العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 10-01-2011, 02:52 PM
احمد شاكر احمد شاكر غير متواجد حالياً

احمد شاكر is on a distinguished road
افتراضي لا اجد b y d بفتحة سقف او اتوماتيك

يا جماعه انا روحت معرض الامل فى ش النزهه ... العربيه اللى موجوده byd مانيوال فقط ... والموظف اللى موجود هناك مش فاهم اى حاجه عن اى حاجة ...وتحس انه بيكرهك فى العربية من غير سبب .. سألتة عن الاتوماتيك قالى مفيش وعلى شهر مارس كده ... طب اللى فيها فتحه سقف .. قال معندوش فكرة ... انا بجد العربيه عاجبانى جداا جداا .. شكلها ووسعها من جوة ... بس ناس على الموقع بتقول انها تحفه وناس تانيه بتقول وحشه ... وتكيفها ضعيف .... نفسى الاقى حد يقول كلام موثوق منه ... انا كنت حجيب فيرنا رغم انها ضيقه من جوة .. بس عشان كل اللى ركبوها قالوا انها محترمه كموتور وعفشة ... وهل هى زى باقى الصينى تقعد معاك سنة وبعد كده تلاقيها اتبهدلت ... ارجوا الرد
قديم 10-01-2011, 05:37 PM
tifa_1979 tifa_1979 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Export Logistics supervisor
هواياتي: كرة القدم

tifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to behold
افتراضي رد: لا اجد b y d بفتحة سقف او اتوماتيك

احمد
مش تزعل منى شكلك كده انت ايلى مش متابع القسم ده كويس
علشان فى مواضيع كتيره بتكلم عن عدم وجود الاتوماتيك من سنه علشان شركة الامل من يوم بدءت فى تجميع العربية بقيت مش بتستورد السيارة الاتوماتيك والمفروض انها هتزل فعلا على شهر مارس
هى عربية فعلا تحفة من بره ومن جوه ان اشتريتها من شهرين وذى الفل معايا ان انصحك بشراءها سواء المانيوال gli او الاتوماتيك
ولو عايز تعرف اراء تانية ادخل فى اى موضوع فى القسم هتلاقى رد على جميع تساولاتك
والله الموفق
قديم 10-01-2011, 07:46 PM
احمد شاكر احمد شاكر غير متواجد حالياً

احمد شاكر is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tifa_1979 مشاهدة المشاركة

احمد
مش تزعل منى شكلك كده انت ايلى مش متابع القسم ده كويس
علشان فى مواضيع كتيره بتكلم عن عدم وجود الاتوماتيك من سنه علشان شركة الامل من يوم بدءت فى تجميع العربية بقيت مش بتستورد السيارة الاتوماتيك والمفروض انها هتزل فعلا على شهر مارس
هى عربية فعلا تحفة من بره ومن جوه ان اشتريتها من شهرين وذى الفل معايا ان انصحك بشراءها سواء المانيوال gli او الاتوماتيك
ولو عايز تعرف اراء تانية ادخل فى اى موضوع فى القسم هتلاقى رد على جميع تساولاتك
والله الموفق
شكرا بجد على الاهتمام ومش زعلان اكيد .. انا فعلا مش متابع كويس ... بس انت لما اشتريتها كان على اساس ايه ؟؟ وايه اللى طمنك وخلاك تاخد الخطوة دى ؟؟
قديم 11-01-2011, 11:43 AM
tifa_1979 tifa_1979 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Export Logistics supervisor
هواياتي: كرة القدم

tifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to beholdtifa_1979 is a splendid one to behold

انا اشتريتها على اساس
اول حاجه فى العربية سمعتها فى السوق ايه جرب واركب تاكسى منها واسئل السائق اخباره ايه معاك
ثانيا الامكانيات الموجوده فيها من ABS وايرباج وجنوط سبور ومرايات كهربه وكمان واسع فى الصالون والشنطة وعفشة تويوتا 2008 وموتورمتسوبيشى مكتوب عليه صراحة متسوبيشى سواء كان الموتور اصلى او مصنع فى الصين بتكنولوجيا متسوبيشى مش مهم علشان معظم السيارات ذات ماركات عليا بقيت ليه مصانع فى الصين
ثالثا سعرها وسعر قطع الغيار وتوافرها فى السوق
رابعا معاك شركة الامل مع الرغم انه سمعتها كانت وحشة الا انها فعلا بدءت اصلاح نفسها وتفادى مشاكل ايلى كانت فيها وكمان عندك ا/ عماد وا/ داليا من شركة الامل موجودين فى هذا القسم فى حالة وجود اى مشاكل معاك
كل ده مش عايزينى مش اشترى العربية صعب جدا صح
علشان كده اختاره نوع او نوعين تقارن بينهم وتسمع تقراء كويس فى جميع تعليقات وتسئل تعرف
والله الموفق
قديم 12-01-2011, 03:51 AM
Arabeg Arabeg غير متواجد حالياً

Arabeg will become famous soon enoughArabeg will become famous soon enough

ربنا يبارك فيك ياستاذ احمد
فعلا انا كان ليا تجربة مع احد موظفي التوكيل علشان كنت بسئل على عربية لاسف كرهني في العربية وحرمت اروح الفرع او اتصل لكن ماشاء الله مجهود اعضاء القسم واستاذ عماد حاجة كويسة
بس ياباشا معلش ايه gli اوتوماتيك؟ نوع من byd? انا معرفش غير Byd3
وبكام ؟ وومكن صور ليها؟