العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > مرسيدس

مرسيدس Mercedes مرسيدس بنز الجناح الاوربى للعملاق دايملر كرايسلر وتضم شركات مايباخ الفاخرة ومينى المدمجة من اشهر سياراتها B150 E-CLASS CLS CLK S-CLASS CL

قديم 11-09-2010, 03:45 AM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
طلب الفرق بين الزلمكة ال E200 موديل 86 و موديل 92؟؟؟؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

و كل عام و أنتم و جميع المسلمين بخير بمناسبة عيد الفطر المبارك , أعاده الله عليكم بالخير و اليمن و البركات

أنا كنت عاوز أعرف ايه الفرق فى الشكل الخارجى و الداخلى و الموتور و التابلوه و التجهيزات الداخلية و الكماليات بين الزلمكة موديل 1986 و موديل 1990 فما فوق , لأنى بصراحة بفكر أشترى زلمكة E200 موديل 1986 و أعدلها عشان تبقى الشكل اللى فوق ال90 لأنى بصراحة بقالى مدة بدور على واحدة نظيفة موديل فوق ال90 و مش لاقى خاااااااااااااالص حاجة نظيفة و لو لقيت بالاقى صاحبها اللى عاوز يبيعها طالب سعر عااااااااااااالى أوى و بيبقى ناقص ياخد الهدوم اللى أنا لابسها و لو يطول ياخد عيل من العيال , ممكن برضه ( رغم أنى معنديش عيال ) !!!!!!!!!!!! .

فأنا كنت بسأل عشان أعمل الموضوع بشكل صحيح بدل ما ألبخ .

شكرا جزيلا و جزاكم الله كل خير

مرسيدس اس550

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم
قديم 11-09-2010, 04:40 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الفرق بين الزلمكة ال E200 موديل 86 و موديل 92؟؟؟؟

فرق اللشكل الخارجي بيفرقب في ان ال 86 كانت بتنزل بجرايد رفيعه اما ال 90 كانت بجرايد عريضه و ال 91 بجرايد عريضه فيها شريط نيكل من فوق لحد ال 94
بالنسبه للتابلوه فلا يوجد اختلاف
الفوانيس كلها احد ما عدا موديل 94 كانت الاشارات الاماميه بيضاء و اشارات الالتفاف الخلفيه و لمبات الرجوع للخلف استغنت عن اللونين الاصفر و الابيض لصالح طبقه سوداء في موديلات 94.
بالنسبه للتجهيزات فكان موديل 90 من اوائل موديلات ال w124 بها مقاعد كهربائيه و فرش جلد الخ الخ الخ

حـازم خـضـر

قديم 12-09-2010, 04:12 AM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
طلب رد: الفرق بين الزلمكة ال E200 موديل 86 و موديل 92؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

فرق اللشكل الخارجي بيفرقب في ان ال 86 كانت بتنزل بجرايد رفيعه اما ال 90 كانت بجرايد عريضه و ال 91 بجرايد عريضه فيها شريط نيكل من فوق لحد ال 94

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

بالنسبه للتابلوه فلا يوجد اختلاف
الفوانيس كلها احد ما عدا موديل 94 كانت الاشارات الاماميه بيضاء و اشارات الالتفاف الخلفيه و لمبات الرجوع للخلف استغنت عن اللونين الاصفر و الابيض لصالح طبقه سوداء في موديلات 94.
بالنسبه للتجهيزات فكان موديل 90 من اوائل موديلات ال w124 بها مقاعد كهربائيه و فرش جلد الخ الخ الخ

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا باشا , ألف شكر على الرد

يعنى أنا المفروض دلوقتى أجيب العربية الزلمكة ال E200 موديل قبل ال 90 و ليكن مثلا 1986 و أشتريلها من بورسعيد الآتى :

رفرفين أماميين
4 أبواب
اشارتين أماميين
فوانيس خلفية
اكصدامين

و يكونوا بتوع عربية زلمكة E200 موديل فوق ال91 عشان النيكل اللى بيبقى فوق البكتات , صح؟؟؟؟

طاب أنا كان عندى استفسار تانى :

فى واحد اتعرفت عليه , هو تاجر قطع غيار مرسيدس استيراد فى بورسعيد , اسمه طارق البحراوى , قاللى أنه عنده موتور مرسيدس زلمكة E200 موديل 92 أو 93 , مش فاكر بالظبط, بالتكييف و الفتيس المانوال 6 سرعات ب 9000 جنيه , ده يبقى غالى و لا ايه؟؟؟

أنا آسف, بس انا أول مرة أشترى عربية مرسيدس و قلقان من الحاجات اللى هعملها فيها و خايف أعمل الحاجات دى كلها و فى الآخر , ألاقى العربية مش زى ما أنا عايز .

و لو فى حد عنده فكرة عن أسعار القطع اللى هشتريها للعربية , اللى قولت عليها فوق اللى هى الأبواب و الرفارف و الفوانيس و الاكصدمات , ياريت يقولى , عشان يبقى عندى فكرة .

شكرا و جزاكم الله كل خير

مرسيدس اس550

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم
قديم 12-09-2010, 09:11 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

كده العربيه حتصرف معاك كتير
يا تجيب العربيه و تركبها علي وضعها يا بلاش
انما تجيب عربيه وتغير لها اربع ابواب و الكلام دا كله مش حيبقي تمام
لما تغير الاربع ابواب حتضطر تغير التابلوه علشان يبقي نفس اللون و تداخل الالوان مع الفرش
و بالتالي حتغير برضه صالون العربيه كله.
فنصيحه بلاش من الموضوع دا
اما بالنسبه للموتور فلا اعلم اذا كان رخيص او غالي

حـازم خـضـر

قديم 20-10-2010, 10:37 AM
osama_hamed osama_hamed غير متواجد حالياً

osama_hamed is on a distinguished road

سؤال من فضلكم هو السعر المناسب للزلمكة بحالة جيدة موديل 86 الى 89 كام
و سؤال تانى ما هو الفرق بين الE200 و ال 200
مع خالص الشكر