العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 02-11-2010, 09:25 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute
افتراضي تجربتى فى ابورواش .......... وتحذير من جدول الصيانة !!!!!!!

مساء الخير على كل الأعضاء فى هذا المنتدى الكبير والعظيم حبيت ان انقل لكم تجربتى اليوم فى مركز خدمة اسبرانزا ابو رواش لكى يستفيد الكل من الموضوع واليكم القصة بالتفصيل :

قمت بالحجز منذ 3 اسابيع فى التليفون عشان كنت بشتكى من المساعدين الأمامية فى 516 بتاعتى وادونى معاد النهاردة الساعة 2 الظهر وكنت قايل فى نفسى ان لازم اغير المساعدين على حساب الضمان بعد مااكد لى احمد مهران انهم لازم يتغيروا واكد ايضا لى مهندس توكيل العباسية المهم بعد مادخلت عندهم ونادو عليا فى الميعاد المتفق علية دار الحوار التالى :

العبد لله : كنت عايز اكشف على المساعدين الأمامية واغيرهم لوسمحت .

المهندس : بعد مفتح كتيب الضمان وبصلى بصة غريبة و فوجئت بة بيقولى انا ممكن اخرجك برة الضمان الأن ؟؟؟!!!!!!!!

العبد لله : قولتلوا لية كدة بس انا ماشى تمام وكل حاجة صح عندى ؟

المهندس :عشان المفروض كنت تعمل صيانة 10000 ك و صيانة ال15000 ك كل 3 شهور !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

العبد لله : ازاى يابشمهندس والعربية دلوقتى عاملة 8012 بالظبط وعامل صيانة 1000 وصيانة ال5000 ك فى توكيل العباسية والفواتير موجودة اهة وكلة تمام مفيش حاجة .

المهندس : لأ انت العربية بقالها معاك سنة ومش شرط تكون مشيت المسافات دى وانت ليك فى السنة 4 صيانات معملتش غير 2 بس حتى لو العداد 1 ك بس !!!!!!!!!!!!

العبد لله : يابشمهندس انا مشاويرى قليلة جدا وعندنا فى بيتنا عربيتين غير دى يعنى مش شرط انى امشى بيها دايما انا حر ياسيدى !!!!!!

المهندس : انشاالله تكون واقفة مش بتتحرك لازم كل 3 شهور تيجى يعنى اجبارى تعمل الصيانة كل 3 شهور.

العبد لله : ( كنت حاسس انى خلاص حضربة واللى يحصل يحصل ) طب انا اعمل صيانة ال15000 ك والعربية عاملة 8000 ك ازاى بس ياعم انت وحتلاقى كل حاجة جديدة مش محتاجة تغيير يعنى !!!!

المهندس : نغير كل الفلاتربجديدة بردة ونشوف البوجيهات ونبص على العفشة كلها ونعمل كل حاجة الا تغيير الزيت وفلتر الزيت تبقى روح غيرهم فى اى توكيل عند 10000 ك ومتعملش باقى الحاجات عشان حنعملها هنا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

العبد لله : ( وصلت لأخر مرحلة فى مسك اعصابى بعد الزعييق وتعلية الصوت اللى انا مبحبوش ) ماشى اعمل دة واكشفلى على المساعدين الأمامى وشحن الدينامو وكل حاجة عشان انتوا زهقتونى فى العربية .

المهندس : تحت امر حضرتك يافندم والصيانة دى حتتكلف 219 جنية بعد ماتم خصم ثمن الزيت والفلتر !!!!!!!!!

العبد لله : ماشى اتفقنا .

* العربية دخلت فى معادها الساعة 2 خرجت الساعة 3:45 ولقيت شيلين الحاجات القديمة زى الفلاتر وكاوتش الشكمان القديم فى شنطو وادوهالى ( والله الفلاتر القديمة شكلها لسة جديد )

المهندس : العربية تمام حضرتك و100% وزى الفل !!!!!!!

العبد لله : نعممممممممممممممممممم
المهندس : المساعدين تمام وشحن الدينامو ممتاز وحنجرب دلوقتى كل حاجة .

العبد لله : المهندس طلع ساق العربية وجرب وانا معاة ونزل فى مطبات وحفر وطوب وكل حاجة واقولة سامع صوت الطقطقة العالى دة

المهندس : دة الطبيعى فى ال516 والناس كلها عرفة العفشة فيها عاملة ازاى ونشفة ادة اية

العبد لله : بس فى العباسية قالولى المساعدين عايزين يتغيروا

المهندس : هات تقرير منهم بكدة وانا اقسم بالله اديك 4 مساعدين مش 2 وهما بيقولوا كدة عشان يوزعوك و خلاص والمساعدين اللى عندك زى الفل مفيهمش حاجة خالص

العبد لله : ماشى يابشمهندس يعنى كل حاجة تمام

المهندس : ( بعد 20 دقيقة تجربة ) تمام والعربية سلييمة ومفيهاش حاجة خالص .

ومشيت بعد مادفعت فى الخزينة واخذت امر الخروج والحمدلله على كدة

ملاحظات هامة جدا :

- نصيحة لكل ملاك اسبرانزا مراعاة الصيانة كل 3 شهور ( نظام غريب ) بس عشان مايضعش حقك فى الصيانة

- لازم تحجز الصيانة فبل ماتروح بفترة عشان لو رحت حتى الساعة سابعة مش حتبقى الأول .

- مواعيدهم بالدقيقة مظبوطة ودة اللى اسعدنى كتير لأنى بحب احترام الموايد فى كل حاجة .

- الفنيين فى ابورواش عندهم امانة وذمة شوية يعنى لقو مثلا كوتشة الشكمان مقطوعة غيروها من غير مكنت خدت بالى منها او اشتكى منها وهما احسن من العباسية

- حتأكد بكرة من حكاية المساعدين دول واشوف الحكاية حتخلص على اية وربنا يستر

- اسف جدا للأطالة والموضوع الطويل دة بس عشان الكل يستفيد منة وميتفجأش لما يروح واسف مرة تانية للأطالة .

اخر كلمة :
العربية ال516 عربية جميلة جدا واكثر من ممتازة بس عيبعها الوحيد زى كل العربيات اللى فى مصر انها بتتجمع وتتقفل بأيدى مصرية وماادراك بالمصريييين !!!!!!!!!!
قديم 02-11-2010, 10:05 PM
stonecoldmido5 stonecoldmido5 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ماجيستير سياحة وفنادق

stonecoldmido5 is a splendid one to beholdstonecoldmido5 is a splendid one to beholdstonecoldmido5 is a splendid one to beholdstonecoldmido5 is a splendid one to beholdstonecoldmido5 is a splendid one to beholdstonecoldmido5 is a splendid one to behold
افتراضي رد: تجربتى فى ابورواش .......... وتحذير من جدول الصيانة !!!!!!!

و الله يا استاذ باسم زي اما قلت لحضرتك صوت العربية اساسا كده و المساعدين صوتهم عالي وانا رحت 4 مرات قالوا نفس الكلام اللي حضرتك قولته و اشكر حضرتك ع الموضوع
قديم 02-11-2010, 10:08 PM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

ألف شكر يا باسم على نقل التجربة

بس عايز أقولك أن الصيانة فعلاً كل 5000 كم
أو ثلاث شهور وده مكتوب فى كتيب الضمان

بالنسبة للفلاتر مترمهاش وحافظ عليها
علشان حتحتجها بعد كده

بالنسبة للمساعدين
روح أى مركز تاتى
وحاول مرة وأتنين وتلاتة
لن يضيع حق وراءه مُطالب

قديم 02-11-2010, 10:11 PM

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stonecoldmido5 مشاهدة المشاركة

و الله يا استاذ باسم زي اما قلت لحضرتك صوت العربية اساسا كده و المساعدين صوتهم عالي وانا رحت 4 مرات قالوا نفس الكلام اللي حضرتك قولته و اشكر حضرتك ع الموضوع

طب مفيش حل مش حنعمل حاجة يعنى اكيد فى حل انا فى حل بفكر فية بس مش عارف اعملة ولا استنى ......فكرة بتدور فى دماغى بقالها شهرين بس عاجز عن تنفيذها ومش عايز اقولها مش عشان حاجة عشان بس محدش يتأذى منها فأكيد اكيد فى حل
قديم 02-11-2010, 10:13 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق سيد مشاهدة المشاركة

ألف شكر يا باسم على نقل التجربة

بس عايز أقولك أن الصيانة فعلاً كل 5000 كم
أو ثلاث شهور وده مكتوب فى كتيب الضمان

بالنسبة للفلاتر مترمهاش وحافظ عليها
علشان حتحتجها بعد كده

بالنسبة للمساعدين
روح أى مركز تاتى
وحاول مرة وأتنين وتلاتة
لن يضيع حق وراءه مُطالب

لا شكر على واجب دة اللى حضرتك بتعلمهولنا يا استاذنا وواجب المنتدى علينا ان ننقل تجاربنا لبعض لتعم الأستفادة على الجميع وانشاء الله يااستاذ احمد حروح واشوف فى مراكز تانية وحتأكد اكتر من احمد مهران وشكرا على رد حضرتك