العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 21-11-2010, 05:26 AM
الصورة الرمزية maka
maka maka غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

maka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond repute
افتراضي النسر فارتا بطارية اكتر من سيئة و خدمة عملاء اكتر من منحطة

من 3 اشهر و نص اشتريت بطارية نسر فارتا 55 امبير من فاروق غطاطى بمبلغ 150 جنيه - و ده كان اول تعامل لى معه فى البطاريات -

بعد مرور شهر بدات الغطيان البلاستيكية تتكسر و تقع لوحدها و بعد مرور شهرين تم تغيير 6 غطيان انا استغربت علشان اللى شفته انه بيتكسر غطاء ولا اتنين بعد نص الضمان تقريبا لكن مهتمتش

صباح امس السبت الموافق خامس ايام عيد الاضحى جى بدور العربية مش راضية تدور غير ذق رغم انها طول ايام العيد كويسة و بنزل بيها كل يوم , فحرقت على العربية من البحر الاعظم الى شارع اللاسلكى رجوعا للبحر الاعظم لكن البطارية مشحنتش فاتجهت فورا
لفاروق غطاطى و بعد كشف الفنى وجد جهد الدينامو 14 فولت و جهد البطارية فقط 7 فولت و قال ان ده عيب صناعة و يقع تحت البند التانى من الضمان و دخلنا المحل لبحث الامر مع مدير المبيعات فاكد انه معندوش مانع من تغيير البطارية لكن بعد كشف فنيين شركة النسر عليها و دى شرطهم الحالى للاسترجاع و لو كان موجود عنده النسر مكنش عنده مانع من الاستبدال لحين البت فى البطارية المعيوبة لكن هو فعلا معندوش نسر حاليا فى المحل و كان صادق فعلا علشان يوم الوقفة سالت العمال عن بطارية نسر للعربية التانية قالوا مفيش غير كلورايد سايلة

مدير المبيعات خيرنى ما بين خيرين اما اسيبله البطارية و هيتم الكشف و الاستبدال خلال اسبوع او يدينى كارت توصية ممضى منه و مختوم بختم المحل بحالة الكشف و ان البطارية بيها عيب صناعة - و حسيت انه بيلوى دراعى -

هنا كان معاد شغلى جه فكلمت اختى ووالدى و قولتلهم اللى حصل قالولى هات الضمان و الكارت و احنا نوديها و فهمتهم على اللى حصل بالظبط

ذهبوا لمركز الخدمة و هو بالقللى ش شنن متفرع من شارع الجلاء و حكوا كل اللى حصل و تم قياس جهد البطارية فقط و طلب المسئول مبلغ 130 جنيه فوالدى بيساله ليه و ان احنا ينطبق علينا البند التانى ( عيب صناعة ) وليس الثالث ( اهمال )

فالراجل اصر على انه اهمال و بدات يتعصب و يتكلم بلهجة مفيهاش ريحة الذوق و يقول كلام من نوعية مش عاجبكم روحوا اشتكوا و بطاريتكم عندكم شوفوا هتغييروها ازاى و احنا مبنغييرش بطاريات ببلاش ووالدى طبعا ثار و قاله هبلغ حماية المستهلك و هعمل محضر و كلام من هذا القبيل و فى اثناء ذلك اختى كلمتنى و حكتلى اللى حصل فقلتلها ادينى الراجل على الموبايل فمتصت غضبه و براحة ووحد الله و بعد كده بدات اناقشه فى بند عيب الصناعة و بند الاهمال و لحسن الحظ كان معى ضمان قديم لقيته فتح الجعورة و بيقولى انت مذاكر الضمان و يزهق و يقولى البطارية لو كنت فيها عيب صناعة كنت باظت من الاول و ده اللى عندنا اذا كان عجبكم و لو رجعتها لغطاطى و جاتله تانى هيدفعنى اكتر , انا جن جنونى من طريقته و اندهشت من المعاملة الزبالة و للاسف كنت فى اخر الاكتوبر مش فى الجيزة علشان و الله لو كنت قريب منه كنت رحت كلته علقة عرفته ا ب ذوق و ازاى يرد على العملاء ده الصنايعية و الله بيتعاملوا احسن منه

و فى هذه الاثناء تدخل العمال لتهدية الجو و هدوا الحاج و البنى ادم التانى و جه واحد تانى اتكلم مع والدى و فهمه ان سياسة الاسترجاع لدى الشركة حاليا مرفوضة و انه يدفع 99 بدل من 130 و يغيرها و للاسف والدى وافق علشان يريح دماغه متبع مبدائين الشكوى لغير الله مذلة و محدش بياخد حقه فى البلد دى و ان المية جنيه مبقتش فلوس

انا بعد ما قفلت مع البنى ادم ده كلمت السيلز بتاع غطاطى و حكيتله على اللى حصل و قلة الادب و اكدلى ان الموضوع باكمله فى ايديهم و انه مهما قال بينفذوا اللى فى دماغهم

و بصراحة شديت مع الحاج بعد ما عرفت اللى تم علشان اسلوب البلطجة و قل الادب ده مينفعش , علشان عيب لما تبقى خدمة عملاء بالشكل ده و ميعرفوش معنى ذوق ادب فن التعامل و عيب لما شركة كبيرة عريضة تنصب على الناس و تلوى دراعهم و تحرق دمهم علشان مبلغ تافه

انا بكن كل تقدير و احترام لمنتجات فارتا و بكن كل القرف لمنتجات النسر

و اقسم بالله ما هشترى اى منتج من منتجاتهم حتى اخر يوم فى عمرى علشان اللى شوفته النهاردة من انحطاط فى التعامل مشوفتوش قبل كده

و انا والله مش متحامل عليهم لانه كان ممكن ببساطة يعرفنى ان الشركة بترفض الاستبدال المجانى حتى لو عيب صناعة من غير ما يقل ادبه

انا بصراحة فى اشد غيظى منهم و حسبى الله و نعم الوكيل

م / محمد قاسم

معا لمقاطعة المنتجات الروسية والصينية نصرة لاخواننا في سوريا
قديم 21-11-2010, 11:14 AM
الصورة الرمزية maka
maka maka غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

maka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النسر فارتا بطارية اكتر من سيئة و خدمة عملاء اكتر من منحطة

نسيت اقول ان مبلغ ال 99 اتحسب كنسبة من تمن البطارية الجديدة و كانت فى توكيل النسر ب 360 مع انها بتتباع بره عند الكرمة ب 260 و مكة ب 275 يعنى التوكيل اللى بيوزع للناس بياخد ربحية اعلى بكتيير من الموزعيين العاديين !!!!!

م / محمد قاسم

معا لمقاطعة المنتجات الروسية والصينية نصرة لاخواننا في سوريا
قديم 21-11-2010, 12:24 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

اولا قدر الله وماشاء فعل ومعلش واسمحلى انت اللى غلطان انك بتشجع صناعة بلدك ماله الكورى وماله الصينى واشترى دماغك
قديم 21-11-2010, 12:34 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

انا مش عارف اقول ايه! مش عارف
قديم 21-11-2010, 01:14 PM
الصورة الرمزية فاطومه المصريه
فاطومه المصريه فاطومه المصريه غير متواجد حالياً
من انا؟: بنوته مصريه تعشق الخير وتحب الحريه ^_^
التخصص العملى: طالبه تجارة &_^ سابقا... التسويق حاليا
هواياتي: التصميم والنت والقراءة فى السياسه

الموقع: بلادى مفتوحة كالسماء تضم الصديق ؛ وتمحو الدخيلا ومنى الحقيقة.. منى الخيال وعندى الجمال، وعندى آمال
فاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant future

بموضوع حضرتك ناس كتير هتاخد بالها
وحضرتك قول حسبى الله ونعم الوكيل عشان هما حراميه جدا

اللهم انزل نورا من نورك عليه
اللهم نور له قبره ووسع مدخله وآنس وحشته
اللهم ارحم غربته وارحم شيبته
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة . لا حفرة من حفر النار
اللهم أغفر له وارحمه واعف عنه واكرم نزله