العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 21-11-2010, 10:53 PM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute
افتراضي وجهة نظر-لو معايا فلوس BMW او مرسيدس مش هشتريهم لو كانوا اخر عربيات فى الكون 0

اكيد اسم الموضوع غير
واحد دلقوتى هيقولى انت تطول تركب بى ام او مرسيدس
هقولك ياسيدى البى ام و المرسيدس على عينى و على راسى و مينفعش اتكلم عليهم طبعا
بس بقول ايه لو انا معايا 250 الف جنيه لايه اركب عربية تعتبر منتشر بين العربيات الفاخرة اكيد مش زى السيراتوا مثلا لكن كل ما تنزل الشارع لازم هتلاقى bmw جديد فى الموديل او مرسيدس

ليه اللى بيبقى معاه فلوس بيشترى عربية فاخرة تقليدية؟؟
مع انى فيه عربيات كتير انا ممكن افكر فيها
مثلا ford mondeo

مثلا volvo s40

skoda superb

و عربيات كتير فاخرة تانيه انا بس قولت امثله
و العربيات اللى فى الفئة دى كلها قطع الغير فيها نار زى بعضها
و بتحت 95 بنزين
و ثبات اعلى مايكون و امان 5 نجوم كلهم
ليه بى ام دبليو و مرسيدى؟؟
حتا المقاولين الاغناء برضوا يورحا يشتروها ليه؟؟
كأنها ثقافة السيارة الفاخرة مفهاش غير دول؟؟

الحلم

التعديل الأخير تم بواسطة SHERIF MARLBORO ; 21-11-2010 الساعة 11:00 PM
قديم 22-11-2010, 01:32 AM
الصورة الرمزية amrmohamed1975
amrmohamed1975 amrmohamed1975 غير متواجد حالياً
من انا؟: ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح متخفش من جني و لا من شبح
التخصص العملى: اتصالات
هواياتي: كرة القدم و القراءة

amrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond repute
رأى رد: وجهة نظر-لو معايا فلوس BMW او مرسيدس مش هشتريهم لو كانوا اخر عربيات فى الكون 0

استاذ شريف و جه نظرك تحترم بس اللي هقوله ده من وجه نظري انا معرفش ممكن تكون غلط بس دا شئ انا لمسته بالتجربة العلمية العربية الفولفو عربية ميختلفش عليها اثنين و انا شخصيا بحترم العربية دي جدا و شايف انها مش وخدا حقها فى مصر بس لو جيبت فولفو و جيبت BM و حبيت تبيع واحدة منهم هتبيع انهي واحدة اسرع و هتخسر فى انهي واحدة فيهم اكتر التجربة العملية اللي بقولك عليها بتقول ان الفولفو تتبع ببطي شديد و تخسر فيها كتير ليه لان الناس فى مصر مش واخدة عليها انا ليا واحد صحبي جاب S40 اول ما نزلت تقريبا فى منتصف 2007 ب 245 الف جنيه وو حصلت عنده ظروف و حب يبعها فضل يدلل عليها تقريبا شهرين و فى الاخر رجعها للتوكيل و خسر حوالي 50 الف جنيه فى شهر و نصف برضو ليه لان العربية دي نادرة لما تلقيها فى معرض بيبعها خاصة لو كانت زيرو يعني التوكيل فقط لا غير ممكن هو ده السبب اللي بيخلي ثقافة الناس عندنا كده و الله اعلي و اعلم ممكن تكون وجه نظري غلط و تقبل تحياتي و تسلم ايدك

اللهم احفظ مصرنا الحبيبه من الفتن ماظهر منها وما بطن اللهم ولِي علينا خيارنا ولا تولِي علينا شرارنا اللهم احفظ شعبها من كل سوءٍ وشر يا رب العالمين اللهم يسر أمرنا وفرج كربنا وأرزقنا نعمة الامن والامان والاستقرار
اللهم أكتب لمصر وأهلها الخير حيث كان وكيف كان اللهم اجعل مصر سخاء رخاء وسائر بلاد المسلمين اللهم ارنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه
قديم 22-11-2010, 02:28 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: وجهة نظر-لو معايا فلوس BMW او مرسيدس مش هشتريهم لو كانوا اخر عربيات فى الكون 0

مع كامل احترامى لرأيك يا باشا
سوق فولفو و سوق فورد مونديو ... و بعدين سوق حاجة المانى سواء بى ام او مرسيدس او اودى
هتعرف الفرق ساعتها .. فعلا الالمانى حاجة تانية خاااااااااالص
و لازم تجرب بنفسك علشان تحس بكلامى .. الالمانى بالذات مايتقارنش بحاجة تانية

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 22-11-2010, 02:33 AM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute
افتراضي رد: وجهة نظر-لو معايا فلوس BMW او مرسيدس مش هشتريهم لو كانوا اخر عربيات فى الكون 0

ياجماعة انا مقصدتش اقلل من الالمانى فى اى شىء والله انا فاهم و احترامى للالمانى كله
بص بص فى المنايا نفسها السوق بيستوعب كل العربيات هتلاقى امركيى و ايطالى و كورى و يبانى كمان ليه احنا فى مصر محدودين؟

الحلم
قديم 22-11-2010, 02:50 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

تمام يا باشا انا فهمت وجهة نظرك

المحدودية دى بتفرضها علينا ظروف كتير زى الجمارك و التوكيلات و فروع مصانع العربيات فى مصر

لو كل العربيات موجودة فى مصر بأسعارها الحقيقية .. كنت هتشوف التنوع بجد و هتشوف احسن عربيات

و انت فاهم العربية فى مصر بالنسبة ل 95 % من ملاك السيارات هى ثروة فى المقام الاول ويجب اختيارها بعناية من جانب السعر و اعادة البيع و قطع الغيار أما من يبحث عن التميز فهو عدد قليل من الناس و يجب ان يتخلى عن بعض الامور السابقة او كلها

يعنى مثلا انا عايش فى الكويت .. هنا التويوتا كامرى مثلا تمنها ما يوازى 130 الف جنيه و المرسيدس العيون تمنها ما يوازى 300 الف جنيه .... اما فى مصر الكامرى و المرسيدس العيون بيلعبوا فى نفس السعر اللى هو حوالى 550 الف جنيه نظرا لأن المرسيدس بتتجمع فى مصر و الجمارك اللى على الكامرى .. فطبعا ما دمت هدفع نفس الفلوس يبقى اجيب مرسيدس لأنها احسن ميت مرة من الكامرى .... فهمت يا باشا ليه بقى ....

كل بلد و بيحكم اسواقها عوامل كتير جدا و للأسف هى دى مصر

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!