العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 24-07-2010, 12:14 AM
prince_25025 prince_25025 غير متواجد حالياً

prince_25025 is on a distinguished road
افتراضي بفكر اشترى فليشيا بس محتاج رأيكم ضرورى جدا...

لو سمحتم انا حاليا عايز اشترى أول عربيه ليا فى حياتى وأنا قدامى عربيه سكودا فليشيا موديل 95 بس لسه ما جربتها و أنا قرأت كلام على النت عن الفليشيا ان عفشتها ناشفه بس انا الصراحه زى ما وضحت لكم جديد فى حكاية شراء العربيات دى فمش عارف حكاية ان العفشة ناشفه دى تعتبر ميزه و لا عيب فى العربيه و كمان سمعت انه فيه عيوب فى العربيه زى ان الدريكسيون تقيل أوى عن الموجود فى العربيات الكورى من نفس فئتها و مشكلة سخونة العربية فهل فعلا الكلام ده صحيح عن العربيه و لا لأ و اذا كانت المشاكل دى موجوده فهل هى فى كل موديلات الفليشيا .. و أسف جدا جدا على الأطاله

التعديل الأخير تم بواسطة prince_25025 ; 24-07-2010 الساعة 12:19 AM
قديم 24-07-2010, 02:52 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بفكر اشترى فليشيا بس محتاج رأيكم ضرورى جدا...

اهلاً بيك فى مصر موتورز وان شاءالله توفق فى اختيار السيارة المناسبة ونباركلك عليها قريب

العفشه الناشفة يعنى العربية مبتاخدش وتدى مع المطبات بمرونة وبالتالى بتحس بوعورة الطريق مع المشى وبتتعب فى القعدة لو بتمشى مشاوير كتيرة وطبعا التحكم فيها بيبقى مش مرن اوى وديه كلها حاجات مش محببه لينا فى مصر خاصة ان الشوارع اكترها مكسره
مشاكل الحرارة بنسمع عنها كتير فى الفليشيا فعلاً غير كده العربية رغم ان سعرها اقتصادى الا ان قطع غيارها غالية مقارنة بالبدائل الاسيوية
عامة ممكن تشارك فى قسم المقارنات وتحط ميزانيتك وطبيعة استخدامك ومتطلباتك واحنا نقولك البدائل المتاحة والفروق والمميزات فى كل عربية

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 24-07-2010, 10:28 PM
prince_25025 prince_25025 غير متواجد حالياً

prince_25025 is on a distinguished road

شكرا جزيلا لك يا غالى على ردك القيم و فعلا مشكلتى النشوفية و السخونه دول هيحتاجوا أنى أفكر فى عربيه تانيه بس اعذرنى انا حاليا بدور على عربيه تكون فى حدود 30000 الى 35000 جنيه فياريت لو عندك أى اقتراحات تانيه تقولى عليها و شكرا لك مره اخرى
قديم 24-07-2010, 11:01 PM
ali farouk ali farouk غير متواجد حالياً

ali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant future

الفليشيا عربية شبابية وجميلة ومتينة وصاج مش زى الورق بتاع اليومين دول بس لية تاخد مو 95 خد 97 مكيفة ومش هتعدى الثلاثين للحالة الجيدة ، اما بالنسبة للسخونة والميكانيكا بتاعتها لو لقيت ميكانيكى سكودا كويس وامين ويكون جنبك انا ارشحلك الفليشيا بقوة لانها هتكون اول سيارة ومش هتحس بتقل الدريكسيون ، والنشوفية بتاعة العربية تربط عفشة كويس وتاخد المطبات ع الهادى، قطع الغيار غالية شوية لكن معمرة بالاخص لما تجيب الاصلى او مستعمل الخارج وده متوفر وكتير
قديم 25-07-2010, 12:10 AM
الصورة الرمزية yaser4050
yaser4050 yaser4050 غير متواجد حالياً

yaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to beholdyaser4050 is a splendid one to behold

بلاش الفليشيا دا رأيى مشكلتها الأكثر تكرارا و عن تجربة انها بتسخن بسرعة جدا

Mr. Yasser Al-Feky