العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 23-12-2010, 02:07 PM
mastershot mastershot غير متواجد حالياً

mastershot is on a distinguished road
عاجل يا جماعة ضرورى جدااا: (Mazda 3 (2011) Highline or Skoda Fantasia A/T Basic (2011 ؟

ارجو ان تفيدونى، محتاج اعرف مين فيهم افضل على المدى الطويل، بجد الموضوع محيرنى جدا، لانى المفروض انشاء الله هاجيب واحدة منهم، سكودا معروفة انها بستحمل كتير و كمان واسعة وال basic منها فيها اوبشن كويسة، بس المازدا برضو محترمة وتوكيلها بقى غبور ودى نقطة فى صالحها ده غير ان شكلها اشيك من الفانتزيا بس اضيق منها فى الصالون، بجد محتاج حد يدلنى على حاجة مش شايفها و لكم جزيل الشكر.
قديم 24-12-2010, 01:03 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يا جماعة ضرورى جدااا: (Mazda 3 (2011) Highline or Skoda Fantasia A/T Basic (2011 ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mastershot مشاهدة المشاركة

ارجو ان تفيدونى، محتاج اعرف مين فيهم افضل على المدى الطويل، بجد الموضوع محيرنى جدا، لانى المفروض انشاء الله هاجيب واحدة منهم، سكودا معروفة انها بستحمل كتير و كمان واسعة وال basic منها فيها اوبشن كويسة، بس المازدا برضو محترمة وتوكيلها بقى غبور ودى نقطة فى صالحها ده غير ان شكلها اشيك من الفانتزيا بس اضيق منها فى الصالون، بجد محتاج حد يدلنى على حاجة مش شايفها و لكم جزيل الشكر.
السلام عليكم و رحمة الله
بص يا باشا
أنا حارد عليك في نقاط محددة لتكون الافادة أعم إن شاء الله
1- في الأول تصلي استخارة و تطلب من ربنا ييسرلك اللب فيه الخير
2- شوف اللي قلبك مرتاحله و اللي بتميل ليه أكتر و اسأل عنه اكتر
3- انت بتقارن بين مدرستين مختلفتين الألمانية و اليابانية فلازم تعرف الأول مميزات و عيوب كل منهم ( ممكن ترجع لمواضيعهم في الأقسام الخاصة بيهم أو في قسم المقارنات و الريفيوهات )
4- ممكن ترجع لموضوعي ( المتواضع ) القول الفصل في مقارنات السيارة حتلاقي فيه إفادة إن شاء الله
5- من ألأفضل أن تكون المقارنة في نفس الفئة يعني لو حتقارن بين السيارتين تقارن بين اتنين هاي لاين أو اتنين بيزك و ساعتها حتلاقي الفرق كبير جدا لصالح المازدا بالطبع
6- أنا مسألتش كتير على الأوكتافيا علشان كانت برة الفئة السعرية بتاعتي بس هي عربية جميلة و عليها اقبال شديد و معمرة ( من فولكس فاجن ) بس لو عايز رأيي بنفس الفلوس اعتقد إن الجيتا أحسن
7- المازدا طبعا جميلة جدا ولا يعيبها سوى ضيق الباب الخلفي و ارتفاع اسعار قطع غيارها النسبي ( حتى الان ) و لم يظهر أثر غبور حتى وقتنا هذا ( ممكن ترجع لموضوع استاذ علاء صفوت بخصوص السيارة )
و في النهاية ربنا ييسرلك اللي فيه الخير و أنا تحت أمرك لو احتاجت أي خاجة

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 24-12-2010, 02:01 AM
mastershot mastershot غير متواجد حالياً

mastershot is on a distinguished road
افتراضي رد: يا جماعة ضرورى جدااا: (Mazda 3 (2011) Highline or Skoda Fantasia A/T Basic (2011 ؟

شكرا يا على اهتمامك وهارد على نقطك:
- اولا انشاءالله هاصلى استخارة بس محتاج ابقى ميال لوحدة منهم الاول
- انا فعلا شدانى اكتر المازدا بشكلها الشبابى الجديد، و انا معاك انى بتكلم عن مدرستين مختلفتين بس هما دول احسن مدرستين موجدين فى مصر، وانت معايا اكيد ان ماينفعش اختار العربية على الشكل بس، المازدا طبعا معروفة من زمان وأد ايه هى متينة وكذلك الفانتازيا معمرة وبتعيش بناء على رأى كل اللى ركبها، وجزئية الهاى لاين و البيزيك الموضوع مش كبير لان البيزيك فى الاسكودا فيها اوبشنز كتيرة من المازدا هاى لاين بمكن ماعدا الجنوط السبور والزينون والسماعات الزيادة وتقريبا حساسات المطر و دول فى رأى مش مؤثرين اوى، طبعا المازدا الهاى ارخص من الفانتازيا البيزيك بحوالى 7000 جنيه، قطع غيار المازدا غالية زى مانت قلت (فانوس الهاى لاين عامل 3000 جنيه) و الصراحة ماعرفش اسعار قطع غيار الفانتازيا، بالنسبة للصيانة غبور لسة فاتح المركز جديد و بصراحة ماعرفش ايه اخباره، اما بالنسبة للفانتازيا بيتقال ان توكيلها سئ بس تقريبا هايفتحوا واحد كبير قريب بس فى مراكز صيانة معتمدة بيشكروا فيها، طبعا الفانتازيا اوسع بكتيير من المازدا، بس بصراحة انا شايف ان شكل الفانتازيا تقليدى(وشها شكله مستفز شوية)، ويتبقى انى اقولك ان خيرت كذا واحد مابين الاتنين يروح قايلى الفانتازيا .
- بالنسبة للجيتا انا معاك انها افضل من الفانتازيا، بس هى اغلى حاجات بسيطة، بس سفااااحة فى قطع الغيار و الصيانة، و عشان كدة انا مسبعدها.
- اكيد انشاءالله هارجع للموضوع بتاعك و اقراه كويس.
معلش انا عارف انى حيرتك معايا، بس ادينى بشارك حد معايا فى معضلتى
قديم 24-12-2010, 02:16 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mastershot مشاهدة المشاركة

شكرا يا على اهتمامك وهارد على نقطك:
- اولا انشاءالله هاصلى استخارة بس محتاج ابقى ميال لوحدة منهم الاول مش ضروري
- انا فعلا شدانى اكتر المازدا بشكلها الشبابى الجديد، معاك حق و انا معاك انى بتكلم عن مدرستين مختلفتين بس هما دول احسن مدرستين موجدين فى مصر، وانت معايا اكيد ان ماينفعش اختار العربية على الشكل بس مضبوط ، المازدا طبعا معروفة من زمان وأد ايه هى متينة وكذلك الفانتازيا معمرة وبتعيش بناء على رأى كل اللى ركبها، تمام وجزئية الهاى لاين و البيزيك الموضوع مش كبير لان البيزيك فى الاسكودا فيها اوبشنز كتيرة من المازدا هاى لاين بمكن ماعدا الجنوط السبور والزينون والسماعات الزيادة وتقريبا حساسات المطر و دول فى رأى مش مؤثرين اوى، طبعا المازدا الهاى ارخص من الفانتازيا البيزيك بحوالى 7000 جنيه المازدا هاي لاين عاملة 151000 جنيه و الفانتازيا البيزك عاملة 172000 يعني فرق 21 ألف جنيه، قطع غيار المازدا غالية زى مانت قلت (فانوس الهاى لاين عامل 3000 جنيه) 3500 و 1850 للبيزك و الصراحة ماعرفش اسعار قطع غيار الفانتازيا، بالنسبة للصيانة غبور لسة فاتح المركز جديد و بصراحة ماعرفش ايه اخباره، لما أروح حابلغك إن شاء الله اما بالنسبة للفانتازيا بيتقال ان توكيلها سئ بس تقريبا هايفتحوا واحد كبير قريب بس فى مراكز صيانة معتمدة بيشكروا فيها معنديش فكرة ، طبعا الفانتازيا اوسع بكتيير من المازدا، بس بصراحة انا شايف ان شكل الفانتازيا تقليدى(وشها شكله مستفز شوية) أنا غير متفق معاك ، ويتبقى انى اقولك ان خيرت كذا واحد مابين الاتنين يروح قايلى الفانتازيا علشان أسباب كتير جدا منها الاعتمادية و اعادة البيع و .....
- بالنسبة للجيتا انا معاك انها افضل من الفانتازيا، بس هى اغلى حاجات بسيطة، بس سفااااحة فى قطع الغيار!!!!! و الصيانة، و عشان كدة انا مسبعدها فكر تاني
- اكيد انشاءالله هارجع للموضوع بتاعك و اقراه كويس.
معلش انا عارف انى حيرتك معايا ولا يهمك تحت أمرك ، بس ادينى بشارك حد معايا فى معضلتى[/QUOTE]

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 24-12-2010, 11:39 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

لو انت بتفكر في اعادة البيع يبقى هات تويوتا كورولا!!!! العملية مش كلها اعادة بيع و بس!
لو انت بتحب المازدا هاتها! لو استرك كبيرة و انت مش عايز شبابي اوي هات فانتازيا! و في فئة السعر دي ليه مفكرتش في الرينو فلوينس!!! جمال المازدا و فخامة الفانتازيا! و فعلا لو عايز اعادة بيع يبقى خليك في الكورولا