العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 25-05-2010, 10:39 AM
NESSO NESSO غير متواجد حالياً

NESSO is on a distinguished road
افتراضي عطل غريب في النوييرا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواني الاعزاء حدث معى عطل غريب في السيارة (نوبيرا 1 موديل 97 اتوماتك اوربي معاقين)
في اليوم الشديد الحرارة اللي حصل من اسبوعين كنت ماشي على طريق بيترصف جديد فكانت درجة الحرارة مرتفعة جدا بعد شوية فوجئت ان اللمبة الخاصة بالاعطال نورت وشوية والسيارة طفت ورفضت انها تدور تاني معالرغم من ان عداد الحرارة كان فوق الطبيعي بشرطة واحدة المهم فتحت قربة المية المية كانت بتفور جدا سبتها لما تبرد شوية وبعد كدا حاولت ادور دارت ومشت وبعدمسافة طفت تاني شفت ميكانيكي قال ان وش السلندر محتاج يتغيرله جوان بس لما العربية بردت جدا العربية رجعت طبيعي وسمعنا صوت الموتور طبيعي تاني بس انا خايف امشيعليها وتعمل نفس المشكلة الرجاء المساعدة في المشكلة فين
قديم 31-05-2010, 09:12 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عطل غريب في النوييرا

اولا لازم تكشف سكانر علشان نعرف كود الخطأ بسبب ايه
ثانيا طبيعى لما تكون ماشى مشوار و تقف و تفك الغطاء الميه حتفور فمتعملش كده تانى (لان الغطاء وظيفته يحافظ على الضغط و من غيره الميه حتغلى - لان الضغط العالى بيخلى الميه متغليش- )
ثالثا انا شاكك ان الكويل ابتدى يفلسع
و الله اعلم
قديم 01-04-2011, 11:11 PM
HANYSAMY2 HANYSAMY2 غير متواجد حالياً

HANYSAMY2 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

اولا لازم تكشف سكانر علشان نعرف كود الخطأ بسبب ايه
ثانيا طبيعى لما تكون ماشى مشوار و تقف و تفك الغطاء الميه حتفور فمتعملش كده تانى (لان الغطاء وظيفته يحافظ على الضغط و من غيره الميه حتغلى - لان الضغط العالى بيخلى الميه متغليش- )
ثالثا انا شاكك ان الكويل ابتدى يفلسع
و الله اعلم
السلام عليكم
انا عندى نوبيرا 2 مو 99 اوروبى والتوكيل رفض يستلمها للصيانة عاشان معندوش السسوفت وير الى يقراها ونفسى احطها على الجهاز بتاعها علشلن اعرف اظبطها ولكن مشلاقى حد يكون عندة الجهاز دة ياريت جد يفيدنى يا رجالة
وشكرا
قديم 02-04-2011, 12:12 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HANYSAMY2 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا عندى نوبيرا 2 مو 99 اوروبى والتوكيل رفض يستلمها للصيانة عاشان معندوش السسوفت وير الى يقراها ونفسى احطها على الجهاز بتاعها علشلن اعرف اظبطها ولكن مشلاقى حد يكون عندة الجهاز دة ياريت جد يفيدنى يا رجالة
وشكرا
طيب ايه الشكوى
لمبة الشيك منورة مثلا؟ و فى ورش كتير عندهم سكانر
و لا الاداء مش كويس؟
و السكانر مش حيظبط حاجة هو بس حيوريك قيم الادائات و الاعطال لو فى احد الحساسات (ده لو اللمبة نورت حتسجل كود خطأ)
اما التظبيط فمن خلال الصيانة الدورية
  1. تغيير البوجيهات
  2. سلوك البوجيهات
  3. فلتر البنزين و الهواء
  4. نضافة البوابة و الايدل
  5. نضافة الرشاشات
  6. تغيير الزيت
  7. نضافة ريش الرادياتير من الخارج
الحاجات دى عامة بتحسن الاداء و تحس بفرق واضح لو كانت حاجة منهم متغيرتش بقالها مدة طويلة
اما لو بيتغيروا دوريا فبيبقى الفرق طفيف فى الاحساس بالتحسن

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 02-04-2011, 12:42 AM
HANYSAMY2 HANYSAMY2 غير متواجد حالياً

HANYSAMY2 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

طيب ايه الشكوى
لمبة الشيك منورة مثلا؟ و فى ورش كتير عندهم سكانر
و لا الاداء مش كويس؟
و السكانر مش حيظبط حاجة هو بس حيوريك قيم الادائات و الاعطال لو فى احد الحساسات (ده لو اللمبة نورت حتسجل كود خطأ)
اما التظبيط فمن خلال الصيانة الدورية
  1. تغيير البوجيهات
  2. سلوك البوجيهات
  3. فلتر البنزين و الهواء
  4. نضافة البوابة و الايدل
  5. نضافة الرشاشات
  6. تغيير الزيت
  7. نضافة ريش الرادياتير من الخارج
الحاجات دى عامة بتحسن الاداء و تحس بفرق واضح لو كانت حاجة منهم متغيرتش بقالها مدة طويلة
اما لو بيتغيروا دوريا فبيبقى الفرق طفيف فى الاحساس بالتحسن
اولا يا استاذ احمد الف شكر على ردك السريع
ثانيا انا مش عارف هى المشكلة فين لكن زى ماقلت فى الاول ان فى حرارة عالية والمؤشر مش بيقراها والفتيس بياخد باور لوحدة وبردة مش عارف السبب اية وطبعا الميكانيكية كل واحد لة تفسير من وجهة نظرة فقولت اوديها التوكيل بس حصل زى ماقلت لحرتك فى الاول ان الجهاز بتاعهم مش بيقراها فانا حتى مش عارف اقيس اداء العربية ومش عارف احدد العطا فى اية وبالمناسبة لمبة التشيك مش منورة