العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جاك JAC

جاك JAC جاك JAC تأسست عام 99 و متخصصة فى صناعة السيارات التجارية و الميكروباص و قد حققت انتشار دولى فى هذا المجال و قدمت سيارات ركوب مؤخرا بتصميمات إيطالية تنبئ بمستقبل مبهر لتلك السيارة

قديم 11-07-2010, 04:52 PM
muller muller غير متواجد حالياً

muller is on a distinguished road
افتراضي للأسف مركز صيانة جاك الرئيسى هيضيع العربيه

صيانة الألف كيلوا للعربية جاك a107 الهاتشباك

1- بعد ما روحت مشوار علقة مووووووووت لقيت واحد عنده تشعين سنة هو اللى بينظم عملية الدخول والخروج والدنيا بايظةلانهم توكيلين جاك وجيلى وطبعا ده عك

2- بعد ما دخلت واحد سجل اسمى على الباب وقاللى اقف فى اى جنب ركنتها ومفيش اى حد معبرنى

3- نزلت روحت داخل على مكان اللى هو المفروض ينتظر فيه الناس سيارتهم ويشاهدوا ما يحدث بالداخل .

4- دخلت على موظف الاستقبال قاللى عايز تعمل ايه وبتشتكى من ايه طبعا اديتوا كذا حاجة بشتكى منها فى العربية وسجل كل اللى قلته ومضانى عليه ومضانى كمان على صيانة الالف قبل ما تتعمل .

5- بعد كده خرج معايا واحد يستلم منى العربيه راح مدخلها المكان اللى هيتعمل فيه الصيانة .
6- راحوا منزلين الزيت القديم وصدقونى من غير ما احلف الناس اللى بتشتغل تحسوا لسه نايمين متفهموش فى حاجة غلط المهم نزلوا الزيت القديم وحطوا الجديد.
7- طبعا فى الصيانة بيقولوا بيربطوا العفشة ده محصلش بس هما قالوا حصل
8- قالوا بيكشفوا على الانوار محصلش والعدادات برضوا محصلش العداد بتاعى بيهنج كتير وساعات يشتغل وكتير بيعلق .
9- الميكانيكا قلتلهم قى تخبيط فى دواسة الدبرياج وحوض الماتور فى زى صوت سير عالى وهو بيلف مش عارف ليه برضوا ما اتعملش .

10- فى الاخر بقلهم انا بقالى 3 ساعات فين العربيه كل ده قالوللى بتتغسل المهم طلعت العربيه والله اكن محدش لمسها رشوا عليها خرطوم ميه من بره وشكرا لا الزجاج اتعمل من جوا ولا حد لمس الدواسات شالها من مكانها ونضف خرجت زباله .

11- بعد ما خرجت قلتلهم دى متغسلتش واحد هناك بدون ذكر اسماء نده على بتاع الغسيل وعمل حوار وزعقله وعمل قال انه خايف على العملاء لا يضيقوا وقالوا خدها ونضفها تانى المهم خدها ورجعها زى ما كانت عطل بس وقت عشان يحسسنى انه غسلها المهم خدت عربيتى ومشيت .

11- تخيلوا بقى انا غيرت زيت وفلتر وزيت فتيس فى اد ايه وبكام .

12- التغيير كان فى 3 ساعات انا دخلت الساعة 9.30 طالع 12.35 ودفعت 187.50 مش مشكلة الحساب على اد النظام انه مش حلو والنضافة مش حلوة واسلوب التعامل انا عن نفسى شايف انه مش ظريف .

وانا اسف انى قلت كل الكلام ده بس انا قلته لسبب لانى دى عربيتى وحلمى يبقى توكيلى احسن حاجة فى الدنيا واحسن من توكيلات عربيات صينى تانيه اكتير اقل من الجاك وعيب على فكرة الكلام ده . وللمرة الأخيرة العربية حلوة حرام انها تضيع بسبب توكيل مفهوش اهتمام بالعملاء للدرجة دة ويارب فى الصيانة الجاية يكون اتحسن الوضع انا عارف ان الوضع مش هيختلف عشان كلامى ده مش هيفرق مع حد.
قديم 11-07-2010, 08:04 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: للأسف مركز صيانة جاك الرئيسى هيضيع العربيه

والله ديه فعلاً اسواء حاجة فى اى عربيه انها تكون كويسه والخدمة بتاعتها سيئه وصدقنى لو العربيه ديه فيرارى وخدمتها سيئه مش هنتشر وعلى العكس العربيات الكورى القديمة اول مانزلت مع انها كان فيها عيوب برضو ومشاكل لكن بعض التوكيلات اياميها قدمت خدمة كويسه وباسعار منافسه لليابانى والاوربى ساعتها فنجحت

طبعاً انا كنت افضل انك متستلمش العربيه طالماً فيها عيوب بس عارف برضو ان العطله وحرقة الدم مش هينه ولا بالساهل ربنا يسهل بس والعربيه تنتشر ويبقى ليها مراكز خدمة معتمدة بره التوكيل

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-07-2010, 12:20 AM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute

ان شاء الله حلهم يتظبط فى الزيارة التانية ويعملولك الى انتة عاوزو بس حضرتك تكون واقف على اديهم ولو فى حاجة شايفها مش مظبوطة متستلمش العربية الا بعد ما تتعمل
ومبروك العربية

قديم 16-07-2010, 10:06 AM
krim71 krim71 غير متواجد حالياً

krim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to beholdkrim71 is a splendid one to behold

امال انا محصلش معانا كده ليه؟؟؟ الحكاية كانت ساهلة اوي .. مش ابو رواش اللي على طريق قاهرة اسكندريا الصحراوي؟؟
قديم 19-07-2010, 05:01 PM
muller muller غير متواجد حالياً

muller is on a distinguished road

لا مش ابو رواش ده مو وكيل جيلى بس صدقنى ده توكيل سىء وعلى فكرة انا اكتر واحد بيشجع العربيه دى بالذات لكن التوكيل ده هيضيع السمعه اللى هتعملها العربيه وانا سامع ان فى ناس بتقو ان التوكيل التانى احسن شوية انشاء الله فى صيانة 5 الاف هروح اشوف النظام