العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جاك JAC

جاك JAC جاك JAC تأسست عام 99 و متخصصة فى صناعة السيارات التجارية و الميكروباص و قد حققت انتشار دولى فى هذا المجال و قدمت سيارات ركوب مؤخرا بتصميمات إيطالية تنبئ بمستقبل مبهر لتلك السيارة

قديم 19-09-2010, 01:06 PM
ahm2020 ahm2020 غير متواجد حالياً

ahm2020 has a spectacular aura aboutahm2020 has a spectacular aura about
افتراضي عملت صيانة الألف للـ B15

السلام عليكم

إمبارح عملت صيانة الألف للجاك B15
بصراحة مقابلة الناس هناك كويسة جداً

أنا كنت بعمل الصيانة بالإضافة إلى بعض الملاحظات زي صوت تزييئ بسيط في التابلوة و أنا بعدي المطبات العالية أو بركن في مكان محتاج أطلع حته عالية

وكمان في حاجة كانت حصلت معايا بس للأمانة مرتين بس هي إني لما كنت بلف الدريكسون يمين أوي و أرجع لورا وأنا بركن مثلاً العربية بطلت ووقفت كأنك دوست فرامل ومكنتش هقول لهم عليها . قلت يمكن حساسية رجلى على الدواسات

والراديو كان أحياناً بيعلى و يوطي كأن الموجة بتروح و تيجي

المهم السيناريو بتاع اليوم
وصلت الساعة 10 وإمبارح كان السبت (نصيحة محدش يروح سبت)
المكان كان زحمة جداً بس كلها عربيات جيلي وده يمكن من الحاجات اللي مكانتش عجباني لأني كنت الوحيد اللي بعمل صيانة جاك وقت ما رحت بس مضطر أستنى كل العدد ده من الجيلي.

بعد شوية وصل 3 عربيات جاك b15 برضه صيانات ألف و خمسة ألاف
طبعاً الحوار دار بيننا خلاصة الكلام إن كل اللي كان موجود مبسوط من أداء عربيته
والكل لما بيقارنها بحاجة كان بيقارنها بالسيراتو و الإلنترا أقصد إن المقارنة دايماً مع الأعلى.
والشكاوى أو الملاحظات بتاعتهم على سياراتهم كلها كانت فردية يعني مكانش في عيب كلنا بنشتكى منه .. يعني مثلاً واحد عنده باب بيزيئ واحد عنده إزاز بيدخل هوا كله حاجات فردية ووارد حدوثها في أي نوع من العربيات

وطبعاً كل الموجود كان معجب جداً بالـ B15 و اتهرينا أسئلة عنها

وطبعاً لازم يكون في سلبيات أكيد مش كل حاجة حلوة
أول حاجة طريقة استلام العربية معجبتنيش يعني بياخد منك الشكاوى و الملاحظات و بيقول لك شيل متعلقاتك من العربية و سيب المفتاح في الباب و اتفضل في الإستراحة طبعاً أكيد محدش فينا هيكون مستريح و هو سايب المفتاح في الباب في مكان مفتوح مش داخل الورشة فالكل كان مضطر يقف جنب عربيته محدش راح الإستراحة
ثانياً الفترة كانت طويلة جداً لحد ما أخدوها يعني عربيتي كانت أول واحدة في الجاك دخلت الساعة 2.15 يعني من 10 لـ 2.15 واقف جنب العربية بسبب كثرة عدد الجيلي اللي جاي قبل مني. هو اللي هون الوقت شوية الحوارات اللي دارت بيني وبين ملاك الجاك بي كلاس .. كان نفسي كلكم تكونوا موجودين
وحتى لما طلعت الإستراحة الولد بتاع البوفيه مكانش موجود و البوفية أصلاً شكله لسة جديد و لسة ماشتغلش كان نفسي موت أشرب أي حاجة أو أكل حاجة للأسف مكانش فيه لدرجة إني رحت شربت ميه في شركة فيروز اللي جنبهم بس لما رجعت كان الولد بتاع البوفية موجود بس شغال بيبسي ومية وعصير بس مفيش مشروبات ساخنة ولا أكل. يعني من الأخر اللي رايح اليومين دول يعمل حسابه و ياخد احتياجاته معاه.
المهم العربية خرجت الساعة 3.30 تقريباً موضوع الراديو كان باين إنه إتعمل لأن الصوت كان جميل جداً و أنا راجع و من الواضح إن وصلة الإريال مكانتش راكبة

بالنسبة لموضوع التبطيل و أنا برجع للخلف هما قالوا إنه إتعمل بس مقالوش إيه اللي إتعمل فيه بالظبط و جربتها أكتر من مرة و فعلاً العربية مبطلتش بس واحد من ملاك جاك اللي كانوا موجودين قال لي إن نقص زيت الباور بيعمل كده أصل بصراحة دي أول عربية باور أركبها يعني إحتمال يكونوا زودوا زيت الباور شوية

بالنسبة لتزيئ التابلوة إتفاجئت بعد ما روحت و بركن العربية إنه لسة موجود هو صوت واطي جداً و مش بيحصل غير و أنا بركن أو بعدي مطب بس منرفزني لأني حاسس إنه لسة بدري أوي علشان أسمع حاجة زي كده.

بالنسبة لصيانة الألف
اللي تم فيها تغيير الزيت وزيت الفتيس و الفلتر

حطيت زيت شل هيلكس 10000 لأن الـ 5000 ماكانش موجود وأنا كنت عاوز أحط 5000 علشان أغيره تاني في الصيانة الجاية أهو نضافة للموتور برضه

زيت الـ 10000 كان عليه عرض إن الفلتر مجاني.

إجمالي المدفوع 319 جنية
230 زيت 10000
60 زيت فتيس
والباقى 10% ضريبة
وطبعاً المصنعيات مجانية

لو رايح تعمل صيانة الألف خد بالك متنساش تاخد منهم كتيب الضمان لأني نسيت أخده و لسة مكلمهم دلوقت و قالوا لي تيجي تاخده من هنا أو ممكن تاخده مع صيانة الـ 5000
قديم 20-09-2010, 12:24 AM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عملت صيانة الألف للـ B15

الف مبروك الصيانه وربنا يحرسها من العين .....وياترى كنت صادق معاك لما ألتلك أبل ما تشترى انك هتقارنها بسيارات اعلا منها فى الفئه وان المدفوع فيها مش خساره فيها ولا ايه
قديم 04-10-2010, 12:20 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

شكرا على عرض تجربتك لينا ومستنيين صيانة 5000 انشاء الله
قديم 06-10-2010, 02:15 AM
مهندس محمود صابر مهندس محمود صابر غير متواجد حالياً

مهندس محمود صابر is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا أخى الفاضل على الموضوع وانا كمان العربية ساعات بتبطل منى وللاسف مقلتلهمش على الموضوع دة لانى لسة جديد فى السواقة وان شاء الله فى صيانة 5000 وربنا يكرمنا ان شاء الله ويحفظنا جميعا
قديم 06-10-2010, 11:59 PM
ahm2020 ahm2020 غير متواجد حالياً

ahm2020 has a spectacular aura aboutahm2020 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.كمال مشاهدة المشاركة

الف مبروك الصيانه وربنا يحرسها من العين .....وياترى كنت صادق معاك لما ألتلك أبل ما تشترى انك هتقارنها بسيارات اعلا منها فى الفئه وان المدفوع فيها مش خساره فيها ولا ايه
دكتور كمال طبعاً أنا كنت رديت على حضرتك قبل كده بس بكرر شكري لحضرتك ومرة تانية الله يبارك في حضرتك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

شكرا على عرض تجربتك لينا ومستنيين صيانة 5000 انشاء الله
أنا اللي بشكر حضرتك و إن شاء الله متابع معاكم و إن شاء الله أبلغكم بالتطورات أول بأول

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهندس محمود صابر مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا أخى الفاضل على الموضوع وانا كمان العربية ساعات بتبطل منى وللاسف مقلتلهمش على الموضوع دة لانى لسة جديد فى السواقة وان شاء الله فى صيانة 5000 وربنا يكرمنا ان شاء الله ويحفظنا جميعا
شكرا لحضرتك يا باشمهندس وربنا يبارك لك في عربيتك إن شاء الله