العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 14-12-2010, 03:14 AM
ahmed™ ahmed™ غير متواجد حالياً

ahmed™ is a jewel in the roughahmed™ is a jewel in the roughahmed™ is a jewel in the roughahmed™ is a jewel in the rough
Smile مشكله في الفتيس ياريت حل من الاخوة وخاصة اخي الفاضل سمير عياد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عربيتي اكسنت موديل 99 عندي مشكله ف الفتيس صعبه شويتين وقرفاني اوووي اووي بجد
المشكله اني لما اجي ادور العربيه وهيا بارده اسمع صوت عالي اوي طالع من الفتيس كانه صوت حديد بيحك ف حديد وصوت صعب بجد مزعج ولما احط رجلي ع الدبرياج الصوت يروح يختفي خااالص اشيل رجلي يرجع تاني امشي واتحرك بالعربيه طبعا الصوت شغال مزيكا معايا وكاني ماشي بفرقه حسب الله بالشخاليل جوه البلد الصوت شغال اطلع ع الطريق بردو شغال بس لما بدي الخامس يروح لو هديت تاني الصوت يشتغل عشان يروح خالص لازم اقرص جامد وافضل ماشي فتره كبيره ع الخامس قارص عشان الصوت يروح وفعلا بيروح بس لما اركن والعربيه تبرد يشتغل تاني
جربت اغير زيت الفتيس كتير و فكيت الفتيس مرتين وغيرت بليتين من الفتيس وغيرت بلية الدبرياج وبردو نفس المشكله فا انا بجد دوخت اوي والصوت تاعبني نفسيا
اسف علي الاطاله بس حبيت احكي الوضع كامل
فياريت الاخوه الاعضاء اللي يعرف حل يقوله ومستني رأي اخي الفاضي سمير عياد بصفه خاصه

قديم 14-12-2010, 08:27 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكله في الفتيس ياريت حل من الاخوة وخاصة اخي الفاضل سمير عياد

و فكيت الفتيس مرتين وغيرت بليتين من الفتيس وغيرت بلية الدبرياج وبردو نفس المشكله
أعتقد فيه خلل فى بلى أو بليه معينه فى العمود الرئيسى جوه الفتيس

لأن العمود عليه أكثر من بليه من النوع الأبرى تحت كل ترس قائد

خاص بمرحلة نقل معينه ( عدا بلية الخامس..........شكلها سليم عندك )

وده بيتطلب الكشف جديدا على كل البلى

ممكن تجرب مبدئيا

أنك تنزل الزيت الحالى وتحط زيت أثقل فى اللزوجه

يمكن الآداء يتحسن وده يبقى كويس وخير

بس لو قابلتك مشكلة دواره

أبقى أفصل الدبرياج وأنت بدور

وشوف الجديد

ونكمل بعد تلك التجربه

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 14-12-2010, 10:34 AM

ahmed™ is a jewel in the roughahmed™ is a jewel in the roughahmed™ is a jewel in the roughahmed™ is a jewel in the rough

شكرا ياباشا علي ردك بس انا فعلا جربت قبل كدا الزيت التقيل بس للاسف الصوت بيزيد عليه وبالذات ف ايام البرد دي
يعني مثلا ياباشا الصوت بيزيد ف الشتا عن الصيف نفسي اعرف ايه السبب بجد ومحتار
قديم 14-12-2010, 03:07 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

طيب أيه البلى

إللى غيرته فى الفتيس

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 15-12-2010, 02:31 AM

والله يا استاذ سمير مش عارف هوا فك بليتين كدا وقالي هات زيهم وللاسف الحاجه الوحيده اللي اول مره اعمل فيها شغل من اول ماجيبت عربيه ف حياتي هيا الفتيس فتلاقيني مش بفهم ف الفتيس اد كدا
معلش ع الاطاله
انا روحت ل 2 ميكانيكيه قولت اما اسمع كدا واشوف منهم واحد قالي البلتين اللي غيرتهم الجداد هما السبب لان البلي الجديد ف السوق كله روماني وبيخشن بسرعه
والتاني قالي هانعمله تخشينه بورد كدا مش فاهم بجد
فا انا بيني وبينك مش عايز اشتري فتيس تاني لان دا عادي لا فيه عضه ولا فيه اي حاجه وسليم بس عيبه الصوت دا بس
بجد هاتجنن