العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 04-11-2010, 11:27 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute
طلب اول مصائب ما بعد الصيانة !!!!!

مساء الخير على كل اعضاء المنتدى المحترمين طبعا عرفتوا من موضوعى السابق ان انا روحت عملت صيانة ال15000 ك للعربية 516 بتاعتى وهى عاملة بالظبط 8000 ك طبعا متسألونيش ازاى ( اسألوا السيد المحترم حسام ابوالفتوح )ربنا يخلصنا منة هو وامثالة غبور ومنصور و.......... بس هو تفوق عليهم فى النصب والسرقة حيث هو اللى عامل الصيانة كل 3 شهور (سرقة حصرى )
المهم ظهرت مشكلتين عندى عايز اعرف اية سببهم قبل مااروح التوكيل فممكن الأفادة والمشاكل هى :

1- وحدة رفع الزجاج كانت شغالة 100% من ساعة مااشتريت العربية وماكنتش بتعلق خالص دلوقت بقت بتعلق على طول بعد مالعربية خرجت من الصيانة فياترى اية السبب اللى عاملوة ( فى التوكيل مع انى ماشتكتش منها خالص ) يخلى وحدة الرفع تعلق كدة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

2- اما تأخد العربية الغيار الثانى او الثاث واشيل رجلى من دواسة البنزين اسمع صوت نحرة جامدة مع انى مغير زيت ايسو من اسبوعين للفتيس عند احمد مهران وقالى الصوت دة عادى فى كل ال516 والأسبرانزا عموما فياترى صوت النحرة دة طبيعى ولا عند كل ملاك الأسبرانزا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فأرجو منكم الأفادة والرد وشكراااا
قديم 05-11-2010, 01:46 AM
كريم احمد كريم احمد غير متواجد حالياً

كريم احمد is just really niceكريم احمد is just really niceكريم احمد is just really niceكريم احمد is just really nice
افتراضي رد: اول مصائب ما بعد الصيانة !!!!!

نفس صوت النحرة عاندى بردوa113
قديم 05-11-2010, 03:34 AM
الصورة الرمزية TheSantos128
TheSantos128 TheSantos128 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: H.R
هواياتي: CAR'S-SPORT'S

TheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to behold

انا لو منك اروح التوكيل واسمعهم صوت نحره برضه بس سورى من بوقى واخرب الدنيا علشانن انا روحت مع واحد صاحبى التوكيل بتاع ابو رواش وكان عنده مشاكل فى العربيه اول مره لما اتكلم بادب اشتغلو تانى مره راح ورحت معاه وقلبنا الدنيا عليهم اتعدلو وبقو وى الفل
مش بيجوا الا بالخناق واللى بالى بالك
ودمتم
قديم 05-11-2010, 04:15 AM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

كلام حضرتك مظبوط فى حتة النصب اللى ابو الفتوح شغال فيه . وانا شخصيا عانيت من الموضوع دا ايام ما كانت معايا الإسبيرانزا . والغريب انك بتدفع حوالى 400 جنيه كل 3 شهور ودا طبعا شيئ مش سهل بالنسبه لمالك سياره صينى رخيصه جايبها عشان يمشى بيها حاله .
المهم خلينا فى موضوع سيادتك . روح مركز الخدمه اللى انت عملت عنده الصيانه وسمعهم كلمتين ( بأدب أو من غير مش فارقه ) وخليهم يظبطوا موضوع الزجاج . ودا اعتقد انه حاجه بسيطه ومافيش فيه مشكله . اما موضوع الفتيس فدا اللى انا خايف منه . لأنه فى الغالب حايحاولوا يلبسوهولك على اساس ان دا عيب استخدام . انا كانت عربيتى فيها عضه فى النقلات . واشتكيت منها عدة مرات . وكل مره يقولوا غيروا زيت او ربطوا حاجه او راجعوا على حاجات فيه . وزى ماهو ... لغاية ما فى مره المهندس هناك قاللى ان حايكشفوا عليه ولو طلع فيه حاجه حاتحمل انا تكاليفها بالكامل على انه عيب استخدام . طبعا قاوحت معاه شويه بس فى النهايه قلتله لأ مش عايز منكم حاجه وخليه كده لغاية ما نشوف أخرتها .
حرميه وسرقه عينى عينك . دا غير ان فيهم بهايم ومابيعرفوش حاجه .

Saif El Deen
قديم 05-11-2010, 06:25 AM
الصورة الرمزية abdo verna
abdo verna abdo verna غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب
هواياتي: قيادة الييارات

abdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really nice

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
اذواق