العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 01-08-2010, 11:58 AM
didos didos غير متواجد حالياً

didos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud of
للاهمية فيات 125 ارجو الاهتمام

السؤال ببساطة العربية دى كويسة ولا وحشة ؟

انا معايا فيات 125 ستيشن بولندى 1981 1500cc كامة واحدة المشكلة فى 3 حاجات
1 - انا شبه ماسوقتش عربيات غير عربيتى
2 - بما اننى مستجد فحاجات كتير مبكونش عارف العيب من العربية ولا من الصنايعى عند تكرار العيب
3 - صاحبها القديم كان مهمل جدا وسايب رفايع كتير مش غالية بس بجد حوالى 200 حاجة قعدت اعمل فيهم زى فلتر البنزين طبلة بتعلق والخ غير طبعا العلام مع الصنايعية مش ببلاش يعنى مثلا مغير عفشة فى الكامل وماحستش انى عامل حاجه
النقطة دلوقتى ان العربية فيها بعض ميزات
1- صالونها واسع بدرجة ملحوظة بنركب 6 على الكراسى و عيلين تلاتة ورا مرتاح !!
2- الستيشن شبه تحت الطلب بس بجيب بضاعة المحل عندى فيها وبتشييييل ماشاء الله
بس عيوبها
1- الكرونة مش قوى فممكن خلال سنة تحتاج 1100 كرونة
2- عايزة شغل سمكرة كتير وبالمرة دوكو
3 - التابلوه رايح والفرش مهلهل
فيه حاجة مش عارف عيب فى العربية ولا من العفشة الوحشة بس بتميل جامد فى الملفات على سرعات والمطبات بحس انى راكب حديده

اهم حاجة انا عايز اعرف هل العربية ال125 فيها عيب اساسى (ديل الكلب ماينعدل ) زى مثلا كل الفيليشيا بتسخن او 128 الكبالن بتبوظ على طول غير مش الحاجات اللى تخص الاستعمال زى 132 بتاكل بنزين و اللادا خشنة بس دى طبيعة مش عيبب .... ولا دى حالة العربية ولو اصرف هلاقى
فيه حاجة ميكانيكى قاللى عليها انها على ركب وده عيب انا معرفش ايه الركب وبتاثر فى ايه
من الااااااااااااااخر انا مرتاح للعربية وهى مش مريحانى فلو ربنا كرمنى بقرشين اظبطها احسن ولا اقلبها و اجيب 2105 او 132
قديم 01-08-2010, 12:54 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فيات 125 ارجو الاهتمام

لا عيوب معروفة لل125 فهى سيارة قوية و تصميمها متقن, و لكنها قديمة بعض الشىء لأن تصميمها يرجع الى ستينات القرن الماضى.
الميلان فى الملفات غالبا مشكلة المساعدين خفاف و يجب تغييرهم.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 01-08-2010, 01:20 PM

didos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud of

مشكور فادى محدش عبرنى غيرك
ايه نوع المساعدين المناسب عندى قدام ويا ريت اسعار (شحات عيش فينو) مع العلم انها ورا على 3 ورقات زى بتوع النص نقل مش مساعدين

التعديل الأخير تم بواسطة didos ; 01-08-2010 الساعة 01:27 PM
قديم 02-08-2010, 02:13 AM
الصورة الرمزية ahmdmagdy
ahmdmagdy ahmdmagdy غير متواجد حالياً
من انا؟: لا يجب أن تقول كل ما تعرف ..ولكن يجب ان تعرف كل ما تقول
هواياتي: Cars , Music , Internet

ahmdmagdy is just really niceahmdmagdy is just really niceahmdmagdy is just really niceahmdmagdy is just really niceahmdmagdy is just really nice
مبروك رد: فيات 125 ارجو الاهتمام

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة didos مشاهدة المشاركة

السؤال ببساطة العربية دى كويسة ولا وحشة ؟

انا معايا فيات 125 ستيشن بولندى 1981 1500cc كامة واحدة المشكلة فى 3 حاجات
1 - انا شبه ماسوقتش عربيات غير عربيتى
2 - بما اننى مستجد فحاجات كتير مبكونش عارف العيب من العربية ولا من الصنايعى عند تكرار العيب
3 - صاحبها القديم كان مهمل جدا وسايب رفايع كتير مش غالية بس بجد حوالى 200 حاجة قعدت اعمل فيهم زى فلتر البنزين طبلة بتعلق والخ غير طبعا العلام مع الصنايعية مش ببلاش يعنى مثلا مغير عفشة فى الكامل وماحستش انى عامل حاجه
النقطة دلوقتى ان العربية فيها بعض ميزات
1- صالونها واسع بدرجة ملحوظة بنركب 6 على الكراسى و عيلين تلاتة ورا مرتاح !!
2- الستيشن شبه تحت الطلب بس بجيب بضاعة المحل عندى فيها وبتشييييل ماشاء الله
بس عيوبها
1- الكرونة مش قوى فممكن خلال سنة تحتاج 1100 كرونة
2- عايزة شغل سمكرة كتير وبالمرة دوكو
3 - التابلوه رايح والفرش مهلهل
فيه حاجة مش عارف عيب فى العربية ولا من العفشة الوحشة بس بتميل جامد فى الملفات على سرعات والمطبات بحس انى راكب حديده

اهم حاجة انا عايز اعرف هل العربية ال125 فيها عيب اساسى (ديل الكلب ماينعدل ) زى مثلا كل الفيليشيا بتسخن او 128 الكبالن بتبوظ على طول غير مش الحاجات اللى تخص الاستعمال زى 132 بتاكل بنزين و اللادا خشنة بس دى طبيعة مش عيبب .... ولا دى حالة العربية ولو اصرف هلاقى
فيه حاجة ميكانيكى قاللى عليها انها على ركب وده عيب انا معرفش ايه الركب وبتاثر فى ايه
من الااااااااااااااخر انا مرتاح للعربية وهى مش مريحانى فلو ربنا كرمنى بقرشين اظبطها احسن ولا اقلبها و اجيب 2105 او 132
ال125 عربيه اصيله ضبطها و هي مش تعملها معاك بس كنت عاوز اعرف انت كنت جايبها بكام عشان انا بدور علي 125 او لادا 1500

قديم 02-08-2010, 08:41 AM

عيب والله ياجماعة 55 مشاهده و مافيش ردود !! خلاص ماحدش معاه 125

استاذ احمد مجدى انا اشتريتها ب12000 ودا سعر مبالغ فيه على حالتها سروجى وسمكرة وعداد بايظ وعفشة وكل اللى يخطر ببالك ما عدا الاساسيات اللى برضه مش نمرة واحد لدرجة ان مافيهاش طبلة كنتاك بس الميزة اديته 3000 و الباقى 1000 كل شهر ومن النادر ايجاد استعمال قديم قسط عموما من السوق واعلانات النت تتراوح من 6000 ل 14000 عن نفسى شايف 10000 تجيب واحده حلوة
عموما دى كام نمرة معروضين للبيع على النت :
موديل 1980 مطلوب 5000 جنيه (عيبها الموتور 1100 سيسي ممكن تغيره )0124023456
1984 10,000 جنيه 1500 سى سى
107074158