العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 01-07-2010, 05:58 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي دعوة للمشاركة عيوب سيارتك اية؟

كل واحد مننا معاة عربية اكيد فيها عيب صح ولا لا؟
مطلوب من كل واحد يقولنا عيب عربيتة اية
فى اخر الموضوع حنلاقى كم معلومات يبقى مرجع للمبتدئين فى عالم السيارات ويبقى فيدنا واستفادنا
جزاكم الله خيرا

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 01-07-2010, 06:17 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دعوة للمشاركة عيوب سيارتك اية؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

فى اخر الموضوع حنلاقى كم معلومات يبقى مرجع للمبتدئين فى عالم السيارات ويبقى فيدنا واستفادنا
جزاكم الله خيرا
فكرة كويسة و يسعدني أن أكون أول من يبدأ
بس طبعا حضرتك عارف إن كتير من العيوب بتبقى مسألة نسبية زي : العربي ضيقة شوية, سحبها ضعيف , .... الخ
أنا معايا تويوتا إيكو هاتش باك موديل 2000 موتور 1000CC
عامل بيها أكتر من 200000 كم والحمد لله ماقصرتش رقبتي لحد دلوقتي ( ربنا يستر و ماتقصرهاش بعد كدة )
تقريبا مفيهاش عيب خطير إلا إن أسعار قطع غيارها غالية شوية علشان عربي نادرة في السوق
و عيوب نسبية: إن موتورها ضعيف بالذات مع التكييف في الصيف , و عدم وجود شنطة تقريبا

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 01-07-2010, 08:59 AM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

معلش بس سؤال ...

هل المقصود بالعيوب الجاية من المصنع ...؟

اول المقصود العيوب حصلت بعد كده ...؟
قديم 01-07-2010, 09:06 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

موضوع جميل انا معايا النترا 2010 الحمد لله جميله بس عيبها الصاج بتاعها ضعيف من نتشه موتوسيكل عدى من جنبى وانا واقف فى اشاره عمل خرم فى الصاج
قديم 01-07-2010, 09:15 AM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

جزاكم الله خيرا

تسلم ايدك والله يا ابو حميد علي الموضوع الجميل ده فعلا هوه ده الموضوع اللي هيكون مرجع للناس كلها في كل العربيات الجديدة والمستعملة

وعن نفسي انا معايا فيرنا 2009 GLS

عيوب عربيتي اللي خارجه بيها من المصنع

اولا واطية جدا لو ركبت معايا 3 ورا وبتتحل بعليات بتوع التاكسي الجديد عاملين فيها كدا علشان اسطوانة الغاز والحمولة وكدا

ثانيا الجنوط رديئة جدا وقرفاني اخر قرف مصري من الدرجة الاولي وبتتحل بتغير الجنوط ديه خالص

ثالثا ضيقة نوعا ما بس انا جربت اقعد فيها من ورا لاقيتها مش ضيقة اوي زي ما الناس بتقول

بالنسبة للعيوب اللي ظهرت بعد كدا

هبده في العربية من ورا والحمد لله اختفت مع صيانة ال 20000 كيلو

الار بي ام بتاع العربية كان بيعلق كل شوية يرفع لوحده وصوت الماتور يعلي وانا واقف واتحلت بردك الحمد لله مع صيانة ال 20000 الاخيره

فراملها ضعفت شوية وبردك الحمد لله اتحلت مع الصيانة الاخيرة

التكييف جه في الفترة الاخيرة وبقا فيه تنتيش وضعف شوية واتحل الحمد لله في الصيانة الاخيرة

تقييم العربية من وجهة نظري مقنعة بنسبة 90% بالنسبة لسعرها وامكانيتها