العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 13-12-2010, 10:28 AM
الصورة الرمزية mohamedhabib
mohamedhabib mohamedhabib غير متواجد حالياً

mohamedhabib is on a distinguished road
عاجل باينها كده مش هترخص وهتزعلنى bmw 316

عربيتى فيها غلطة مع رقم الموتور والشاسيه والمشكلة ان اول رقم تبع الشاسيه والموتور بس هما اللى فيها الاختلاف
مثال (32525235 )(32525235)
ويقولك مفروض يبدأوا ب 7 مش 3
وانا شاكك بأن الرخصة كلها غلط لان الاسم بى بى ام ,مش بى ام دابليو
يعنى بالعربى كده اللى كاتب الرخصة كان نايم.
انا مش عارف بجد اعمل ايه وعندى شك بان عربيتى يا مسروقة يا اما دى عربية حد تانى انا بجد محتار خصوصا انها اول عربية معايا وشكلى كده هتعقد
والالعن ان فيه واحد بيقولى حقك محفوظ فبرجاء حد يدبرنى قبل ما اعترض
وواحد عرض عليا حل بان انظر فى ملف العربية من البداية
السيارة بى ام دابليو
والخوف من انى اكون ظالم البايع
انا مش عايز اعيش فى خلافات وكده لان العربية كانت تحت الفحص وانا تبع مرور الشرقية (ديرب نجم )
ورامى بيه العزب هوة اللى ماسك المرور
اعمل ايه بجد ؟ ؟ ؟ الموضوع فى غاية الاهمية لانى هروح بكرة
وشكراANAA7T G
قديم 13-12-2010, 10:35 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: باينها كده مش هترخص وهتزعلنى bmw 316

ربنا يعينك هيه فعلا هتبقي دوخه ولفه جامده لانك لازم تجيب اوراق العربية من بدايتها ربنا يعينك
قديم 13-12-2010, 12:04 PM
sherif_taher sherif_taher غير متواجد حالياً
من انا؟: B7B el 3rbyat gedan.....
التخصص العملى: talb fe kolyet el teb
هواياتي: el 2rya...el kora....we akeed el 3rbyat...

sherif_taher is a jewel in the roughsherif_taher is a jewel in the roughsherif_taher is a jewel in the roughsherif_taher is a jewel in the rough
افتراضي رد: باينها كده مش هترخص وهتزعلنى bmw 316

حصلت معايا المشكله دي بس كان الغلط في اخر رقم من ارقام الشاسيه(مرفوع صح و مكتوب غلط في الرخصه)
انت هتروح الفحص هيرفع رقم الشاسيه و رقم الموتور و يبص في الرخصه لو مختلفين هيقولك روح طابق من ملف العربيه
لو العربيه مش نمر محافظتك هتسافر المرور الاولاني التابعه له و تطلب المطابقه اللي هيعملهالك المهندس من الملف و هيكتب كده على ورقه الفحص من وره
و خليه يعمل كده من الاول عشان في مهندسين ما بيرضوش و يقولك بدام العربيه فابريقه يبقى ما بنطابقشي و مهندس الفحص بياخد بالارقام اللي رفعها
لو اتأكده انها غلطه في الكتابه مش لعب في العربيه (مغيره نص او موتور) يبقى تمام اوي كده
بالمره و انت في المرور طلع شهاده البيانات للعربيه لان الرخصه كده لا يعتد بيها و شهاده مخالفات طبعا لو صاحب العربيه ما طلعلكشي واحده.......
لو اتزنقت في حاجه ابعتلي على الخاص يمكن اكون عديت عليها و اعرف اساعدك لاحسن انا دخت بسبب ان المهندسين بتاع محافظتي و بتاع مرور السلام كانوا بيعندوا بعص فلازم تحايلهم و تقولوا معلش اصل الاولاني هو اللي غلطان و كلام من ده
قديم 15-12-2010, 02:30 AM

Smile رد: باينها كده مش هترخص وهتزعلنى bmw 316

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif_taher مشاهدة المشاركة

حصلت معايا المشكله دي بس كان الغلط في اخر رقم من ارقام الشاسيه(مرفوع صح و مكتوب غلط في الرخصه)
انت هتروح الفحص هيرفع رقم الشاسيه و رقم الموتور و يبص في الرخصه لو مختلفين هيقولك روح طابق من ملف العربيه
لو العربيه مش نمر محافظتك هتسافر المرور الاولاني التابعه له و تطلب المطابقه اللي هيعملهالك المهندس من الملف و هيكتب كده على ورقه الفحص من وره
و خليه يعمل كده من الاول عشان في مهندسين ما بيرضوش و يقولك بدام العربيه فابريقه يبقى ما بنطابقشي و مهندس الفحص بياخد بالارقام اللي رفعها
لو اتأكده انها غلطه في الكتابه مش لعب في العربيه (مغيره نص او موتور) يبقى تمام اوي كده
بالمره و انت في المرور طلع شهاده البيانات للعربيه لان الرخصه كده لا يعتد بيها و شهاده مخالفات طبعا لو صاحب العربيه ما طلعلكشي واحده.......
لو اتزنقت في حاجه ابعتلي على الخاص يمكن اكون عديت عليها و اعرف اساعدك لاحسن انا دخت بسبب ان المهندسين بتاع محافظتي و بتاع مرور السلام كانوا بيعندوا بعص فلازم تحايلهم و تقولوا معلش اصل الاولاني هو اللي غلطان و كلام من ده
_________________________ ______
شكرا يا باشا هوة ده الكلام
قديم 15-12-2010, 02:31 AM

Smile رد: باينها كده مش هترخص وهتزعلنى bmw 316

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

ربنا يعينك هيه فعلا هتبقي دوخه ولفه جامده لانك لازم تجيب اوراق العربية من بدايتها ربنا يعينك
،،،،،،،،ـــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ
ربنا يستر لان انا تعبت والله ادعيلى
شكرا ليك,,