العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 22-08-2010, 11:33 PM
motor x motor x غير متواجد حالياً

motor x is on a distinguished road
افتراضي انا عايز حد يقولى طريقة كويسة لغسيل السياره

اولا انا عايز يا جماعة حد يقولى طريقة كويسة لغسيل السياره
ثانيا انا الكاوتش عندى مصفر احطله ورنيش ولا اعمله بايه
شكرا مقدما

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 27-11-2010 الساعة 12:28 PM
قديم 23-08-2010, 12:59 AM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بعض الاستفسارات

ممكن تستخدم شامبو لغسيل السيارات و فى نوع حلو ورخيص اسمه رابيدو انا بجيبوا من كارفور
بتنضف العربية من التراب اللى عاليها وبعد كدة بتحط شوية ماية2 لتر مثلا على 2 مقدار غطا علبة الشامبو
وتغسل العربية بالشامبو بفوطة فيبر وبعد كدة تشطف العربية كويس بماية بس خلى بالك حتحتاج ماية اكتر بكتير فى الشطف علشان الشامبو مايكنش ليه اثر وبعد كدة تنشفها بفوطة نضيفة حتلاقيها بقت بتبرق لان الشامبو داخل فيه شمع وبالتالى بيعطى للعربية لمعة حلوة
......................... ........
الكاوتش بقى الكلام فيه كتير
احلى حاجة بالفوم وحتلاقى منها منتجات كتير فى كارفور بس عيبه انه مكلف يعنى علبة الفوم حتلاقيها فى حدود 30 جنيه وفى نفس الوقت شوارعنا وحشة جدا فا حيرجع لونه يبهت تانى
........
وفى حاجات تانية الناس بتستخدمها زى ماية بسكر ... اه ماية بسكر ويتحط فى بخاخة وترش على الكاوتش حيعطيه لامعة
وفى حاجة تانية علبة حاجة ساقعة سيفين اب وتدعك بيها الكاوتش بسفنجة وطبعا ماتغسلش الكاوتش بمية علشان اللمعة ماتروحش
وفى حاجة تالتة الصنايعية بيعملوها بيجيبوا قطعة من كاوتش قديم ويسيحوها بالتنر ويفضل يقلب فيها ويقوم حاطط عليها شوية بوية سودا صغيرين و ويقوم ماسك فرشة ويقوم مظبط بيها الكاوتش
وفى طريقة تانية تجيب كيس بريل بتاع غسيل الاطباق وتحطه على سفنجة وتفتدع بيه الكاوتش بدون ماء ولا حتى بعد الدعك بتسيبه ينشف و بعد فترة لما بتيجى تغسل الكاوتش بيرجع شكله حلو ونضيف والطريقة دى كويسة بردو
.............
بالنسبة للمعة بتاعت الجزم مش عملية وساعتين تلاتة وحتلاقى الكاوتش رجع زى الاول
واخيرا كل الطرق دى مش بيتغسل الكاوتش بعديها علشان تفضل اللمعة
قديم 27-08-2010, 07:00 PM
motor x motor x غير متواجد حالياً

motor x is on a distinguished road
افتراضي رد: بعض الاستفسارات

شكرا على الرد