العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 14-11-2010, 12:30 AM
الصورة الرمزية b A d R
b A d R b A d R غير متواجد حالياً

b A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of light
افتراضي الكاوتش الأستبن لسه جديد منزلش الأرض .. أستخدمه ولا لأ ؟؟؟؟

نصيحة لوجه الله .. و نصيحة قليلة تمنع بلاوي كتيرة

أناالكاوتش بتاعي اللي أدام كان مهترء و اللي ورا حالته كويسة فبدلت اللي ورا أدام و اللي قدام رجعته ورا علشان الحمل اللي أدام أكتر ..

بس سؤالي بقي الأستبن بتاعي دا الأصلي بتاع العربية من سنة 2004 منزلش علي الأرض و أنا عايز أستخدمه فهل أشيل واحد من اللي ورا و أحطه مكانه ولا أبيع الأتنين اللي ورا و أجيب واحد جديد جنب اللي عندي ولا أعمل ايه .. أرجوكم إنصحوني

AHMED bAdR

octavia a4
قديم 14-11-2010, 12:38 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الكاوتش الأستبن لسه جديد منزلش الأرض .. أستخدمه ولا لأ ؟؟؟؟

هات فردتين جداد

وحطهم أدام

وخد الأستبن وراء مع واحده من الأثنين إللى حالتهم كويسه

وخللى التانيه أستبن

ده أفضل شىء ليك

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 14-11-2010, 12:41 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

أنا أعتقد أن العربيات بتنزل الكاوتش الأستبن ليس بغرض السير به مدة طويلة. يعنى حاجة تسد لحد ما تصلح الفردة النايمة. شكل الأستبني بيبقى أرفع كتبر من العجلة اللى ركبة فى العربية. وبيظهر الفرق لو أنت مركب جنوط أعرض من اللى العربية بتنزل بيه. أنا مش متأكد من الكلام دة بس أنا كل العربيات اللى شفتها كان الأستبن رفيع جدا بحجم عجلة الموتوسكل ومش عارف أزاى تبقى بديل عن الفرد الأصلية...
قديم 23-11-2010, 07:08 PM
الصورة الرمزية ahmed2801
ahmed2801 ahmed2801 غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط طالب الصحه والستر
التخصص العملى: مدير ادارة ورش صيانة وإصلاح الديزل فى البترول
هواياتي: ميكانيكا الديزل-التكنولوجيا الحديثة

ahmed2801 is a glorious beacon of lightahmed2801 is a glorious beacon of lightahmed2801 is a glorious beacon of lightahmed2801 is a glorious beacon of lightahmed2801 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة b A d R مشاهدة المشاركة

نصيحة لوجه الله .. و نصيحة قليلة تمنع بلاوي كتيرة

أناالكاوتش بتاعي اللي أدام كان مهترء و اللي ورا حالته كويسة فبدلت اللي ورا أدام و اللي قدام رجعته ورا علشان الحمل اللي أدام أكتر ..

بس سؤالي بقي الأستبن بتاعي دا الأصلي بتاع العربية من سنة 2004 منزلش علي الأرض و أنا عايز أستخدمه فهل أشيل واحد من اللي ورا و أحطه مكانه ولا أبيع الأتنين اللي ورا و أجيب واحد جديد جنب اللي عندي ولا أعمل ايه .. أرجوكم إنصحوني
اللى حضرتك نقلتهم للامام سيبهم زى ما هما واشترى فردة نفس ماركة الاستبن ونفس النقشة وحطها مع الاستبن ورا وخلى اللى ح تشيلها استبن.
لان الفردتين اللى على محور واحد لازم يكونوا زى بعض ف العمر والنقشة وده ليه تأثير إيجابى على الفرامل ومعامل الاحتكاك لكل فردة مع الطريق.
ثانيا بتنصح شركة بريدجستون بتركيب الجديد ورا وذلك لعدم التحكم فى العجل اللى ورا اثناء القيادى فلو عجلة ورا فرقعت(لاقدر الله) ح تلف العربية على محورها دون تحكم مننا لكن لو العجلة دى ف الامام معانا دركسيون نتحكم فيها ونصد العربية.
وربنا يسترها معاك ومعانا.
( لسه ضربه منى فردة امبارح فرقعت على الدائرى قرب الجيزة فى فاصل بدون حديد الله يسامحهم اللى مفروض انهم بيصلحو الفواصل وما بيصلحوهاش)
قديم 23-11-2010, 07:46 PM
الصورة الرمزية b A d R
b A d R b A d R غير متواجد حالياً

b A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed2801 مشاهدة المشاركة

اللى حضرتك نقلتهم للامام سيبهم زى ما هما واشترى فردة نفس ماركة الاستبن ونفس النقشة وحطها مع الاستبن ورا وخلى اللى ح تشيلها استبن.
لان الفردتين اللى على محور واحد لازم يكونوا زى بعض ف العمر والنقشة وده ليه تأثير إيجابى على الفرامل ومعامل الاحتكاك لكل فردة مع الطريق.
ثانيا بتنصح شركة بريدجستون بتركيب الجديد ورا وذلك لعدم التحكم فى العجل اللى ورا اثناء القيادى فلو عجلة ورا فرقعت(لاقدر الله) ح تلف العربية على محورها دون تحكم مننا لكن لو العجلة دى ف الامام معانا دركسيون نتحكم فيها ونصد العربية.
وربنا يسترها معاك ومعانا.
( لسه ضربه منى فردة امبارح فرقعت على الدائرى قرب الجيزة فى فاصل بدون حديد الله يسامحهم اللى مفروض انهم بيصلحو الفواصل وما بيصلحوهاش)
شكرا يا باشا علي النصايح الغالية دي و المرور الجميل .. و معلش إنتا بس هات نوع عجل كويس علشان ميضربش بسهولة كدا في الفواصل ..

AHMED bAdR

octavia a4