العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 26-07-2010, 11:11 AM
magicsoka magicsoka غير متواجد حالياً

magicsoka is on a distinguished road
Angry أرجو الرد بسرعة - عيب في الفتيس الأوتوماتيك للانسر 1300/98

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

دي أول مشاركة لي في المنتدى الجميل ده، انا تصفحت المواضيع و فعلا في حاجات كتيييييييير قوي استفدت منها مكنتش أعرفها قبل كدة عن العربية اللانسر.

المهم أنا عندي مشكلة كبيرة قوي أرجو الرد عليها بسرعة من أهل العلم اللي على دراية بحلول و أسباب مشكلة زي دي.

أنا عندي لانسر كريستالة 1300 كاملة أوتوماتيك مو98 العربية انا لسة شاريها من أسبوع و ماشية معايا زي الفل و مفيش أي مشاكل، لغاية امبارح. روحت من الشغل عادي و كله تمام و ركنت العربية في الجراج زي كل يوم، ساعتين كدة و نزلت أروح مشوار، دورت العربية و اديتلها مارشيدير و جيت امشي بيها ، بالظبط كدة رجعت لورا 30سم بالظبط، و حلفت ما تمشي تاني خالص، اديها اي غيار مش عايزة تتحرك من مكانها، صوت الموتور بقى رفيع شوية مش زي الأول، المهم جيبت ميكانيكي و كشفنا على كل حاجة من زيت فتيس للفلتر لكل حاجة، حتى اني غيرت فلتر زيت الفتيس، بس برضه مفيش فايدة، العربية دايرة عادي و زي الفل و بتاخد الغيار بتاعها عادي برضه ، بس مهما تديها بنزين و تدوس مش عايزة تتحرك، و بعدين لقينا حاجة غريبة كمان، لما تدور مفتاح الكونتاكت بس من غير ما تشغل الموتور ، يعني على وضع ان البطارية بس هي اللي شغالة بس الموتور لا، لما تديها غيار في الوضع ده تسمع زنة غريبة بتقعد بالظبط 3 ثواني و تفصل، الكلام ده مع اي غيار مش المارشيدير بس، تدي الزنة دي و تفصل.

أرجوكم أفيديوني يا أهل العلم، العربية لسة شاريها من اسبوع و مركونة تحت البيت زي الميت.
قديم 26-07-2010, 11:26 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أرجو الرد بسرعة - عيب في الفتيس الأوتوماتيك للانسر 1300/98

الاحتمال الاكبر ان الفتيس يكون اتحرق

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 28-07-2010, 05:51 AM
Sky_Bird Sky_Bird غير متواجد حالياً

Sky_Bird is on a distinguished road

انأكد من زيت الفتيس الاول لانه احتمال انه ناقص فميديش القوة الهيدروليكيه للفتيس
قديم 07-08-2010, 12:25 PM
magicsoka magicsoka غير متواجد حالياً

magicsoka is on a distinguished road

شكرا يا شباب على ردودكم، انا حليت المشكة و الحمد لله، الموضوع طلع في قربة الفتيس، الميكانيكي قال لي ان عمرها الإفتراضي انتهى و اتخرمت او حاجه زي كده، المهم جبت غيرها و غيرتها و دلوقتي العربية ماشية زي الفل و الحمد لله، بس انا جيبت القربة دي بـ500جنيه فهل ده سعر كويس و لا انا اتضحك علي؟