العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 03-10-2010, 06:12 PM
احمد عرفان احمد عرفان غير متواجد حالياً

احمد عرفان is on a distinguished road
عاجل انجدونى يا اهل الخبره بجد

انا عربيتى لانسر ميراج موتور mivec 2400 كانت ماشيه وكلو تمام وفى يوم لاقيت لمبه المور بتنول مع الدى بتاعت الدرايف عند الغيار التالت مع العلم الفتيس مانيول واتوماتك هيدروماتك ودتها الحرفين حطوها على الجهاز طلع عيب حساس ضغط زيت الفتيس لفيت الحرفين لكها عشان الاقيه مش لاقيه جبت زيو بالظبط مع اختلاف الرقم مشتغلش ونفس العيب بس المكنيكى صلح القديم وجربو اشتغل بس اليومين دول بدا يظهر نفس العيب ومش لاقى مكان اجيب منو الحساس ده لانى دوغت بجد ودماغى مدوشه بسبب الحساس ده ياريت تقولوى قطع غيار الماتور المايفيك الا قيها فين
اسف للاطاله
قديم 03-10-2010, 10:07 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انجدونى يا اهل الخبره بجد

للاسف مش حتلاقيها غير استعمال
و مافيش اكبر من الحرفيين في القاهره
بص في الوكاله يمكن تلاقي و لو مش كده
شوف اي تاجر قطع غيار يبعت يجبهولك استعمال او جديد
او شوف اي حد من اصحابك يكون في اوربا يبعتهولك من هناك

حـازم خـضـر

قديم 04-10-2010, 01:04 AM
احمد عرفان احمد عرفان غير متواجد حالياً

احمد عرفان is on a distinguished road

يانهار ابيض بجد زعلت طب انا مليش حد فى اوربا طب موضوع ان حد يجبو جديد الاقيه فين جديد طيب معلش انا عارف انى متقل عليك
قديم 04-10-2010, 04:51 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

شوف اي تاجر قطع غيار كبير او مستورد ياخد رقم القطعه و يستوردهالك
او الوكيل برضه يقدر يستوردها لحسابك

حـازم خـضـر

قديم 04-10-2010, 04:50 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

دلوقتى فيه عدة حلول

الأول بأنك تجيبه من على النت بس أن للأسف دورت على ebay والنت عموما ولم أجد أثرا للحساس.

التانى بأنك تتفق مع تاجر أستيراد كبير من الحرفيين بأنه يجيبهولك من بره برقم القطعة, وتوعده بأنك هتظبطه فى الفلوس وهيجيبهولك بأذن الله.

فيه حل عبقرى صاروخى, حساسات العربية كلها بتشتغل على أساس واحد, "المقاومة المتغيرة" مثلا حساس درجة حرارة الهواء اللى فى خرطوم مدخل الهواء بتاع الموتور (ال intake) مقاومته للتيار الماشى فيه بتتغير بدرجة الحرارة, فبيدخله مثلا 2 فولت بيطلع 1.5 فى الجو البارد و1.8 فى الجو الساخن, وده بيفرق فى كمية البنزين الداخلة للموتور لأن الكومبيوتر فى الجو البارد بيدخل بنزين أكثر والعكس فى الجو الساخن, بره بيغيروا الحساس ده بمقاومة محسوبة بتخلى القراءة اللى داخلة لكومبيوتر العربية دائما 2 مثلا بحيث الكمبيوتر يدخل بنزين زيادة للعربية على طول فأدائها بيتحسن.

كل الكلام اللى فوق ليه غرض واحد, ممكن تبدل الحساس بتاعك بمقاومة أو أيسيهاية, لو عارف قرائته العادية كام ,بحسبة صغيرة هتعرف أنت عايز مقاومة أد أيه, وهتنتهى مشاكلك تماما, بغض النظر عن أنه مش هيبقى فيه حساس خالص
.

وربنا يوفقك.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.