العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > السيارات التجارية

السيارات التجارية كل ما يتعلق بعالم السيارات التجارية و يشمل سيارات النقل و الميكروباص و الأتوبييس

قديم 22-11-2010, 08:09 AM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
طلب مشروع رأس تريلا MERCEDES ACTROSS

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا من مدة و أنا شايف طفرة فى موديلات العربيات النقل المرسيدس اللى ماشية عالطريق و طبعا أول واحد قاد حملة التجديد , كان رجل الأعمال الغلبان اللى محتكر الدرة الصفرا فى مصر / رفعت باشا الجميل , المهم , و طبعا مع اتجاه الدولة لالغاء المقطورات , اللى بيشترى اليومين دول بيشترى رأس تريلا , ماعدش العربيات النقل بتاع زمان اللى ليها صندوق دى .

المهم , الجمعة اللى فاتت الموافق 20-11-2010 و أنا بقرأ ملحق السيارات , لقيتهم عاملين الفرح بتاع تخفيضات الجمارك على العربيات الأوروبى 10% من نسبة الجمارك و من ضمن ماتكلموا , لقيت أن جمارك العربيات النقل المرسيدس حمولة أكتر من 18 طن حوالى 15 % ( 5% جمارك + 10%ضريبة مبيعات ).

المهم , جه فى دماغى أنى أجيب رأس منهم , تكون 3335 زى اللى بيجيبها رفعت الجميل و أشغلها , بس أنا كل معلوماتى عن المشروع ده زى معلوماتى عن اللغة اليابانية بالظبط , ده حتى أنا ممكن أكون بعرف يابانى أكتر شوية .

فأنا قولت أما اعمل موضوع هنا فى المنتدى عشان الناس المحترمين ممكن يدخلوا معانا و يشاركونا الرأى و ان شاء الله يصير خير .

شكرا و جزاكم الله كل خير .

MERCEDES E230

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم
قديم 22-11-2010, 08:54 AM
الصورة الرمزية MOUSTAFA_SAAD
MOUSTAFA_SAAD MOUSTAFA_SAAD غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ACCOUNTANT IN PASSPORTS ADMINISTRATION
هواياتي: INTERNET,WILD LIFE MOVIES

MOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of light
افتراضي رد: مشروع رأس تريلا MERCEDES ACTROSS

اياك تعمل كده
العربيات النقل مقرفه جدا ومشاكلها كتير ده غير المرور وارفه
وكمان السواقين حايطلعوا عينك وحيسرقوك
لو مكنتش ابن كار فى الموضوع ده فعلا متقربش منه
انا بكلمك عن تجربه فى التعامل معهم لان كنت فى شرمة مقاولات وعندنا 10 عربيات نقل وطلع عينى انا وصاحب الشركه فى التعامل معهم لغاية لما خلصنا من العربيات برخص التراب
قديم 22-11-2010, 09:05 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa_saad مشاهدة المشاركة

اياك تعمل كده
العربيات النقل مقرفه جدا ومشاكلها كتير ده غير المرور وارفه
وكمان السواقين حايطلعوا عينك وحيسرقوك
لو مكنتش ابن كار فى الموضوع ده فعلا متقربش منه
انا بكلمك عن تجربه فى التعامل معهم لان كنت فى شرمة مقاولات وعندنا 10 عربيات نقل وطلع عينى انا وصاحب الشركه فى التعامل معهم لغاية لما خلصنا من العربيات برخص التراب

بصراحة هو ده الكلام, الراس هتكلفك جامد وفيه مشاريع كتير تتعمل بسعر أقل, وسوق النقل سوق أحتكار, لازم يبقى عندك حد تنقله الأول, تبقى واثق يعنى أنك هتستعمل التريلا, وسواق محترم وأبن ناس ومخضرم فى السواقة, والأثنين نادر جدا لما تلاقيهم.

ده غير أن المشروع بيفكرنى بتجارة المواشى, ممكن أحط فلوسى فى عجل مثلا, وفى ثوانى الاقيه أتفيرس أو جاله مرض مميت أو داسته عربية أو وقع من السطح أو أنفجر. ألخ, المثال الغرض منه التشبيه فقط, وحضرتك عارف طرقنا ونسبة الحوادث اللى عليها قد أيه.

أنا بقى الروسى بتاعى أحسن من معلوماتى عن النقل, بس الكلام اللى فوق كلام عام على أى مشروع.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 22-11-2010, 01:48 PM
الصورة الرمزية amrmohamed1975
amrmohamed1975 amrmohamed1975 غير متواجد حالياً
من انا؟: ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح متخفش من جني و لا من شبح
التخصص العملى: اتصالات
هواياتي: كرة القدم و القراءة

amrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond repute

بص يا باشا الموضوع ده كويس جدا جدا بس مش سهل زي ما انت متخيل يعني ما ينفعش يكون عندك عربية واحدة لسبب طريقة الشغل تنقسم لطريقتين
1- العربية تشتغل شغل فى السوق يعني تتعرف على كام واحد او كام شركة و اللي عنده نقلة تعملها و دي طبعا زيها زي العربية الايجار مش عارف هتشتغل امتي و هتجيب كام
2- تشتغل على مصنع كبير او شركة كبيرة و تقيد نفسك فى سجل الموردين عندهم كمورد لخدمات النقل بس ده هيبقي محتاج اكتر من عربية مش عربية واحدة ليه لان هو ملوش دعوة غير بالشغل و موعيد التسليم فا لو عربية حضرتك لا قدر الله حصل لها عطل و هيا معاها بضائع لشركة هو ملوش دعوة غير بموعد تسليم هذه البضائع
الملخص فكر شوية استخير ربنا قبل اي شئ لان الموضوع على قد ماهو حلو و مربح على قد ما هو مقرف و محتاج خبرة و دراية و علاقات فى المرور و مع الشركات يكفي اني اقولك ان مفيش عربية نقل تقيل الرخصة بتاعتها بتقعد فيها اكثر من اسبوع و لك مني كل التحية و بالتوفيق انشاء الله

اللهم احفظ مصرنا الحبيبه من الفتن ماظهر منها وما بطن اللهم ولِي علينا خيارنا ولا تولِي علينا شرارنا اللهم احفظ شعبها من كل سوءٍ وشر يا رب العالمين اللهم يسر أمرنا وفرج كربنا وأرزقنا نعمة الامن والامان والاستقرار
اللهم أكتب لمصر وأهلها الخير حيث كان وكيف كان اللهم اجعل مصر سخاء رخاء وسائر بلاد المسلمين اللهم ارنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه
قديم 22-11-2010, 01:51 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

استاذى العزيز مرسيدس .
بالنسبة لموضوع راس اكتروس .. فعموما انواعهم كتيرة جدا
سواء مرسيدس اكتروس .. او اسكانيا .. او رينو وهى ارخصهم على فكرة
او المان .. لو عملنا قائمة بالارخص سعراَ سواء جديد او مستعمل والاعلى سعراَ
هتلاقى الارخص سعراَ خالص ف القائمة من تحت الريـنو .. علماَ ان فية منها فتيس اتوماتيك وارخص تخيل ؟
والاعلى سعراَ مرسيدس اكتروس .. بالنسبة للرأي طالما ناوى تجيب راس بس .. الراس مشاكلها قليلة
طالما هتجيب راس حالتها كويسة سواء مستعملة او جديدة ..

ثانيا : علشان ارد على حضرتك بأستفاضة اكبر ومعلومات اكتر .. لازم حضرتك تحدد باقى معلومات زى مثلا
الراس حضرتك عايز موديلها قريب ولا بعيد ؟ جديد ولا مستعمل .. هوضح سبب سؤالى
لان ببساطة الجديد من اول موديلات 2000 وما بعدها كلة شغال كمبيوتر وخصوصا الاكتروس فية شاشة اعطال
LCD وفيها ABS حتى الازاز الكهربا بالكمبيوتر .. فيها اوبشنز مش موجودة فى ملاكى موديل 2000
اي عطل ف الحاجات دى الكمبيوتر بيظهر علامة وبيكتب السبب وفى بعض الاعطال الكمبيوتر بيوقف عمل العربية
بالكامل لوجود عيب ف حساس مثلا .. او اي شيئ اخر يعنى شيئ تافه يتطلب من حضرنك الاتصال بالوكيل .
وطبعا الوكيل بيكشف بكمبيوتر مشابة لكمبيوتر السيارات الملاكى وعلى اساسة هتدفع ياما كتييير ياما بسيط

فلازم حضرتك تقرر لو عايز تكنولوجيا جديدة وسيارة مريحة وكمبيوتر اعطال .. يبقى موديلات اول 2000
وتتوقع اي حركة منها ... انما عايز حاجة مفهاش الكلام دة يبقى عليك وعلى الاقدام وتشوف حالة نضيفة

النقطة الثالثة : الديل .. حضرتك عايز الديل يكون اية ؟ بمعنى .. لو هتشغلها ف نقل المعدات الثقيلة يبقى كـساحة
يبقى هتحتاج ديل كساحة .. لو هتشغلها فى نقل المأكولات والاطعمة وخلافة .. يبقى ديل تـلاجة ودى فيها منها انواع
كتير ومشاكلها كتيرة جدا .. لانها ببساطة فيها تكييف تلاجة بماركات كتيرة منها كاريير .. وماتور التلاجة بيعطل
فى حالة عدم الاعتناء بية .. وكذلك بيكون لها 2 بطارية غير بطاريات الراس خالص وليها دينمو خاص بيها
ولها عيوب ومميزات ... بعد كدة فية ديل مقطورة اللى هو حاليا قطعة واحدة بس لان المرور منع المقطورة
ودى بتشيل طوب وحاجات مختلفة .

بعد محضرتك تحدد وتختار من الحاجات دى .. هقول لحضرتك هل المهنة دى شغالة فعلا وتوكل على الله ام لا
مثال اخير .. لو حضرتك اخترت ان العربية هتشتغل فى نقل المعدات الثقيلة .. يبقى كدة ديل كساحة
وهنا مشاكل بالجملة .. اولاَ هتحتاج كاوتش كتير لان الديل بياكل الكاوتش خصوصا لو العفشة مش مظبوطة
بالاضافة ان مهنة نقل المعدات الثقيلة شغال فيها الالافات .. والشغل اساسا فيها مــريح .. لان ببساطة الاستثمار
قليل جداَ والعرض اكبر من الطلب ( العرض من سيارات النقل .. اعلى من طالبى النقل ) . فكر كويس واحسبها
وهساعدك بأذن الله وبفضل من الله بأخذ القرار المناسب