العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 01-06-2010, 03:54 PM
ميدو ستار ميدو ستار غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا
هواياتي: القراءة والاطلاع والتعلم

ميدو ستار will become famous soon enoughميدو ستار will become famous soon enough
غيارات الفيرنا

عاوز اعرف اخر كل غيار فى الفيرنا كام كيلومتر واغير للاعلى علشان الواحد مايحرقش على الغيار؟!!

وهل ينفع الواحد يمشى على الاول مسافة طويلة لو الشارع كله حفر ومطبات وبالتالى السرعة هتكون قليلة ولا لازم ادى التانى ولو مشيت على التانى بلاقى العربية بتجرى وبتتنطط على الحفر والمطبات حتى ولو شايل رجلى من البنزين

r.p.m بتاع العربية بيكون كام علشان اغير ( انا قريت انه لما يوصل 2000 الواحد يغير )
طيب لو الواحد ماشى فى حتة زحمة جدا ويادوب العربية بتتحرك وr.p.m بيكون وصل لـ 1500 على الغيار الاول ينفع اغير على التانى ولا امشى على الاول
علشان بصراحة صوت العربية بيبقى عالى اوى
يا ريت الاخوة الافاضل فى المنتدى يفيدنى فى الموضوع دى
وشكرا
قديم 18-06-2010, 11:10 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: غيارات الفيرنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميدو ستار مشاهدة المشاركة

عاوز اعرف اخر كل غيار فى الفيرنا كام كيلومتر واغير للاعلى علشان الواحد مايحرقش على الغيار؟!!

وهل ينفع الواحد يمشى على الاول مسافة طويلة لو الشارع كله حفر ومطبات وبالتالى السرعة هتكون قليلة ولا لازم ادى التانى ولو مشيت على التانى بلاقى العربية بتجرى وبتتنطط على الحفر والمطبات حتى ولو شايل رجلى من البنزين

r.p.m بتاع العربية بيكون كام علشان اغير ( انا قريت انه لما يوصل 2000 الواحد يغير )
طيب لو الواحد ماشى فى حتة زحمة جدا ويادوب العربية بتتحرك وr.p.m بيكون وصل لـ 1500 على الغيار الاول ينفع اغير على التانى ولا امشى على الاول
علشان بصراحة صوت العربية بيبقى عالى اوى
يا ريت الاخوة الافاضل فى المنتدى يفيدنى فى الموضوع دى
وشكرا

بالنسبة لموضوع الغيار عادي ممكن تمشي علي الاول بس مش كتير وحاول كل فتره قصير تمور العربية وترجع تجيب الاول تاني وانتا ماشي

وبالنسبة للنقل علي الاربي ام من 2.5 لحد 3 وكدا انتا بتدي الغيار حقه لكن لما تنقل علي 2 هتلاقي العربية بتاكل بنزين اكتر وانتا كدا مش بتدي الغيار حقه والعزم بتعها هيقل لكن السرعة الاولي والتانيه عادي مش لازم الاربي ام يوصل ل 2.5 او 3 علشان تنقل الغيار انتا بتراعي الموضوع ده في نقل السرعه للتالت وانتا طالع علشان متجهدش العربية

واي استفسار تاني انا في الخدمة
قديم 19-06-2010, 03:46 PM
ميدو ستار ميدو ستار غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا
هواياتي: القراءة والاطلاع والتعلم

ميدو ستار will become famous soon enoughميدو ستار will become famous soon enough

شكرا يا باشا على ردك الكريم
قديم 20-06-2010, 05:31 PM
corsair
Guest

الشكر لله واي استفسار تاني اخوك في الخدمة دايما
قديم 27-06-2010, 02:01 PM
pido132 pido132 غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم

pido132 is on a distinguished road