العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 07-12-2008, 11:22 PM
شريف عبد الرازق شريف عبد الرازق غير متواجد حالياً

شريف عبد الرازق will become famous soon enough
غسيل المحرك هل هو ضرورى

هل غسيل المحرك بالماء او بالفوم ضرورى ام بالهواء فقط
للعلم لى زميل كلفه غسيل سيارته فى بنزينة يحائق القبة حوالى 6000 جنيه حيث تسبب فى حرق كرت مش عارف اى منطقة فى عربته النيسان موديل 2006
قديم 08-12-2008, 02:49 AM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: غسيل المحرك هل هو ضرورى

في منظفات شبه جافة مخصصة للسيارات الحديثة أما الماء و الجاز فإياك
النظافة بتبقي مهمه جدا قبل فتح الموتور لاي صيانه
للشكل العام ممكن تقوم بالتنظيف علي الوش و بنفسك

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)
قديم 08-12-2008, 01:07 PM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute

بالهواء كويس جدا و تريح دماغك

و لو عيز بالمياه ياريت تغطي موبينه الكهرباء و الشريحه الالكترونيه و اغسل بالمياه برحتك انا بعمل كده عندي

my peugeot 306 gti6
قديم 08-12-2008, 08:00 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

انا عندي في الابيزا بغسل الموتور بالجاز بس ببقي مغطي الاسبراتير و الموبينا كده كده بعيدة اساسا بس في العربيات الجديدة بقي يا ريت الغسيل بالفوم فقط بيبقي محطوط في انبوبه كده و متوصله بكمبروسر هوا و يتغسل بياه الموتور و برضه تبقي بعيد عن الكونترول يونيت و يستحسن تعمل للكنترول يونيت علبه فيبر كده او معدن تغطيها بيها وقت الغسيل
قديم 09-12-2008, 09:14 AM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute

كل الكلام اللى اتقال كلام جميل
أبعد عن الكنترول و الحساسات
و خد بالك من ال throttle و tps و الأفضل الفوم
لكن الجاز بينشف الأجزاء المطاطية زى أسلاك البوجيهات و خراطيم المياه

شارك دافع عن أفكارك