العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 02-09-2010, 11:28 AM
sameh6 sameh6 غير متواجد حالياً

sameh6 is on a distinguished road
افتراضي مياه الرادياتير

اهلا يااحلي شباب واحلي منتدي اليوم معاي موضوع محيرني
مياه الرادياتير في ناس بتقول المية الخضرة وناس بتقول الحمرة وبتاع الرادياتيرات قاللي احسن حاجة المية المقطرة وانا محتار ياريت حد يوضح لي الفرق بين الانواع دي واستعمالها والنوع المناسب للانوس
قديم 02-09-2010, 10:18 PM
الصورة الرمزية acounter01
acounter01 acounter01 غير متواجد حالياً
من انا؟: الباشا
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: التليفونات المحمولة

acounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مياه الرادياتير

والله يا باشا الراجل بتاع الردياتير كلامة صحيح 100% افضل مياه للردياتير هي المياه المقطرة
لاكن الفرق بين المياه الخضراء والحمراء والزؤقاء الله اعلم بس علي ما اعتقد اللون فقط
قديم 07-09-2010, 09:36 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة acounter01 مشاهدة المشاركة

والله يا باشا الراجل بتاع الردياتير كلامة صحيح 100% افضل مياه للردياتير هي المياه المقطرة
لاكن الفرق بين المياه الخضراء والحمراء والزؤقاء الله اعلم بس علي ما اعتقد اللون فقط
عشرة على عشرة يا باشا
انا برضه بحط ميه مقطرة و بضيف عبوة امريكانى coolant booster (و مش ضرورى) المهم ميه مقطرة
قديم 07-09-2010, 01:17 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

معلش يارجالة, أنا شايف أن المياه المقطرة ماتفرقش عن المياه العادية غير فى درجة النقاء بس, أنما هى فى فى الأول والأخر ميه ولو أتحطت مع حديد بتخليه يصدى, زى ميه الحنفية, الفرق أن مفيهاش المركبات والشوائب العجيبة اللى فى المياه العادية اللى بتترسب جوه الراديتير وممرات الموتور.

والمياه الخضراء أو الحمراء أو حتى الزرقاء كلهم بيبقى عليهم مانع للصدأ, ودرجة غليانهم بتبقى أعلى من المياه العادية وده بيضمن تبريد أحسن, وفى الدول الباردة ماينفعش أستخدام مياه عادية للراديتير لأنها هتتجمد, ولازم يستخدموا مياه خضراء أو حتى فحلقى, المهم يبقى فيها مركب من مركبات الجليكول علشان برضه درجة تجمدها أقل من المياه العادية.

والفروق بين أنواع المياه بتتضمن أن الأوروبى بينصحوله بأستخدام المياه الزرقاء, واليابانى بالمياه الحمراء, والخضراء عامة, وعلى فكرة المياه الخضراء سامة, والفروق بتبقى فى المركبات الكيميائية الموجودة على المياه, موانع الصدى, مضادات للحامضية, والمادة الداخلة فى تركيب المياه نفسها, ولو حضرتك عايزنى أقارنلك بينهم من عينيا بس هضطر أعمل شيرش علشان مش فاكر

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 07-09-2010, 03:06 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

و الله يا انجيكشن مقدرش اقول ان كلامك غلط بس حوضح وجهة نظرى
اولا الميه الخضراء او الحمراء او whatever عبارة عن مياه مقطرة مضاف عليها مركب الجليكلواثيلين + مواد مانعة للصدأ + مواد كميائية اخرى مثل مزيتات لمضخة المياه
ثانيا وضع مياه مقطرة فقط يعطى تبريد اكثر كفائة من المياه الملونة التجارية (و جرب to google it)لان خد بالك مش معنى ان المياه الملونة درجة غلاينها اعلى يبقى بتبرد احسن لان كده كده لو العربية سليمة الميه مش حتغلى نظرا لارتفاع ضغط دورة التبريد بالتالى حيرفع درجة الحرارة المطلوبة للغليان
ثالثا انا بانصح باضافة ال coolant booster لانه يحتوى على مركبات مانعة للصدأ و مزيتات للمضخة لكن مادة الجليكلواثيلين ليست ضرورية فى اجواء مصر الحارة