العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 04-10-2010, 06:59 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي المشترى والتاجر وجهان لعملة واحدة فى السيارات

المشترى والتاجر وجهان لعملة واحد فى السيارات
مع اختلاف المسميات تاجر او وبايع او سمسار سيارت او اى مسمى فهو وجة لعمة واحد والوجة الاخر هو المشترى
ناس كثيرة تنقد التجار وتقول عليهم كلام كثير (........................ ...)
ولكن هل تعلم انك انت الاخر تاجر هل تعلم انك تعمل كل ما تعايب علية فى اى شخص اخر ولكن لطبيعة الانسان انة يرفض ان يواجة احد بالحقيقة
ولكن اعلم ان كلا الطرفين وجهان لعملة واحدة
فايوم انت تبحث عن شراء سيارة وغدا انت تبيع سيارتك
فايوم تريد ان تشترى باقل الاسعار باى طريقة وغدا تريد ان تبيع سيارتك باعلى السعار باى طريقة (حتى لو اخفيت عيوب سيارات حتى لو بالغت فى ما تعملة لسيارات والسبب انك تريد ان تغير سيارات ولا تريد ان تدفع مبلغ كبير فرق
ما من احد لا يفعل ذلك فى سيارتة او سيارت والدة او سيارة تخص احد اقاربة فاذا انت تاجر
وهناك اقاويل كثيرة تستخدمها مثل التجار ولا تعلم
مثم من يقول عربيتى استخدام خفيف لا تحركاتى بها خفيفة كل يوم 30 كم بس من البيت للشغل ومن الشغل للبيت
ومثل من يقول انا اشتريت العربية دة ب 40 الف وغيرت لها متور وصرفت عليها 10 الف وعايز ابعها 50 الف ونسى انة اسخدمها
ومثل من يقول انا شارى العربية دة وصحبها ال قبلى رافع العربية 10 سنوات
ومثل من يقول اصل انا مسافر ومستعجل فى البيع او استخدام طبيبة او طبيب وغيرة
ومثل من يقول العربية دة كويسة جدا بس فيها شوية حجات عايزة 500 جنية وتتعمل
وجمل كثيرة جدا وكل الناس دة نسية انها اسخدمت سيارتها اسخدام لة ثمن
مش هقول ان اى حد مش من حقة يكسب فى بيع عربيتة ولا ان اى تاجر لا يريد ان يكسب فى تجارتة انما البايع والتاجر وجهان لعملة واحد وهى المكسب
هل لا يوجد منا من لا يريد ان يكسب
اذا كانت الحكومة نفسها تريد ان تكسب فى الجمارك
ولا لما وجدا ان خارج مصر لا يوجد من يبيع سيارة 131 الى الان ولا 128 ولا 132 ولا غيرها من انواع السيارات ولا وجدا احد يشترى عربية جديدة وبعد سنة من اسخدامة عايز يبعها بنفس الثمن ال اشتراها بية على اساس ان سعر السيارة زاد
مش كل دة واكثر بيحصل فى مصر ولا محدش بيفتكر الكلام دة ويجعة عامر
قديم 04-10-2010, 07:02 PM
الصورة الرمزية mostafa2000
mostafa2000 mostafa2000 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس استشاري وصاحب مكتب هندسي
هواياتي: القراءة وتنس الطاولة والسيارات

mostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: المشترى والتاجر وجهان لعملة واحدة فى السيارات

كلام سليم 100%

قديم 04-10-2010, 10:23 PM
الصورة الرمزية إبراهيم عثمان
إبراهيم عثمان إبراهيم عثمان غير متواجد حالياً

إبراهيم عثمان will become famous soon enough

بس فى ناس محترمة وبتراعى الحاجات اللى حضرتك قولت عليها وأنا بحترمهم جدا

قديم 05-10-2010, 12:24 AM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

كلام حضرتك مظبوط

قديم 23-10-2010, 03:18 AM
كيلاني كيلاني غير متواجد حالياً

كيلاني will become famous soon enoughكيلاني will become famous soon enough

انا مش ضد المكسب انا ضد الغش, يعني اطلب اللي يعجبك وانا هادفع اللي يعجبني, بس اعرف انا بشتري اية. الاعتراض علي اخفاء العيوب مش المبالغة في الاسعار و دة رأي شخصي فقط