العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 09-11-2010, 08:37 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي عربيتى اتفتحت و اتحركت من مكانها !!! ياترى ازاى عشان منظلمش حد

السلام عليكم
كل سنه وانتم طيبين
وعيد اضحى سعيد عليكم و على الامه الاسلاميه
دلوقتى يا جماعه عربيتى كانت مركونه فى الجراج و اتنقلت من مكانها من أفقى الى رأسى او العكس وللتوضيح نبدأ القصه
النهارده التلات يوم السبت بليل الميكانيكى جابلى العربيه على الجراج كان بيظبط فيها شويه حاجات المهم شيكت عليها وقفلتها و مشيت و سيبتها الحد و الاتنين فى الجراج بس واضح انها كانت راكنه قافله على مكان فاضى المفروض بيستغل فى الركن المهم روحت النهارده التلات وانا راجع من الكليه اسخن العربيه
لقيتها اتنقلت من مكانها فى الاول متضايقتش و تقبلت الموضوع لانها فى الجراج و متصانه بعد كده ببص على الباب اللى جنب لاسواق من جوه عندى زرار بيقفقل العربيه كلها لقيته ساقط جوه الباب و شويه و لقيت الزجاج بتاع الكرسى اللى جنب السواق برده مش بيتحرك هوا الاول كان تقيل شويه بس المره دى وقف خالص لما سألت اللى ماسك الجراج قالى انه لقى باب السواق مفتوح فدخل و حاول مع الدركسيون و الناس زقيته و نقلها من مكانها بس انا شاكك انهم حاولوا يفتحوا الباب اللى جنب السواق لان دلوقتى زرار التحكم فى العربيه اللى بيقفلها واقع جوه الباب والزجاج مش بيتحرك علما بأنى لما استلمتها من الميكانيكى الزجاج ده باذات جربته
السؤال بقى هل هما فعلا فتحوا الباب اللى جنب السواق و نتيجه لكده الزرار سقط و الزجاج وقف ولا ممكن يكون باب السائق كان مفتوح مع انى فاكر انى قفلته و كد هيشككونى فى نفسى
ودى صوره توضيحيه
ولو الرابط مش شغال انا حطيت الصوره فى المرفقات المهم فى تلات ازرار
الزر رقم 1 : ده المسؤل عن قفل كل العربيه او فتحها و طبعا احنا بنتكلم عن الباب اللى جنب السواق
الزر رقم 2 وده اللى بيرفع الزجاج و ينزله
الزر رقم 3 و ده اللى بيسوجر الباب ده بس او يفتحه وهو فى باقى العربيات بيبقى عند الزجاج و بيطلع لفوق ينزل لتحت لكن هنا شكله متختلف
هل بعد عرض الصوره اللى حصل حصل نتيجه فتح الباب بأى وسيله ترتب عليها الزر سقط و الزجاج وقف وهل ممكن افك انا المسامير و ا ثبت الزرار فى مكانه بنفسى لانى الصراحه اتخنقت من انى اودى العربيه للميكانيكى او الكهربائى دى بتقعد معاهم اكتر ما بتقعد معايا
ملحوظه : انا الميكانيكى بتاعى اشك انه دايما بيجيب العربيه فى مشكله تافهه و ترجعله تانى هل ممكن يكون الزر ساقط اساسا من الاول و انا اللى مخدتش بالى
بس برده لما الميكانيكى جابها الزجاج كان شغال دلوقتى واقف
فى الاول و فى الاخر الموضوع عدى و احنا مش عايزين نظلم حد بس عايز اعرف السبب الحقيقى
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 09112010172-small(01).JPG‏ (32.8 كيلوبايت, المشاهدات 20)

التعديل الأخير تم بواسطة ahmedraafat00 ; 09-11-2010 الساعة 08:49 PM
قديم 09-11-2010, 11:12 PM

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي رد: عربيتى اتفتحت و اتحركت من مكانها !!! ياترى ازاى عشان منظلمش حد

يا جماعه ياريت حد يرد و يفيدنى برأيه انا تعبت وانا بعمل الموضوع ورفعت كمان صوره عشان اوضح
وعايز اعرف افك انا البتاعه الموجود فيها الزرار و اركبه فى مكانه و اربط مساميرها تانى ولا بلاش؟ السواق بتاعنا كان دايما بيعملها بنفسه

قديم 09-11-2010, 11:39 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

يوم السبت بليل الميكانيكى جابلى العربيه على الجراج كان بيظبط فيها شويه حاجات
أكبر خطأ أنك تسيب عربيتك بمفتاحها مع ميكانيكى

وبالتالى من الوارد جدا

تكون العربيه بتتساق فى أوقات عدم تواجدك بالمنزل

ببساطه شديده

ممكن يتعمل مفتاح على المفتاح وهى مع الميكانيكى

ونقل السياره من وضع أفقى لوضع رأسى

بيدلل على أن العربيه دارت فى غيابك

طيب دارت أزاى والمفروض أنت معاك المفتاح

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 09-11-2010, 11:57 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

أكبر خطأ أنك تسيب عربيتك بمفتاحها مع ميكانيكى

وبالتالى من الوارد جدا

تكون العربيه بتتساق فى أوقات عدم تواجدك بالمنزل

ببساطه شديده

ممكن يتعمل مفتاح على المفتاح وهى مع الميكانيكى

ونقل السياره من وضع أفقى لوضع رأسى

بيدلل على أن العربيه دارت فى غيابك

طيب دارت أزاى والمفروض أنت معاك المفتاح
لا يا استاذ سمير حضرتك مش فاهم سايس الجراج هوا اللى حركها لانها كانت قافله على مكان ياخد بتاع عربيتين و الجراج كان زحمه بس هوا بيقولى انه لقى باب السواق مش مسوجر راح دخل و اتعامل هوا مع الدريكسيون والكام واحد زقوه وغير مكانها بس انا بعد كده اكتفت زر القفل اللى واقع جوه الباب اللى جنب السواق و الزجاج اللى مش بيترفع فهل بقى ممكن يكون فتح الباب اللى جنب السواق بوسيله ما و نتيجه لذلك الزر رقم 1 الموضح بالصوره وقع والزجاج وقف فى الباب ده ؟؟؟ ولا حتى لو فتحه صعب الزر يقع من مكانه ؟
وهل بأمكانى أفك المسامير و ارجع الزر مكانه و اربط المسامير تانى زى ما السواق كان بيعمل ولا بلاش؟

قديم 10-11-2010, 12:02 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

وهل بأمكانى أفك المسامير و ارجع الزر مكانه و اربط المسامير تانى زى ما السواق كان بيعمل ولا بلاش؟
لو تعرف .............جرب وحاول

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير