاخد بالك من امبير الحرارة دايما وغالباً مش هيعمل مشاكل بس لاقدر الله لو فيه مشكلة تافهة فى خرطوم او قربة مية وادت لسخونة المحرك فاحتمالات تضررة هتبقى اكبر بكتير من احتمالات تضرر المحرك العادى

- تكشف على مستوى زيوت المحرك والفتيس لان ساعات بتطلع العربية ناقصة زيت او زايدة

- يفضل تسقيط مياة التبريد من الدورة كلها لانها بتبقى متخزنة واستبدالها بمياة جديدة مضاف اليها موانع الصداء او مياة خضراء (انا بفضل المياة العادية بالاضافة لموانع الصداء)

- عامة خد بالك ساعة الاستلام كويس ومش معنى انها جديدة انها اكيد لازم مفيهاش عيوب ساعات والله بيبقى فيها عيوب سمكرة مش هقولك عيوب تقفيل ولا كهرباء كمان فاستلم كويس العربية وخلى معاك اجندة او بلوك نوت تكتب فيهم ملاحظاتك عن العربية علشان تتعمل فى اول صيانة ان شاء الله

والاهم من كل ما سبق لما تشتريها سم الله وسوقها بحرص لحد ما تاخد عليها وتاخد عليك وحاول تشكر ربنا على نعمتة بالاكثار من عمل الخير (مش لازم دبح لانه فيه شبهات ) بس اكثر من عمل الخير عامة واتق الله فى استخدامك ليها

وطبعا تصورهالنا شبر شبر وتقولنا عن انطباعاتك الاولى عنها وتجيبها معاك المقابلة الجاية علشان نفرح معاك بيها

وربنا يملاهالك بركة يارب ويفرحك بيها ويكفيك شرها

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 17-01-2009, 09:39 PM
MO MO غير متواجد حالياً
من انا؟: Mo

MO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond repute

مرسي جدا جدا
انا لساني عاجز عن الكلام

و فعلاً المنتدي محتاج موضوع زي ده
المعلومات البسيطة لكن في غاية الاهمية

bgad thnx
قديم 21-01-2009, 08:42 PM
mga747 mga747 غير متواجد حالياً

mga747 is on a distinguished road

مشكووووووووور
قديم 22-01-2009, 10:29 AM
شريف عبد الرازق شريف عبد الرازق غير متواجد حالياً

شريف عبد الرازق will become famous soon enough

انا عربتى عاملة 13000 ولم اغير مياه الردياتير من وجهة نظرى ان المياه الاصلى اصلى وانا لا اثق فى اى مياه للرديترات بسانا ازود فقط
بالنسبة لزيت الفتيس وجهة نظر سيادتكم سليمة انا مكنتش عامل حسبها بس انا شارى سيارة جديدة اكيد المصنع عامل حسابو
انا غيرت زيت الموتور والفلتر بعد 1000 كيلوا الاولى ونفسي كنت احتفظ بالزيت الى نازل كان مثل زيت الذرة وشفاف كان حاجة اكثر من جميلة والا الفلتر مقولكش المحطة اخذته هوا هوا
وبفكرك تكشف على البطارية كل ثلاث اشهر بطارية غير جافة

الكلمات الدليلية
عربية جديدة, تليين السيارة